NA-viikkojulkaisu
Tapoja, joilla me kaikki voimme vaikuttaa yhteisössämme
Kesäkuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia sosiaalisessa mediassa

Tapoja, joilla me kaikki voimme vaikuttaa yhteisössämme

Katso, mitä elävät profeetat ja muut kirkon johtohenkilöt ovat viime aikoina opettaneet sosiaalisessa mediassa siitä, kuinka voi vaikuttaa Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena.

Kuva
Jeesus Kristus hymyilee ympärillään oleville lapsille

”Me kaikki olemme yhteydessä toisiimme, ja meillä on Jumalan antama vastuu tehdä lähellämme olevien elämä paremmaksi”, presidentti Russell M. Nelson on opettanut. Hän jatkoi: ”Meidän ei tarvitse olla samanlaisia tai näyttää samanlaisilta, jotta tuntisimme rakkautta toisiamme kohtaan. Meidän ei edes tarvitse olla samaa mieltä toistemme kanssa rakastaaksemme toisiamme. Jos meillä on mitään toivoa saada takaisin kaipaamaamme hyväntahtoisuutta ja inhimillisyyttä, sen täytyy alkaa meistä jokaisesta yksi ihminen kerrallaan.”

Kirkon johtohenkilöt ovat puhuneet yleiskonferenssissa siitä, kuinka me Jeesuksen Kristuksen opetuslapset voimme vaikuttaa naapureihimme, ystäviimme ja yhteisöömme ykseydellä, palvelemisella ja rakkaudella. He ovat puhuneet näistä aiheista myös sosiaalisessa mediassa, kuten seuraavat esimerkit osoittavat:

Kutsukaa lapsia vaikuttamaan maailmassa

”Saatat ajatella, että koska olet nuori, et voi tehdä suuria asioita. Ehkä ajattelet, että taivaallisen Isän työ on vain aikuisia varten. Mutta haluan sinun tietävän, että taivaallinen Isä näkee asiat eri tavoin kuin me. Hänen tapansa ovat hyvin erilaiset kuin meidän. Hän on sanonut: ’Pienillä ja yksinkertaisilla asioilla saadaan aikaan suuria.’ Herra voi käyttää sinua – jokaista teistä – Hänen ihmeellisen ja tärkeän työn tekemisessä.

Mitä siis ovat ne pienet ja yksinkertaiset asiat, joita voit tehdä saadaksesi suuria aikaan maailmassa? Voit auttaa jotakuta apua tarvitsevaa. Voit oppia Jeesuksen Kristuksen opetuksia ja noudattaa niitä. Voit kertoa muille, mitä tiedät Vapahtajasta. Voit pitää Hänen käskynsä ja valmistautua nyt menemään temppeliin ja kasteille esivanhempiesi puolesta. Kun teet mitä tahansa näistä asioista, autat taivaallista Isää kokoamaan lapsiaan takaisin luokseen.”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 21. helmikuuta 2021, video, facebook.com/russell.m.nelson.

Osoita kunnioitusta kaikkia Jumalan lapsia kohtaan

”Aiemmalla urallani sydänkirurgina seisoin leikkaussalissa tuhansia kertoja. Huolehdin jopa haavoittuneista sotilaista MASH-yksiköissä Korean sodan aikana. Olen kirjaimellisesti koskettanut moniin rotuihin ja kansallisuuksiin kuuluvien miesten ja naisten sydäntä eri puolilla maailmaa. Rukoukseni Jumalalle Hänen opastavasta avustaan ja sitä seuraava innoitus, jota sain Häneltä, olivat ratkaisevan tärkeitä joka tilanteessa. Niissä leikkaussaleissa – joissa elämä oli vaakalaudalla – opin tietämään, että taivaallinen Isämme välittää syvästi jokaisesta lapsestaan. Se johtuu siitä, että me olemme Hänen lapsiaan.

Erot kansallisuudessa, värissä ja kulttuurissa eivät muuta sitä tosiasiaa, että me todella olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Ja Jeesuksen Kristuksen seuraajana ja todistajana olen oppinut ymmärtämään tuota jumalallista totuutta entistäkin syvällisemmin. Yhdessä me julistamme jokaisen kallisarvoisen Jumalan pojan ja tyttären jaloutta. Olen sanonut aiemmin ja toistan tänään, että rasismi, seksismi ja joukko muita ’ismejä’ ovat yleismaailmallisesti ja traagisesti rajoittavia siinä, miten suhtaudumme toisiimme ja kohtelemme toisiamme. Kaikki väkivalta tai ennakkoluulot toista kohtaan rodun, kansallisuuden, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, kulttuurin tai muiden tunnisteiden vuoksi loukkaavat Luojaamme ja rikkovat ensimmäistä ja toista suurta käskyä – että meidän tulee rakastaa Jumalaa koko sydämestämme ja lähimmäisiämme niin kuin itseämme.

