Wekelijkse content voor JOVO’s
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat moeilijkheden ons geloof verfijnen, en niet verzwakken?
Mei 2024


Hoe kunnen we ervoor zorgen dat moeilijkheden ons geloof verfijnen, en niet verzwakken?

We kunnen ervoor kiezen om door onze moeilijkheden dichter tot Christus te komen.

Afbeelding
illustratie van een figuur in het hoofd van een vrouw

Onlangs rouwde onze wijk om het overlijden van een geweldige jonge alleenstaande. Toen ik met ons ZHV-presidium op weg was om zijn moeder te bezoeken, vroeg ik me af wat ik tegen haar kon zeggen. Ik bad dat de Heer me zou inspireren om opbouwende woorden te spreken die haar een gevoel van troost zouden geven.

Toen we aankwamen, zag ik dat ze helemaal van streek was. Ze was altijd zo opgewekt en trouw geweest, maar nu leek haar getuigenis af te zwakken.

In plaats van opbouwende woorden te spreken, had ik het gevoel dat ik mijn armen om haar heen moest slaan. Mijn hart ging naar haar uit en ik wilde haar laten voelen dat onze hemelse Vader haar liefhad en Zich bewust was van haar verdriet.

Die gebeurtenis herinnerde me aan de momenten waarop onze moeilijkheden ons aan het twijfelen kunnen brengen of onze hemelse Vader echt voor ons klaarstaat. Als zijn wil afwijkt van wat wij zouden willen, kan dat ons geloof en vertrouwen in Hem doen wankelen, vooral op momenten van verdriet of pijn.

Het vergt veel geloof en moed om de wil van onze hemelse Vader te aanvaarden, vooral als het gevolg ons pijn doet. Maar toen ik na mijn bezoek aan deze rouwende moeder naar huis wandelde, moest ik aan deze woorden van president Russell M. Nelson denken:

‘Ik smeek je het heft van je getuigenis in eigen hand te nemen. Werk eraan. Maak het deel van jezelf. Verzorg het. Voed het zodat het zal groeien. […]

‘Let [dan] op de wonderen die je zult zien gebeuren.’1

Uiteindelijk drong het tot me door dat ik door het versterken van mijn getuigenis in staat ben om op moeilijke momenten hoop in Gods liefde te hebben. Ik weet dat Hij het beste met mij voor heeft en mij op moeilijke momenten zal helpen.

Maar hoe is dat mogelijk als we veel pijn hebben?

Mijn geloof verfijnen

Terwijl ik nadacht over mijn levenservaringen en hoe mijn getuigenis door mijn moeilijkheden is gegroeid, besefte ik dat ik enkele specifieke dingen heb gedaan toen ik met tegenspoed werd geconfronteerd:

  1. Bekijk moeilijkheden vanuit een eeuwig perspectief: Dat kan moeilijk zijn met pijnlijke emoties en moeilijkheden. Maar als ik tijdens mijn moeilijkheden mijn best doe om de dingen te zien zoals God dat doet, wordt mijn geloof in Jezus Christus en zijn instaatstellende kracht versterkt.

  2. Zoek altijd naar Hem: Het lijkt wel of ik op de moeilijkste momenten de oprechtste gebeden uitspreek, de evangeliebeginselen het meest bestudeer, en meer moeite doe om de raad van profeten van vroeger en nu op te zoeken en toe te passen. Maar als ik dat ook op goede momenten doe, kan ik de Heiland bereiken in plaats van me van Hem af te keren als het moeilijk wordt. We kunnen er allemaal voor kiezen om Hem zowel op momenten van moeilijkheden als van gemoedsrust te zoeken. Als we dat doen, kunnen we altijd aan de volmaakte liefde van onze hemelse Vader worden herinnerd.

  3. Wees altijd dankbaar voor wonderen: Als ik aan de vele kleine en machtige wonderen denk waarmee de Heer mij zegent, voel ik dat ik Hem op moeilijke momenten kan vertrouwen en mijn geloof in Hem kan behouden. Door de wonderen van genezing heeft Hij mij gezegend met de kracht om mijn geloof in Jezus Christus te behouden. Hij heeft zoveel voor mij gedaan en zoveel wonderen verricht. Ik wil mijn dankbaarheid tonen voor alles wat Hij voor mij heeft gedaan.

Ons getuigenis in eigen hand nemen

Ik heb geen volmaakte moed, volmaakt geloof of volmaakt vertrouwen in de Heer, maar ik streef ernaar. Ik weet dat onze hemelse Vader mij in moeilijke tijden heeft gezegend met de kracht om getrouw te blijven, zelfs als ik verdrietig was of als de zegeningen waarvoor ik bad niet kwamen wanneer ik dat wilde.

Ik heb besloten om moeilijkheden en pijnen te gebruiken om mijn getuigenis van Jezus Christus te versterken in plaats te verzwakken. Het is moeilijk om het vuur van de smelter te doorstaan, maar het geeft ons begrip en helpt ons om meer op Hem te gaan lijken als we dat toestaan.

De moeder die ik bezocht, was haar getuigenis niet kwijtgeraakt, maar ze worstelde om Gods goedheid door haar verdriet heen te zien. Ik besefte dat mijn knuffel op dat moment genoeg was om haar te laten merken dat onze hemelse Vader en ik allebei van haar hielden.

Ouderling Alan T. Phillips van de Zeventig heeft ons eraan herinnerd: ‘U bent een geliefd kind van uw hemelse Vader. […] Als u zich verloren voelt, als u vragen hebt of als het u aan wijsheid ontbreekt, als u worstelt met uw omstandigheden of geestelijke dissonantie, wend u dan tot Hem. Bid om troost, liefde, antwoorden en leiding. Wat u ook nodig hebt of waar u ook bent, stort uw hart bij uw hemelse Vader uit.’2

We moeten altijd vechten tegen onze natuurlijke neiging om boos of gefrustreerd te zijn jegens onze hemelse Vader als iets niet naar wens verloopt. Maar ik beloof je dat je geloof niet zal wankelen als je dingen vanuit een eeuwig perspectief bekijkt, onze hemelse Vader en Jezus Christus zoekt, en aan de wonderen denkt die Zij je hebben gegeven. En volgens president Nelson zul je dan nog meer wonderen zien.

Ik getuig dat we in moeilijke tijden gesteund zullen worden als we ons getuigenis in eigen hand nemen.

Afdrukken