UV-ugentligt
Fire måder at skabe et åndeligt åndehul på
Juni 2024


»Fire måder at skabe et åndeligt åndehul på«, Liahona, juni 2024.

Unge voksne

Fire måder at skabe et åndeligt åndehul på

En ikke-forkyndende politik i Jerusalem ændrede mit syn på at skabe et åndeligt frirum i mit liv.

Billede
ung mand ser på en åben bog, hvorfra lys udstrømmer

Illustrationer: Ingrid Nancy Ochoa Villarreal

Flere bibelske steder ligger i gåafstand fra det hebraiske universitet i Jerusalem, hvor jeg i øjeblikket bor som studerende. Jeg kan besøge de tempeltrapper, hvor Jesus kan have undervist, eller haven med graven, hvor nogle mener, at hans krop blev lagt før han opstod. Det er en velsignelse at bo i det hellige land, og jeg er taknemlig for hver dag, jeg kan tilbringe på dette fantastiske sted. Men det er ikke let at være her som medlem af hans Kirke.

På grund af den ikke-forkyndende politik i Israel har jeg ikke lov til at dele min tro. Jeg indså ikke, hvor svært det ville være, før en af mine venner bad mig om et eksemplar af Mormons Bog, og jeg kunne ikke give ham en. Det kan til tider føles ensomt og isolerende at være Kristi discipel.

Men jeg lærer også nogle stærke lektier her; jeg kan stadig dele Jesu Kristi lys og kærlighed med alle, og jeg kan forbinde mig med Ånden.

Gennem åndelige samtaler

Selvom mit uddannelsesprogram er meget verdsligt, så er næsten alle de andre elever i mine klasser troende kristne. Vi sidder ofte efter lektionen og deler meninger og indsigt om lektionerne. Disse samtaler har givet mig et rum, hvor jeg kan bære vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Når vi taler med hinanden, bliver jeg ofte mindet om Matthæus 18:20: »For hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, dér er jeg midt iblandt dem.«

Selvom jeg ikke aktivt kan fortælle om evangeliet i disse samtaler, har denne oplevelse lært mig, hvordan det at tale med andre disciple om Kristus kan indbyde Ånden i vores forhold og gøre ham til midtpunktet for alt, hvad vi gør.

Gennem overholdelse af pagter

Jeg har indset, at den eneste måde, jeg virkelig kan dele Jesu Kristi evangelium på her, er gennem mit eksempel og måde at være på. Jeg kan ikke give folk en Mormons Bog her, men jeg kan bede sammen med dem og jeg kan hjælpe dem til at føle Guds kærlighed, og jeg kan bære vidnesbyrd om, at Gud elsker dem. Når jeg blot stræber efter at holde mine pagter og følge Herrens befalinger, vidner jeg om min tro på Jesu Kristi evangelium.

Uanset hvad jeres omstændigheder er, så overvej, hvordan jeres eksempel kan være et lys, der vejleder andre mod sandheden og deler Åndens godhed.

Billede
en ung mand holder en bog, mens en lyskugle svæver foran ham

Som ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum for nylig har sagt: »Vi bliver [Jesu Kristi] disciple og repræsenterer ham godt, når vi bevidst og trinvist påtager os Jesu Kristi navn gennem pagter.«1

Gennem at fokusere på vores forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus

Jeg kan kun føle Ånden ved først at have forbindelse til vor himmelske Fader og Jesus Kristus hver dag – at blive i dem, så jeg kan prise min »fader, som er i himlene.« (Matt 5:16). Nogle gange ser vi evangeliet som en formel, som vi sætter ting i for at få visse resultater. Men jeg har lært, at kernen i evangeliet virkelig er vores forhold til vor himmelske Fader og Frelseren.

Min proces med at komme i kontakt med dem ser ikke anderledes ud her i det hellige land. Selvom jeg kan besøge de steder, hvor Jesus gik, føler jeg Ånden mest, når jeg beder og studerer mine skrifter og tager mig tid til at tilbringe kvalitetstid sammen med dem – sådan har det været hele mit liv.

Søster Bonnie H. Cordon, tidligere hovedpræsident for Unge Piger, har sagt: »Der er kraft at finde, hvis vi i mindre grad gør disse hellige vaner til en tjekliste og mere til et vidne. Processen vil ske gradvist, men vil vokse med daglig, aktiv deltagelse og meningsfulde oplevelser med Kristus.«2

Når I yder en oprigtig indsats for at forbinde jer med vor himmelske Fader og Jesus Kristus, vil det hjælpe jer til at gøre plads til hellige øjeblikke i jeres liv.

Jeg lover jer, at I vil føle forskellen.

Ved at fokusere på enkle sandheder

Fordi jeg befinder mig i en helt særlig situation, hvor jeg ikke kan tale om detaljerne i min tro, har det at være i Jerusalem lært mig, at jeg ikke må se »forbi målet« (Jakob 4:14). Jeg har lært at fokusere på evangeliets enkle sandheder: Gud elsker alle sine børn, Jesus Kristus er min Frelser, og præsident Russell M. Nelson er Guds profet på jorden i dag.

Dette perspektiv har hjulpet mig til at holde mine pagter og forblive forbundet til Ånden, mens jeg navigerer i udfordringerne ved at være en ung voksen i Kirken, især et sted med få medlemmer.

Men jeg har opdaget, at uanset hvor jeg er, så bliver mine spørgsmål, problemer og bekymringer altid løst gennem håb i vor himmelske Fader og i min Frelser, Jesus Kristus, så længe jeg stræber efter at skabe et åndeligt åndehul i mit liv hver dag.

Udskriv