Me uskomme lujasti siihen, että Jumala on meidän Isämme ja että ihmiset ovat veljiä keskenään. Meidän ei tarvitse toimia samalla tavoin tai näyttää samanlaisilta rakastaaksemme toisiamme. Voimme olla eri mieltä asiasta olematta tylyjä. Jos meillä on mitään toivoa luoda kaipaamaamme hyväntahtoisuutta ja inhimillisyyttä, sen täytyy alkaa meistä jokaisesta yksi ihminen ja yksi kanssakäyminen kerrallaan.

Tehkäämme Jumalan poikina ja tyttärinä, iankaikkisina veljinä ja sisarina, kaikki voitavamme vahvistaaksemme toisiamme, oppiaksemme toisiltamme ja osoittaaksemme kunnioitusta kaikkia Jumalan lapsia kohtaan. Liittykäämme yhteen rakkaudessa ja veljeydessä.”

Presidentti Russell M. Nelson, Facebook, 13. huhtikuuta 2023, video, facebook.com/russell.m.nelson.

Suuntaa toivosi kirkkaus maailmaan

”Kohtaa maailmanlaajuiset olosuhteet ja henkilökohtaiset haasteesi toivon turvin. Kieltäydy hyväksymästä maailmaa sellaisena kuin se näyttää olevan. Suuntaa toivosi kirkkaus siihen ja tee siitä sellainen kuin sen pitäisi olla. Ole se valo, jollaiseksi sinut tarkoitettiin maan päällä, koskaan sammumatta.”

Vanhin Jeffrey R. Holland, Facebook, 11. tammikuuta 2023, facebook.com/jeffreyr.holland.

Ymmärrä, että aina on joku, joka tarvitsee ystävää

”Kirkon tulee olla yhdistymisen paikka. Vaikka olemmekin erilaisia, me kaikki olemme yksi perhe. Me olemme tässä kaikki yhdessä. Pienillä asioilla – kuten lyhyellä piipahduksella viemään jäätelöä, nauttimalla aterian yhdessä tai kävelyllä kylän lammella – voi olla suuri vaikutus sellaisen ihmisen elämään, jolla ei muutoin olisi noita ystävyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteita. Niin ainakin kävi minun kohdallani.

Meidän tehtävämme veljinä ja sisarina evankeliumissa on ymmärtää, että aina on joku, joka tarvitsee ystävää. Ystävyyden ja yhteenkuuluvuuden eleet auttavat enemmän kuin toisinaan käsitämmekään. Sinun ei tarvitse olla yksinäinen arvostaaksesi ystävyyttä. Keskittyminen ’siihen yhteen’ tekee meistä kokonaisen pyhien yhteisönä – ja lapsina taivaallisen Isämme perheessä.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 30. heinäkuuta 2021, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Kohota ympärilläsi olevia

”Meillä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsilla on ratkaiseva tehtävä ’auttaa heikkoja, nostaa hervonneita käsiä ja vahvistaa voimattomia polvia’ (ks. OL 81:5).

Koska olen ollut pakolainen kaksi kertaa ennen 12 vuoden ikää, muistutan sinua tänä maailman pakolaispäivänä kohottamaan ympärilläsi olevia.

Ojenna auttava käsi. Osoita kaikkia Jumalan lapsia kohtaan erityisessä määrin inhimillisyyttä, myötätuntoa ja rakkautta, niin että he tuntevat viimeinkin löytäneensä kodin.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 20. kesäkuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Me tarvitsemme teidän apuanne

”Monet tätä lukevista ovat osa Z-sukupolvea. Olette kasvaneet niin, että teillä on luonnostaan tietoa internetistä, älylaitteista, sosiaalisesta mediasta ja muusta niihin liittyvästä tekniikasta, jonka opettelemiseen meidän vanhempien sukupolvien on täytynyt nähdä vaivaa. Teille ’tykkääminen’, ’jakaminen’ ja ’yksityisviestittely’ ovat yhtä yleisiä kuin soittaminen, koputtaminen ja kirjeen kirjoittaminen teitä edeltäville sukupolville. Mutta sen lisäksi, että teillä on laaja tietämys teitä ympäröivästä digitaalisesta maailmasta, teillä on hallussanne jotakin vieläkin suurempaa – teillä on perusta, jonka avulla voitte olla kaikkien aikojen kyvykkäin sukupolvi edistämään taivaallisen Isämme onnensuunnitelmaa kaikille Hänen lapsilleen. Ja me tarvitsemme teidän apuanne.”

