Kom og følg mig
Hvordan kan jeg udvikle kristuslignende kærlighed?


Hvordan kan jeg udvikle kristuslignende kærlighed?

Kristi rene kærlighed, også kendt som næstekærlighed, er den højeste, mest ædle og stærkeste form for kærlighed og den, der glæder sjælen mest (se 1 Ne 11:23). Jesus Kristus er det fuld- komne eksempel på næstekærlighed. Han »færdedes overalt og gjorde vel« under sin jordiske tjenestegerning og viste sin omsorg for de fattige, de lidende og de ulykkelige (se Matt 4:23; ApG 10:38). For at udvikle kristuslignende kærlighed skal vi søge efter den, bede om den og følge Frelserens eksempel i vore tanker, ord og handlinger.

Billede

Forbered dig åndeligt

Hvornår har andre vist dig kristuslignende kærlighed? Hvordan har det påvirket dig? Hvornår har du følt en kristuslignende kærlighed? Hvordan kan du udvikle en kristuslignende kærlighed til andre?

Hvilke muligheder har de unge piger for at vise kristuslignende kærlighed? Hvorfor er det vigtigt, at de lærer, hvordan de kan elske andre, som Kristus gjorde?

Hvilke skriftsteder og andre hjælpekilder kan hjælpe de unge piger til at udvikle den kristuslignende egenskab næstekærlighed?

1 Mos 45; Luk 23:33-34; Alma 61:9 (Eksempler på personer, der udviste kærlighed)

3 Mos 19:18 (Elsk din næste som dig selv)

1 Sam 16:7 (Herren ser på hjertet)

Joh 15:9-13 (Kristus viste sin kærlighed til os ved at sætte sit liv til)

1 Joh 4:7-11, 18-21 (Gud er kærlighed)

Mosi 4:16 (Bistå dem, der står i behov for jeres bistand)

3 Ne 12:44 (Elsk jeres fjender)

Moro 7:45-48 (Næstekærlighed er Kristi rene kærlighed; bed om at blive fyldt med denne kærlighed)

Thomas S. Monson, »Kærlighed – kernen i evangeliet«, Liahona, maj 2014, s. 91-94

Dieter F. Uchtdorf, »De barmhjertige skal møde barmhjertighed«, Liahona, maj 2012, s. 70-77

Dallin H. Oaks, »Elsk og lev med forskelligheder«, Liahona, nov. 2014, s. 25-27

»Næstekærlighed«, Tro mod sandheden, 2005, s. 106-108

Videoer:,

Undervisning på Frelserens måde

I alle situationer var Frelseren et eksempel og en mentor for sine disciple. Hvad kan du gøre for at være et eksempel på den kristuslignende egenskab næstekærlighed over for de unge piger, du underviser?

Billede

Video:

Se mere

Fortæl om oplevelser

Bed i begyndelsen af hver lektion de unge piger om at fortælle, undervise og vidne om oplevelser, de har haft ved at anvende det, de har lært i den foregående uges lektion. Det vil fremme personlig omvendelse og hjælpe de unge piger til at se anvende- ligheden af evangeliet i deres hverdag.

Præsenter læresætningen

Vælg nogle af disse forslag, eller udtænk selv nogle til at præsentere denne uges lektion:

  • Skriv på nogle stykker papir: »Jeg har følt størst kærlighed fra nogen, når ___________.« Uddel disse papirstykker til de unge piger, før klassen begynder, og bed dem om at tænke på, hvordan de vil udfylde det tomme felt. Lad de unge piger fortælle, hvad de er kommet frem til som lektionens begyndelse.

  • Lad de unge piger synge »Elsker hverandre« (Salmer og sange, nr. 199). Bed de unge piger om at fortælle, hvad denne salmes tekst betyder for dem.

Lær sammen

Alle forslagene herunder vil hjælpe de unge piger til at lære, hvordan de kan udvikle kristuslignende kærlighed. Følg Åndens inspiration, og vælg et eller flere af de forslag, der vil virke bedst i din klasse:

  • Bed de unge piger om at læse Moroni 7:47-48. Hvad lærer de unge piger i disse vers om, hvordan man udvikler kristus- lignende kærlighed? Hvad betyder udtrykket »Kristi rene kærlighed« for dem? Lad de unge piger finde beretninger fra skriften, der illustrerer Frelserens kærlighed, og bed dem om at fortælle de andre om disse beretninger. De kan også læse og drøfte beretninger i en af talerne i dette oplæg. Bed dem om at fortælle om situationer, hvor de eller nogen, de kend- er, blev velsignet ved, at nogen handlede med kristuslign- ende kærlighed.

  • Bed de unge piger om at læse en af følgende skriftsteder: Joh 15:9-13; 1 Joh 4:7-11; 1 Joh 4:18-21. Hvad lærer disse vers dem om Kristi kærlighed? Spørg de unge piger, hvordan Jesus Kristus har vist sin kærlighed til dem hver især. Kan de komme i tanke om eksempler fra skrifterne, hvor han viste kærlighed? Hvordan kan vi følge hans eksempel?

  • Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: Mosi 4:16 og 3 Mos 19:18. Del klassen op i to grupper, og giv hver gruppe en af følgende skriftstedsblokke. Bed de unge piger om at finde de befalinger, der er nævnt i deres skriftsted, og skrive en sammenfatning af befalingerne på tavlen ved siden af skriftstedshenvisningen. Hvilke muligheder har de for at følge disse befalinger i hjemmet, skolen og samfundet? Hvilke hindringer kan afholde os fra at holde disse befa- linger? Hvordan kan vi overvinde disse forhindringer? Bed de unge piger om at seog drøfte, hvordan de kan holde befalingerne i lignende situationer.

  • Bed de unge piger om at læse 3 Nefi 12:44 og finde de af Herrens bud, som fortæller os, hvordan vi skal behandle vore fjender. Lad dem skrive på tavlen, hvad de har fundet ud af. Drøft med de unge piger mulige grunde til, at Herren ønsker, at vi skal elske og bede for dem, der hader os. Lad de unge piger finde og fortælle om eksempler fra skrifterne, hvor personer viste kærlighed til dem, der havde behandlet dem dårligt (såsom Josef i Egypten, (1 Mos 45), Frelseren, tilgiver dem, som korsfæstede ham (Luk 23:34), eller Pahorans svar på Moronis trusselsbrev (Alma 61:9)). Giv de unge piger lejlighed til at overveje, hvordan de kan følge disse eksempler i deres forhold til andre.

  • Læs, se eller lyt sammen til afsnittene »Summa summarum« og »Guds kærlighed« fra præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »De barmhjertige skal møde barmhjertighed« eller ældste Dallin H. Oaks’ tale »Elsk og lev med forskelligheder«. Bed de unge piger om at finde det råd, der vil hjælpe dem til at elske andre i svære situationer. Bed de unge piger om for sig selv at tænke på nogen i deres liv, som de måske har dårlige følelser overfor, og tænke på, hvordan de kan vise en større kristuslignende kærlighed over for den person.

  • Se en af de videoer, der er forslået i dette oplæg. Hvad lærer de unge piger om kristuslignende kærlighed ud fra disse videoer? Bed de unge piger om at fortælle om en oplevelse, hvor en persons tjeneste gjorde, at de følte Frelserens kærlighed. Hvad lærte de af denne oplevelse om Jesus Kristus? Bed de unge piger om at tænke på nogen, som de kender, som måske har brug for at føle Herrens kærlighed. Hvad kan de gøre for at hjælpe denne person?

Bed de unge piger om at fortælle, hvad de har lært i dag. Hvilke følelser eller indtryk har de fået? Ved de, hvordan de kan udvikle kristuslignende kærlighed? Har de yderligere spørgsmål? Vil det være nyttigt at bruge mere tid på dette emne?

Efterlev det, vi lærer

Bed de unge piger om at overveje, hvordan de kan efterleve det, de har lært i dag. De kan for eksempel:

  • Bede for eller udvise kærlighed over for nogen, som de har haft negative følelser for.

  • Udvise kærlighed over for nogen, som har brug for særlig omsorg eller hjælp (se Gode gerninger – opgave 3, 5 og 6 i Personlig fremgang, s. 54-55).

Fortæl de unge piger, hvad de skal studere næste uge. Hvilke tanker og spørgsmål har de omkring dette emne? Hvad kan de gøre for at forberede sig på at lære? De kunne for eksempel læse en tale, se en video eller studere et skriftsted, der vedrører næste uges lektion.

Udskriv