Devotionals 2016
Mijn doel vinden


Mijn doel vinden

Een avond met ouderling Richard J. Maynes

CES-haardvuuravond voor jongvolwassenen • 1 mei 2015 • Salt Laketabernakel

Ik ben heel blij dat ik hier vanavond met mijn echtgenoot kan zijn en dat ik jullie mag toespreken.

Toen mijn man me vertelde dat hij over de herstelling van het evangelie ging spreken, en met name over het eerste visioen van Joseph Smith, spraken we met elkaar over de invloed van dit onderwerp op mijn leven en hoe mijn ervaring jullie geloof kan versterken.

Ik ben een bekeerling tot de kerk, en ik wil je mijn meest dierbare ervaring vertellen: mijn bekeringsverhaal.

Ik ben opgegroeid in een zeer liefdevol gezin, en ik heb geweldige ouders. We gingen niet vaak naar de kerk, maar als lid van de presbyteriaanse kerk gingen we altijd met Kerstmis en Pasen. Soms nam mijn moeder me mee naar de zondagsschool. Daar kreeg ik mijn eerste getuigenis van de Heiland. Ik luisterde graag naar verhalen over Jezus. Ik wist dat Hij bijzonder was.

Als klein meisje bad ik ’s avonds in mijn bed. Ik wist dat mijn hemelse Vader naar me luisterde.

Na mijn twintigste ging ik uit met jongens en had veel van de frustraties, teleurstellingen en ontmoedigingen die daar soms bij komen kijken. Misschien herkennen jullie dat wel, maar er is een verschil. Jullie hebben het evangelie van Jezus Christus. Wat is dat een grote zegen. Het evangelie geef je een doel en kracht. Het geeft je hoop. In die periode in mijn leven wist ik dat er iets ontbrak. Ik had het gevoel dat mijn leven eigenlijk geen doel of richting had. Ik ging naar verschillende kerken in de hoop antwoorden te vinden. Ik zocht iets om mijn leven inhoud te geven, maar wist niet waar dat te vinden was.

Op een uitzonderlijk moeilijke dag besloot ik om te bidden. Ik knielde naast mijn bed — iets wat ik anders nooit deed — en stortte mijn hart voor mijn hemelse Vader uit; ik vroeg Hem om hulp en of Hij mijn leven wat richting wilde geven. Ik voelde me wat beter en ging verder met de dingen van de dag.

Een paar dagen later werd mijn gebed verhoord. Er liep een teruggekeerd zendeling mijn leven in. Hij heette Richard John Maynes. Hij vroeg me uit en deed wat goede teruggekeerde zendelingen doen: hij vroeg me of ik iets over de kerk wist en of ik ooit het Boek van Mormon had gelezen.

Al gauw gaf hij me een exemplaar van het Boek van Mormon. Ik begon erin te lezen. Mijn oog viel direct op de titelpagina, waar staat: ‘Het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus.’ Ik had geen idee dat het Boek van Mormon over Jezus ging.

Ik kreeg ook de lessen van de zendelingen. Het licht ging in mijn leven aan. Toen de zendelingen vertelden dat Joseph Smith bezocht is door God de Vader en zijn Zoon, Jezus Christus, die twee afzonderlijke personen waren, klonk dat als iets wat ik zelf altijd al had gevoeld en geloofd, maar wat niet in mijn kerk geleerd werd. Het eerste visioen was een belangrijke aanleiding tot mijn bekering. Ik voelde me verbonden met Joseph Smith, want hij had dezelfde vraag als ik: waar vind ik de waarheid? Vader in de hemel verhoorde zijn oprechte gebed. Hij verhoorde ook mijn gebed. Ik kreeg alle lessen en ik wist in mijn hart dat wat mij geleerd werd waar was.

Die zomer werd ik door teruggekeerd zendeling Richard John Maynes gedoopt. We bleven met elkaar uitgaan en een jaar later trouwden we in de Mantitempel in Utah.

Dat was eigenlijk nog maar het begin van mijn bekering. Voor veel mensen is bekering een proces. Ons getuigenis moet elke dag gevoed en gesterkt worden door de Schriften te lezen, te bidden, naar de kerk en de tempel te gaan, en onze profeet te volgen.

De Schriften moeten een belangrijk deel van ons leven zijn. Als jong meisje, geen lid van de kerk, moest ik eens een tekst kiezen om uit mijn hoofd te leren. Ik koos Spreuken 3:5–6:

‘Vertrouw op de Here met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet.

Ken Hem in al je wegen, dan zal Híj je paden rechtmaken.’

Ik kan je niet zeggen hoe vaak die tekst in mijn gedachten is gekomen als ik wat hulp van boven nodig had. Als we maar ons geloof en vertrouwen in de Heer willen stellen, in het besef dat we niet alles begrijpen wat er in ons leven gebeurt, en Hem danken voor de vele zegeningen die we krijgen, zal Hij ons de weg wijzen. Misschien zien we de timing soms graag anders, maar ik weet dat onze hemelse Vader een plan voor ieder van ons heeft.

Een van mijn andere lievelingsteksten staat in Leer en Verbonden 123:12: ‘Want er zijn er nog velen op aarde onder alle sekten, genootschappen en gezindten, die door het sluwe bedrog der mensen worden verblind, waardoor dezen op de loer liggen om te bedriegen, en die alleen verre van de waarheid worden gehouden, omdat zij niet weten, waar zij deze kunnen vinden.’

Het is zo belangrijk dat wij als lid van de kerk naar anderen uitreiken en het evangelie met hen delen. Er zijn zoveel mensen als ik die de waarheid zoeken maar niet weten waar ze die kunnen vinden.

De twee belangrijkste beslissingen die ik in mijn leven heb genomen, waren om me te laten dopen en om in de tempel met mijn man te trouwen. Ik ben zo dankbaar voor het evangelie in mijn leven. We weten allemaal dat het leven soms niet makkelijk is. Laten we denken aan de woorden van ouderling Jeffrey R. Holland. Hij heeft gezegd:

‘De Meester van hemel en aarde staat klaar om je te zegenen. […]

‘Leun op Hem. Leun zwaar op Hem. Leun voor altijd op Hem.’1

Ik weet dat onze hemelse Vader echt bestaat. Hij houdt van ons. Hij hoort onze gebeden. Ik weet dat Jezus Christus onze Heiland is. Hij is voor ons gestorven en maakt bekering voor ons mogelijk, waardoor we elke dag kunnen veranderen en een beter mens worden. Ik weet dat we een hedendaagse profeet hebben, Thomas S. Monson; ik weet dat Joseph Smith de Vader en de Zoon heeft gezien en ons het Boek van Mormon: eveneens een testament aangaande Jezus Christus heeft gegeven.

Ik bid dat je elke dag je getuigenis zal blijven sterken en voeden door te doen wat de Heiland en onze profeten ons hebben geleerd. Ik bid dat je op de Heer zal blijven vertrouwen, en zal weten dat Hij je kent en je pad zal leiden.

In de naam van Jezus Christus. Amen.

Noot

  1. Jeffrey R. Holland, “Because She Is a Mother,” Ensign, mei 1997, 36–37.

Afdrukken