Vanhin Quentin L. Cook, Facebook, 26. tammikuuta 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Suuntaa katseesi ulospäin ja siunaa muita

”Mormonipataljoona on hyvin osuva esimerkki vaikeiden asioiden tekemisestä ja niiden tekemisestä hyvin. Heillä oli haasteita, joita pystymme tuskin käsittämään – fyysisiä haasteita ja varmasti myös hengellisiä haasteita. Mutta he selviytyivät niistä. He eivät valittaneet. He ryhtyivät työhön. Kun he pääsivät sinne, missä on nyt San Diego Kaliforniassa Yhdysvalloissa, he muuttivat kaupungin tekemällä lujasti töitä kaivojen kaivamiseksi, koulun rakentamiseksi ja yhteisön vahvistamiseksi.

Silloin opittuja asioita tarvitaan nykyään yhtä paljon kuin aina. Jokaisella meistä on omat haasteensa ja mahdollisuutensa kohdata ne. Mutta me voimme tehdä sen uskoen Jeesukseen Kristukseen, niin että saamme johdatusta ja apua kohdatessamme ne sekä uskoa suunnata katseemme ulospäin ja siunata muita. Minusta on kiinnostavaa, että johonkin asiaan ryhtyminen vaatii uskoa. Mutta kun toimit uskossa, se lisää uskoa, joka sinulla oli aloittaessasi.”

Vanhin D. Todd Christofferson, Facebook, 2. helmikuuta 2022, facebook.com/dtodd.christofferson.

Vahvista osaltasi myös muihin uskontokuntiin kuuluvien uskoa

”Olen ajatellut uskontojen ja katsomusten yhteisymmärryksen viikkoa ja pohtinut, että ihmisillä, jotka kuuluvat mihin tahansa uskontoon, on taipumus vaikuttaa hyvin myönteisesti yhteiskunnassaan, maailmassa. He tekevät vapaaehtoistyötä omissa yhteisöissään. Heillä on yleensä vahva perhe. He tukevat koulutusta. He palvelevat. He ovat todella halukkaita tekemään hyvää uskonsa ja uskonkäsitystensä pohjalta. Haluamme kertoa kaikille Jeesuksen Kristuksen palautetusta evankeliumista ja kutsua heitä kuulemaan sitä. Mutta kaikissa tapahtumissa me vähintäänkin toivomme, että kaikki ihmiset vahvistavat sitoutumistaan – toimintaansa – missä tahansa kirkossa tai uskonnossa, jonka mukaan he päättävät elää.

Olin joitakin vuosia sitten vanhin L. Tom Perryn kanssa lounaalla, jolle hän oli kutsunut uskonnollisia johtajia eri puolilta Suolajärven laaksoa kokoontumaan osittain kiittääkseen heitä ja tutustuakseen heihin hieman paremmin. Mutta olin hyvin vaikuttunut, kun hän lounaamme loppupuolella melkein jysäytti pöytää ja sanoi: ’Teidän pitää saada väkenne aktiivisemmaksi. Teidän pitää huolehtia siitä, että saatte jokaisen mahdollisen ihmisen aktiiviseksi ja osallistumaan sekä vahvistatte heidän uskoaan ja rakennatte heitä uskossa. Se voi vain auttaa yhteisöä. Se tekee meistä kaikista parempia.’ Ja uskon, että hän on ehdottomasti oikeassa. Meitä kaikkia siunataan kaikkien uskontokuntien uskollisilla ihmisillä.”

Vanhin D. Todd Christofferson, Facebook, 1. helmikuuta 2023, video, facebook.com/dtodd.christofferson.

Ole hyvä ja tee hyvää

”Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meidän liittosuhteemme Jumalan ja toinen toisemme kanssa kutsuu meitä olemaan hyviä ja tekemään hyvää. Kuten tiedätte, kirkkomme antaa humanitaarista apua riippumatta etnisestä taustasta, uskonnollisesta vakaumuksesta tai kansallisuudesta. Me teemme yhteistyötä kaikkien uskontokuntien tai uskontoihin kuulumattomien kanssa. Me vastaamme välittömiin ja pitkäaikaisiin tarpeisiin. Me koemme taivaan siunauksia, kun osoitamme rakkautemme Jumalaa kohtaan tekemällä kaiken voitavamme veljiemme ja sisartemme – Hänen poikiensa ja tyttäriensä – hyväksi kaikkialla kaikin mahdollisin tavoin.

Jos etsitte keinoja tulla paremmaksi versioksi itsestänne, voisitte ladata sovelluksen justserve.org, niin löydätte mahdollisuuksia lähellänne.”

Vanhin Gerrit W. Gong, Facebook, 12. helmikuuta 2021, facebook.com/gerritw.gong.

