Kerstdevotionals
‘O, laten wij aanbidden die Koning’


‘O, laten wij aanbidden die Koning’

Kerstdevotional met het Eerste Presidium 2023

Zondag 3 december 2023

Geliefde broeders en zusters, wat is het fijn om weer te beginnen aan de kersttijd, waarin we de geboorte van onze Heiland en Verlosser, de Heer Jezus Christus, gedenken.

Elke geboorte van een kind is een heilige gebeurtenis. Kijk eens naar de reactie van een van onze achterkleinzoons terwijl hij zijn broertje voor het eerst vasthoudt.

[video]

Geen wonder dat op die allerheiligste nacht ruim 2000 jaar geleden bij het stadje Bethlehem de hemelse heerscharen vreugdevol zongen! Een engel maakte de herders deze magnifieke waarheid bekend:

‘Zie, ik verkondig u grote blijdschap, die voor heel het volk wezen zal,

‘namelijk dat heden voor u geboren is de Zaligmaker, in de stad van David; Hij is Christus, de Heere.’1

En nu, lieve broeders en zusters, ‘laten wij aanbidden die Koning’.2

Zoals bij velen van u is Kerstmis voor mij in de loop der jaren veranderd. Mijn jeugdherinneringen spelen zich af tegen de achtergrond van de grote economische crisis in de jaren 1930. Geld was schaars. Cadeaus werden uitzonderlijk gekoesterd.

Mijn ouders zorgden ervoor dat Kerstmis voor mij en mijn broers en zussen magisch was. Elk jaar waren we als gezin een ‘hulpkerstman’ voor een ander gezin. We werkten aan gepaste cadeaus en brachten die op kerstavond langs. Terwijl we wegreden, zwaaiden ze ons met betraande gezichten uit. Dat bracht ons de ware vreugde van geven.

Ik was toen dol op kerstmuziek – en nu nog steeds. Elk jaar vinden mijn vrouw en ik het heerlijk om naar de Messiah van Händel te luisteren en mee te zingen. Ik vind de Hebreeuwse betekenis van het woord halleluja erg mooi. Het betekent letterlijk ‘lof aan de Here God Jehova’.3 De gezongen woorden in dit oratorium zijn niet alleen van toepassing op de geboorte van de Heiland, maar ook op zijn bestuur in het millennium:

Want een Kind is ons geboren,

een Zoon is ons gegeven,

en de heerschappij rust op Zijn schouder.

En men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raadsman,

Sterke God,

Eeuwige Vader,

Vredevorst.4

Als jongvolwassene begon ik een diepgaand getuigenis van God de Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, te krijgen. Ik kwam zelf te weten dat Jezus Christus was geboren uit de maagd Maria, ‘een kostbaar en uitverkoren vat’.5 Ik wist dat Hij werkelijk de Zoon van God6 en de centrale figuur in de gehele menselijke geschiedenis is.

Denk toch eens aan de onbegrijpelijke omvang van wat Jezus Christus tot stand heeft gebracht – en dat alles volgens de wil van zijn Vader! Jezus was al een God toen Hij in zijn goedgunstigheid naar de aarde kwam en voor ieder van ons de meest essentiële daad verrichte. Een daad die letterlijk levensreddend en levensveranderend was. Een daad die wij niet voor onszelf konden doen.

De Heiland heeft ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen doorstaan’,7 ‘opdat Hij naar het vlees [zou] weten hoe [ons] te hulp te komen naargelang [onze] zwakheden’.8

De afgelopen maanden heb ik veel bijgeleerd over pijn en de louterende invloed daarvan. Mijn hart ging uit naar onze Heiland terwijl ik me de omvang van zijn lijden probeerde in te beelden. Mijn menselijke verstand kan eenvoudigweg niet bevatten hoe Hij alle pijnen, alle zonden, alle smart en alle benauwingen van iedereen die ooit heeft geleefd op Zich heeft genomen!

De Heiland heeft Zich in de ultieme daad van mededogen, die alle begrip en beschrijving te boven gaat, aan ongeëvenaarde geestelijke en lichamelijke foltering onderworpen.

We vereren het Kindje uit Bethlehem omdat Hij later het onbegrijpelijke, oneindige offer in de hof van Gethsémané en aan het kruis op Golgotha heeft gebracht. Dit offer verlost ieder van ons als we ervoor kiezen ons te bekeren en Hem te volgen. Daarna is Hij, als hoogtepunt van zijn leven op aarde, op de derde dag uit de graftombe herrezen. Daardoor heeft Hij ieder van ons de ongekende zegen van de opstanding en leven na de dood geschonken.

Tijdens de feestdagen zeggen of zingen we vaak blij: ‘Ik wens u een vrolijk kerstfeest.’ Geliefde broeders en zusters, mijn hartenwens voor u is meervoudig. In feite is dit niet mijn wens voor u, maar mijn gebed voor u in deze heilige kersttijd.

Ten eerste bid ik dat u de diepgaande, eeuwige liefde van onze Heiland voor u persoonlijk zult voelen. Jezus Christus kent u al sinds het voorbestaan. Hij kent en ziet u nu. Hij ziet uw vreugde en verdriet. Hij heeft het allemaal ervaren.

Hij kan volmaakt meeleven met uw worstelingen en verheugt Zich elke keer dat u in rechtschapenheid voorwaarts streeft, in goede en slechte tijden.

Ik bid dat u uw eigen getuigenis zult krijgen dat Jezus Christus werkelijk de Zoon van God is, dat Hij vervuld is van goddelijke macht, en dat u dankzij zijn grote zoenoffer nooit het gevoel hoeft te hebben dat u moeilijke problemen alleen moet doormaken. Als u oprecht vraagt, zoekt en klopt,9 hebt u voortdurend toegang tot zijn macht om u te helpen, sterken en genezen.10

Ik bid dat u optimaal gebruik zult maken van de verzoening van de Heiland door u dagelijks te bekeren, steeds reiner te leven, en bij alles wat u doet naar hemelse leiding te streven. Met andere woorden, ik bid dat u de vreugde zult ervaren van altijd celestiaal denken.

Ik bid ook dat u deze kersttijd gaat beginnen aan een periode van nog meer persoonlijke aanbidding. Begin de leringen en de verzoening van Jezus Christus opnieuw te bestuderen. Niemand hier op aarde houdt van u zoals Hij. Niemand hier begrijpt u beter of kent uw verdriet en zwakheden echt. Niemand op aarde heeft de macht die Jezus Christus heeft. Niemand hier wil liever dat u alles wordt wat u kunt worden. Niemand pleit voor u bij de Vader zoals Hij.

De Heer Jezus Christus is onze Heiland en Verlosser. Hij is de Zoon van God, de Heilige van Israël. Hij is de Gezalfde.11 Op aanwijzing van de Vader schiep Hij alles wat geschapen is.12 Jezus Christus was de grote Jehova, de God van het Oude Testament.13 Hij was de beloofde Immanuel.14 Hij is ons grote Voorbeeld15 en onze Voorspraak bij de Vader.16 Dankzij zijn herstelde evangelie zijn alle zegeningen van zijn priesterschap beschikbaar voor alle mensen als zij tot Hem komen en in Hem vervolmaakt worden.

Broeders en zusters, laten wij leven volgens de geest van ‘halleluja’ en de Here God Jehova altijd loven. O, laten wij in deze heerlijke kersttijd aanbidden die Koning!

Ik weet dat God leeft! Jezus is de Christus! Dit is zijn kerk. Hij leidt de voortgaande herstelling van zijn evangelie. Daarvan getuig ik in de heilige naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken