Julebudskaber
Sæt julen i fokus


Sæt julen i fokus

Jeg elsker den tid på året, hvor vi samles som familie og kære for at mindes vor Frelser Jesu Kristi fødsel og takke for hans liv og hans uendelige sonoffer. Jeg elsker de utallige minder om denne særlige tid overalt, og jeg kan stadig føle begejstringen og forventningen om jul i min barndom, uanset om det var i det kølige England eller i det steghede Arabien.

I sidste uge kæmpede jeg – sikkert ligesom mange andre – med julelysene, idet jeg ihærdigt forsøgte at finde den éne pære, der forhindrede hele kæden i at lyse. Da pæren endelig blev fundet og erstattet, tændtes alle lysene, og der var en lettelse og glæde, der kommer fra en mindre triumf.

En af mine yndlingsoplevelser, når julen nærmer sig, er at sidde ved vores juletræ, mens alle andre lys er slukket, og lade mit syn blive helt sløret, mens jeg ser på træet dækket af små hvide lys. Når mine øjne ikke er fokuseret, vokser gløden fra de enkelte lys og reflekterer blødt i det skinnende, røde julepynt. Virkningen er helt fortryllende. Vi har ofte musik, der spiller i baggrunden og forkynder: »Fryd dig, o jord, bered dig nu,«1 og at »man skal kalde ham Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste.«2

Når mine øjne lader lyset glide ind og ud af fokus på træet, mindes jeg atter vor Frelsers guddommelige mission. Den står skarpt i fokus i disse stille øjeblikke. Han sagde: »Jeg er verdens lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys.«3 Jeg grunder over den hellige nat, hvor han blev født, fuld af taknemlighed for Faderens gave med glæde, håb og kærlighed sendt til jorden i form af hans enbårne Søn.4

Sådanne stille øjeblikke med meditation og refleksion kan være alt for sjældne for os i forberedelsen til julen. December bringer med sig fester og koncerter, sammenkomster og gaver. Travle kalendere, og sommetider borttager de forventninger, vi selv påfører os, faktisk julens glæde i stedet for at styrke den.

Derfor er præsident Russell M. Nelsons påmindelse altafgørende: »Den glæde, vi føler, har lidet at gøre med vores livsvilkår og alt at gøre med vores fokus i livet.« Når vi har fokus på Guds frelsesplan … og Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glæde, uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv. Glæde kommer fra og på grund af ham. Han er kilden til al glæde.«5

Dette er den perfekte anledning, når vi bønsomt overvejer vores fokus. Hvad er jeres håb til denne jul? Hvad er jeres oprigtige ønsker for jer selv og for jeres kære, når I samles til denne helligste af hellige dage?

Om to en halv uge er det jul. Tænk over, hvad I har i jeres kalender de næste to en halv uge. I kan føle jer overvældet af alt for mange forpligtelser og alt det, I skal gøre. Er jeres kalender alt for presset? Forårsager bestemte kulturelle traditioner og pres jer unødvendig stress og forhindrer jer i at modtage og reflektere over glæden ved Kristi fødsel? Hvordan kan I forenkle jeres kalender denne jul og planlægge den næste bedre?

Vi må være forsigtige med ikke at have så travlt og være så trætte af at prøve at gøre for meget, så vi går glip af julens fokus og billedligt talt er ude af stand til at knæle ved krybben, tilbede den nyfødte konge og bringe ham vores personlige gave.

Unge mødre og alle os andre, er I overvældede? Hvor er jeres fokus?‹« Måske sender I ikke julekort ud i år, eller I giver slip på en anden måske medieinspireret forventning, som I har til jer selv. Prisen i enten tid eller penge vil fratage jer noget af jeres evne til at fokusere på Frelseren og føle hans juleglæde.

Unge fædre og alle os andre, hvor er jeres fokus? Måske har I i år en enkel jul med flere hjemmelavede gaver og gaver bestående af tjeneste, fordi presset og prisen ved at prøve at købe det alt sammen er for stor – og unødvendig – og det vil fratage jer noget af jeres evne til at fokusere på Frelseren og føle hans julefred.

Tempeltjeneste ved juletid kan være særlig meningsfuld. Templet retter på vores fokus, gør vores glæde større og forener familier her og på den anden side af sløret. Overvej tempeltjeneste i stedet for en anden juleaktivitet, der måske ikke hjælper jer i jeres længsel efter julestilhed. Disse hellige ordinancer – freden og præstedømmekraften, de indebærer for alle, der påskønner dem – er kun muliggjorte på grund af Faderens enbårne Søn, »det slagtede lam … fra verden blev grundlagt«,6 hvis fødsel vi nu fejrer.

Når denne jul nærmer sig, lad os da gøre mere af det, der betyder noget, og meget mindre af det, der ikke gør. Lad os søge at gøre Jesus fra Nazarets gerninger – opløfte de sørgende, helbrede de sønderknuste, besøge de fangne, bespise de sultne, beklæde de nøgne og lægge stemme til de tavse, de marginaliserede, de glemte og de foragtede.7

Til dem af jer, der er i en krise denne jul, må I finde Frelserens gave af kærlighed, der er helt specifikt til jer. Mange er lige nu midt i store kvaler, hvor de har mistet deres kære på grund af sygdom, høj alder eller en forfærdelig ulykke. Mange erindrer tidligere tab, der fandt sted ved juletid, og det vil være en smertefuld årsdag for jer. Nogle sørger over de valg, deres kære træffer i denne tid. Andre er ensomme, uden familie, oplever omvæltninger eller oplever uanset årsagen en meget anderledes jul end dem, de tidligere har fejret.

Tro på, at der er en særlig gave til jer denne jul. Søg stille øjeblikke alene, hvor I kan grunde over, bede og føle Frelserens kærlighed og venlighed. Han, hvis fødsel gør enhver glæde i enhvers liv mulig. Løftet er, at »døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere.«8 »De skal ikke sulte længere og ikke tørste længere … for Lammet midt for tronen skal vogte dem og lede dem til livets kildevæld, og Gud vil tørre hver tåre af deres øjne.«9

Billede
Jesus Kristus holder en olielampe

Afsæt tid til at være stille, trække vejret og forundres. Se op. Fokusér på hans store gave – kundskab om, hvem du virkelig er, og forståelsen af, at prøvelser her er forbigående, og at glæden her kun er begyndelsen til den kommende glæde. Husk, at »den glæde, vi føler, har lidet at gøre med vores livsvilkår og alt at gøre med vores fokus i livet.

»Og se, jeg vil anbefale jer at søge denne Jesus, om hvem profeterne og apostlene har skrevet, så den nåde, der er i Gud Faderen og også i Herren Jesus Kristus og i Helligånden, som aflægger vidnesbyrd om dem, må være og forblive i jer for evigt.«10 Så vi kan sige: »O, tak da vor Fader, tak med mund og hjerte … O, lad os højt ham prise«!11

I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. »Fryd dig, o jord«, Salmer og sange, nr. 124.

  2. »For et barn er født os«, Messias, George Händel, 1741.

  3. Joh 8:12.

  4. Se Joh 3:16.

  5. Russell M. Nelson, »Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82.

  6. Åb 13:8.

  7. Se Luk 4:18.

  8. Åb 21:4.

  9. Åb 7:16-17.

  10. Eter 12:41; fremhævelse tilføjet.

  11. »O, kom hver en trofast«, Salmer og sange, nr. 125, fremhævelse tilføjet.

Udskriv