Luota siihen, että Herra vahvistaa pyrkimyksesi

”Yleiskonferenssipuheessaan vanhin Ardern sanoi: ’Kaikista ponnisteluistamme huolimatta te ja minä emme voi parantaa kaikkia, mutta jokainen meistä voi olla se, joka voi muuttaa jonkun ihmisen elämän hyvään suuntaan. Viisi leipää ja kaksi kalaa, joilla Jeesus ruokki viisituhatta ihmistä, antoi pelkkä nuori poika. Saatamme kysyä uhrilahjoistamme, kuten opetuslapsi Andreas kysyi leivistä ja kaloista: ”Miten ne riittäisivät noin suurelle joukolle?” (Joh. 6:9.) Vakuutan teille, että riittää, kun annatte tai teette sen, mihin kykenette, ja annatte sitten Kristuksen vahvistaa pyrkimyksenne.’ (Lokakuun 2023 yleiskonferenssi.)

Todistan, että teidän aikanne, kykynne, myötätuntonne sekä aineelliset ja taloudelliset voimavaranne ovat osa Herran varastohuonetta. Vaikka se saattaa tuntua vähäiseltä, teidän rakkaudessa tarjoamanne panos siunaa Hänen lapsiaan maailman joka kolkassa. Hän vahvistaa pyrkimyksemme!”

Ylijohtaja Camille N. Johnson, Facebook, 9. lokakuuta 2023, facebook.com/RSGeneralPresident.

Tule muutoksentekijäksi

”Ole muutoksentekijä.

Ensimmäisenä seminaaripäivänämme toisena opiskeluvuotenani opettaja haastoi meidät ystävystymään lukukauden loppuun mennessä jonkun uuden ihmisen kanssa.

Pidän haasteesta, joten valitsin ihmisen, joka oli mahdollisimman erilainen kuin minä.

Olin ujo, minulla oli ollut samat ystävät alakoulusta asti ja pidin kovasti seminaarista.

Kevin lauloi laulut keuhkojensa täydeltä ja sanoi veli Howellille, että hän tulisi joka päivä, jos veli Howell lupaisi antaa hänelle hylätyn arvosanan hänen arvosanavihkoonsa. (Hänen ystäviensä mielestä seminaari ei ollut hyvä juttu.)

Päätin kävellä Kevinin kanssa seminaariin ja sieltä pois joka päivä. Vain pysäköintialueen poikki. Se tuntui helpolta. Hän käveli aina yksin. Heti kun pääsimme koulurakennukseen, lähdimme kumpikin omaan suuntaamme.

Ei kestänyt kauan tajuta, ettei Kevinillä ollut paljon ystäviä. Itse asiassa seuraavien kuukausien aikana tajusin, että hänellä oli vain kaksi. Hän söi lounasta heidän kanssaan ja käveli käytävillä heidän kanssaan. Ja pinnasi tunneilta heidän kanssaan. Mutta ei seminaarista.

Yhtenä päivänä Kevin ja hänen kaksi ystäväänsä tulivat luokseni lukittavan kaappini luona. Kevin kertoi minulle, että hän oli mukana aarteenetsinnässä ja tarvitsi toisen kengistäni. Minulla oli sandaalit jalassa. Oli vastoin sääntöjä olla koulussa paljain jaloin. Mutta Kevin ei ollut mikään sääntöjen noudattaja. Harkitsin asiaa hetken ja sitten kumarruin riisumaan sandaalini. Sitten sanoin hänelle, että minun piti ehdottomasti saada sandaalini takaisin toisen tunnin loppuun mennessä.

En koskaan unohda, mitä seuraavaksi tapahtui. Siitä on yli kolme vuosikymmentä, ja muistan sen yhä aivan kuin se olisi tapahtunut eilen.

’Ei se mitään’, hän sanoi, ’en oikeasti tarvitse kenkääsi.’ Sitten hän kääntyi noiden kahden ystävän puoleen ja sanoi sanat, joita en koskaan unohda: ’Sanoinhan teille, että tässä koulussa on yksi henkilö, joka uskoo minuun.’

Kuka tarvitsee sitä, että uskot heihin tänään?

Kuka tarvitsee ylimääräisen ystävän?

Kenen kanssa voisit kävellä pysäköintialueen poikki?

Toisinaan Kristuksen todistajana oleminen tarkoittaa sitä, että syömme lounasta jonkun sellaisen kanssa, joka tarvitsee ystävää, pysähdymme puhumaan jonkun uuden ihmisen kanssa, tapaamme jonkun siellä missä hän on, ja osoitamme rakkautta häntä kohtaan.

Tule muutoksentekijäksi.

Herra tarvitsee sinua.

Ja siltä varalta, että tarvitset tätä muistutusta tänään, minä uskon sinuun.”

Ylijohtaja Emily Belle Freeman, Facebook, 22. elokuuta 2023, facebook.com/youngwomenworldwide.

Viite

  1. Russell M. Nelson, ”NAACP Convention Remarks”, puhe NAACP:n vuosikokouksessa Detroitissa Michiganissa Yhdysvalloissa, 21. heinäkuuta 2019, newsroom.churchofjesuschrist.org.

Tulosta