Kerstdevotionals
Bedenk, bedenk


Bedenk, bedenk

Kerstdevotional met het Eerste Presidium 2023

Zondag 3 december 2023

Waar ik woon, lijkt de natuur vanaf november in slaap te vallen. De ritselende groene blaadjes, die in de lente- en zomermaanden zachtjes ronddwarrelen en mij toezingen, maken plaats voor kale bomen en het krakende geluid van droge, gevallen bladeren onder mijn schoenen. De vrolijk fluitende vogeltjes worden stil en de zoete geur van bloemblaadjes en bloesems lijkt te verdwijnen. Wat ik in de natuur associeer met levendigheid trekt zich een tijdje terug, en in de stilte en de ruimte die achterblijft – wanneer het jaar ten einde loopt en ik bijna vergeet vrolijk te zijn – arriveert het geschenk van Kerstmis.

En op mijn plekje op Gods geweldige aarde bedenk en gedenk ik. Ik bedenk dat ik aandacht kan geven aan bomen die altijd groen blijven en een houtachtige, kruidige, aardachtige geur verspreiden. Ik bedenk dat ik op zoek kan gaan naar bloemen en besjes die dieprood of stralend wit zijn. Ik kan luisteren naar vertrouwde kerstliederen die in harten, huizen en gebedshuizen weerklinken en verkondigen: ‘Juich, wereld, juich’, terwijl ik op zoek ga naar kerstsymbolen en ‘eng’lenzang’, die mij ertoe brengen te gedenken.

Een van de wonderen van de kersttijd is dat de hele christelijke wereld, en velen daarbuiten, deze tijd gebruiken om bewust te zoeken naar en hun leven te vullen met symbolen van gedachtenis.

Kerstmis is de brug waarover wij ons naar het nieuwe jaar begeven. Terwijl we deze brug oversteken, worden we aangemoedigd om te denken aan het wonder van ‘de eeuwige God, de Heere, de Schepper van de einden der aarde’,1 die onder nederige omstandigheden in de stad van David is geboren en ‘in doeken gewikkeld […] in de kribbe’ lag.2 Misschien kunnen wij onszelf tijdens onze kerstbedevaart zien als moderne wijzen, die kijken naar sterren bovenop groene bomen en lichtjes die overal om ons heen schijnen en zich verheugen ‘met zeer grote vreugde’3 bij het zien van de tekenen die ons leiden op onze reis naar Jezus Christus, ‘het Licht der wereld’.4 Als we in deze tijd de geur van een bepaald kruid ruiken, is dat misschien een herinnering voor ons dat we geschenken moeten brengen aan de ‘Zoon van de levende God’5 – niet ‘goud en wierook en mirre’,6 maar een aanbiddingsoffer van een ‘gebroken hart en een verslagen geest’.7 En misschien zijn degenen onder ons die kinderen liefhebben en verzorgen een soort moderne herders ‘die […] de wacht [houden] over [onze] kudde’8 en onze oren openhouden voor aardse engelen, gezonden door de Heer, die ons zeggen niet bevreesd te zijn, want zij komen aanwijzingen brengen om onze Heiland te vinden.9 Denken we eraan om onze kinderen deze ‘grote blijdschap’ als getuigenis in te fluisteren? Zodat zij, wanneer ze met kinderlijke verwondering de kerstkleuren rood, groen, goud en wit zien, het volmaakte en zuivere zoenoffer gedenken van hun Heiland, Jezus Christus, die hun de gave van redding en een nieuw en eeuwig leven biedt.

Met Kerstmis kunnen wij een geestelijke reis naar Bethlehem maken om een eigen getuigenis van onze Heiland, Jezus Christus, te krijgen en dit getuigenis mee te nemen, met losgemaakte tong, en handen en voeten klaar om het ‘overal […] bekend’10 te maken en verslag te doen van alles wat we over Hem te weten zijn gekomen. We kunnen die bedevaart naar de Heiland maken door te gedenken.

God geeft ons de gave van gedachtenis zodat we de Gever niet vergeten, zodat we zijn grenzeloze liefde voor ons gaan voelen en Hem ook leren liefhebben. De profeet Moroni spoort ons aan ‘in gedachte te houden dat iedere goede gave van Christus komt’.11 Onze Heiland geeft ons niet wat de wereld biedt – tijdelijke, gedeeltelijke en vergankelijke gaven. Jezus Christus biedt blijvende, essentiële gaven, zoals:

  • gaven van de Geest, zoals kennis, wijsheid, een getuigenis en geloof;12

  • de gave van de Heilige Geest;

  • de gave van het eeuwige leven.

En als we ons leven lang nadenken over de grote en kleine ‘goede gaven’ in ons leven, zien we dan hoe de hand van de Heer ons redt en sterkt, en ons verlichting biedt?

Hoewel ons verstand en ons hart soms van Hem kunnen afdwalen, zijn we er door zijn onveranderlijkheid van verzekerd dat de Heer ons nooit vergeet – niet met Kerstmis en op geen enkel ander moment. De Heer heeft verklaard dat wij in zijn handpalmen zijn gegraveerd.13 Hij komt zijn beloften altijd na. Hij gedenkt de verbonden die Hij met ons en onze voorouders heeft gesloten. Hij hoort en gedenkt onze gebeden tot onze hemelse Vader, of we nu op onze knieën gaan, in onze binnenkamer tot Hem smeken, of Hem in ons hart aanroepen. Hij gedenkt ons, zoals president Russell M. Nelson heeft gezegd, en grijpt in ‘in het leven van mensen die in Hem geloven’.14 Hij gedenkt ons en schenkt vergeving, telkens als we ons bekeren. Hij gedenkt ons en spreekt tot ons in de Schriften en bij monde van profeten om ons te helpen de weg terug naar huis te vinden – hoe ver en hoelang we ook afgedwaald zijn. En Hij gedenkt ons en stuurt zijn Geest om ons te helpen ons aan onze heilige belofte te houden om ‘Hem altijd indachtig te zijn’.15

President Spencer W. Kimball heeft gezegd: ‘Weet u wat het belangrijkste woord in het woordenboek is? […] Dat zou weleens gedenken kunnen zijn. Omdat we allemaal verbonden hebben gesloten […] is het van het grootste belang dat we die gedenken.’ Hij zei verder: ‘Daarom woont iedereen elke zondag de avondmaalsdienst bij – om van het avondmaal te nemen en naar het gebed van de priesters te luisteren, om “Hem altijd indachtig te zijn, en zijn geboden te onderhouden die Hij hun heeft gegeven”. […] Gedenken is het woord. Gedenken is de boodschap.’16

God gedenken inspireert ons om de kracht van ons geestelijk momentum te laten oplaaien en op goddelijke wijze te handelen. Overweeg deze leringen die president Nelson ons heeft aangespoord te gedenken:

  • ‘Laat God in uw leven zegevieren’ en ‘maak tijd vrij voor Hem’.

  • ‘Zoek en verwacht wonderen.’

  • ‘Beëindig de conflicten in uw leven’17 en wees een vredestichter.18

Kerstmis is een goede gelegenheid om naar deze aansporingen te handelen en gebruik te maken van onze natuurlijke neiging om Jezus Christus meer te gedenken, om open te staan voor het wonder van zijn geboorte, en om meer eenheid met Gods kinderen te voelen en daarnaar te handelen. We herkennen de symbolen van gedachtenis die bij de kersttijd horen vaak als we:

  • eraan denken onze kerstgroeten aan vrienden, familieleden en vreemden over te brengen;

  • eraan denken om uit liefde geschenken te geven;

  • eraan denken gul te geven aan behoeftigen en gastvrij te zijn voor wie ons huis binnentreedt;

  • eraan denken het belang te beklemtonen van familiebijeenkomsten en -tradities waardoor Kerstmis anders en uniek wordt.

In deze tijd zijn voor velen het liefdevol bereiden van hetzelfde feestmaal, het vertellen van vaste familieverhalen en het versieren van de kerstboom met decoraties die we elk jaar weer gebruiken, belangrijke activiteiten die inspelen op ons natuurlijke verlangen om ervaringen die belangrijk voor ons zijn te gedenken. Speciale gerechten, bepaalde verhalen en kerstversieringen kunnen herinneringen bij ons oproepen. Zelfs ons versterkte verlangen om in deze tijd meer liefdadig te zijn kan ons eraan herinneren om dankbaar te zijn. De bijzondere soort liefde die wij voelen in aanloop naar Kerstmis is ook een kans om onze verlangens en daden op Jezus Christus te richten: ‘Bedenk, bedenk, het is op de rots van onze Verlosser, die Christus is, de Zoon van God, dat jullie je fundament moeten bouwen.’19 Nu het einde van dit jaar nadert en we de brug naar het nieuwe jaar oversteken – als wijzen, als oplettende herders – moeten we bedenken dat we dat doen dankzij de sterke hand van de Heer.20

Dus waar ter wereld u ook woont, denk eraan om te letten op de verschillende symbolen die u op Christus wijzen. Laten wij bij alles wat wij in deze tijd van het jaar benadrukken, bij elke groet die we overbrengen en bij elke persoon die we in gedachte houden, niet vergeten de ware Gever te gedenken – Hij die ons nooit vergeet en ons de kracht geeft om Hem door zijn Geest te gedenken, in de kersttijd en altijd. Hij brengt de wereld vreugde en spoort ons aan ervoor te zorgen ‘dat ieder hart ontvank’lijk zij’21 om onze Vorst te ontvangen. Hij is het vaste fundament waarop wij bouwen. Hij is het Licht der wereld en de Zoon van de levende God. Ik getuig hiervan in zijn naam, Jezus Christus. Amen.

Afdrukken