Julebudskaber
Kristus blev født for at frelse


Kristus blev født for at frelse

Det Første Præsidentskabs julebudskab 2023

Søndag d. 3. december 2023

Jeg elsker julen. Den bibelske beretning, musikken og følelserne af velvilje og generøsitet synes at oversvømme store dele af jorden i denne hellige tid.

I årenes løb har min hustru og jeg været i flere lande i juletiden. Vi har elsket at se de forskellige skikke og måder, julen fejres på. At tænke på disse oplevelser har hjulpet mig til at indse, at julen er for alle. Den er for børn, forældre, bedsteforældre, tanter, onkler, fætre og kusiner. Den er for folk, hvis liv kører på skinner, og for dem, der lever med sygdom, fattigdom og prøvelser. Den er for dem, der er ramt af krigens rædsler, og for dem, der lever i velstand under fredelige forhold. Den er for dem, der forsøger at følge Frelseren, for dem, der aldrig har hørt hans navn, og selv for dem, der afviser ham. Den er også for dem, der levede, før han blev født. Julen er for alle!

Julen er for alle, fordi Gud sendte sin søn til os alle og til hver enkelt af os.1 »For et barn er født os.«2

Fordi Frelseren blev født, levede et syndfrit liv, sonede for os og opstod, modtager hver af os den store gave, det er at opstå fra de døde. Ikke én eneste sjæl, der nogensinde har levet på denne jord, bliver berøvet denne enestående gave. Derudover har »intet øje … set og intet øre hørt … det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham«.3

Uanset tidsperioden eller omstændighederne har Frelserens fødsel altid været en grund til at glæde sig. Han kom for at tilbyde alle sin himmelske Faders børn »fred i denne verden, og evigt liv i den tilkommende verden«.4

Siden Adam og Evas tid har retfærdige mennesker set frem til Frelserens fødsel, som ville muliggøre opfyldelsen af Faderens plan for sine børn.5 Esajas og Nefi profeterede om hans fødsel, idet de talte om hans mission.6 Hans fødsel kan ikke adskilles fra årsagen til, at han kom til jorden.

Tænk på Anna og Simeon, som så Jesusbarnet og indså, at dette barn var »et lys«7 til at oplyse hele verden og håbet om forløsning.8 Det er ikke mærkeligt, at englen betegnede sin hilsen som »en stor glæde, som skal være for hele folket.«9 Vi glæder os hver gang et barn fødes, men denne fødsel og dette barn var anderledes.

Jesus Kristus, selve verdens lys og liv, blev født som et lille barn i en ydmyg stald, dog signalerede en ny stjerne hans fødsel. Mormons Bog fortæller om en dramatisk begivenhed – en dag, en nat og en dag uden mørke – som signalerede hans komme. Disse mirakuløse tegn blev givet for at forkynde at Verdens Lys,10 som ville udfri os fra syndens og dødens mørke, ville komme. Vi kan være med til at dele hans lys med verden.

Ved juletid kan selv små børn mærke indflydelsen og effekten af vor Frelsers kærlighed. For en del år siden skrev en af vores døtre, Sonja, om en samtale, hun havde haft med sin femårige søn.

Hun skrev: »Andrew sagde til mig her til aften, da jeg lagde ham i seng: ›Næste år vil jeg ikke fokusere så meget på gaverne, men jeg vil fokusere på, hvad jeg giver Jesus.‹ Jeg spurgte ham, hvor han havde fået sådan en idé fra, og han fortalte mig, at det var fra hans primarylærer. Hurra for Primary!«11!

Ja. Hurra for Primary. Nu, 14 år senere, tjener Andrew som missionær og bruger denne juletid på at give budskabet om Jesus Kristus til andre. Han skrev for nylig: »Jesus har givet os alt … og vil borttage alle vores synder. Det er derfor, at jeg er her på mission!«12

Juletiden er en særlig tid, hvor vi tænker på, hvad der er vigtigst at give. Vi kan måske hjælpe andre med at mærke »håbets stråle«,13 som opstår, når vi lærer Frelseren at kende og tilbyder ham vores hjerte.

Vores datter Alisa døde af kræft for flere år siden, og jeg elsker hendes perspektiv på julen, selv da hun stod over for en dyster helbredsprognose. Et år skrev hun:

»Jeg fik en overraskelse til jul. En kæmpe overraskelse … Jeg fik en e-mail lige før jul fra sygeplejersken på min kræftlæges kontor. Han sagde: ›Glædelig jul – din tumor blev testet positiv for [en specifik genetisk] mutation‹ … Hvad betyder det for mig? De godkendte … en medicin … der forstyrrer kræftcellens signalveje [for nogle, der har denne mutation]. Det er ikke en kur, men et mirakuløst lægemiddel, der hurtigt kan formindske … tumorer … Desværre finder kroppen til sidst en vej udenom, og kræften kommer tilbage … Men jeg følte det, som om nogen lige havde givet mig flere måneders ekstra liv. Og hvad kan det betyde? … En ekstra sommer? Endnu en jul med mine børn? Jeg græd, da jeg åbnede mailen, og takkede Gud for den bedste overraskelse, jeg nogensinde har fået.«14

Alisa fik mere dyrebar tid med sin familie. Hun fortalte om en oplevelse, deres familie havde, da de afleverede en anonym julegave til en nabo. Den illustrerer, at ikke alle detaljer, når vi giver gaver, altid er perfekte. Hun skrev:

»Vi afleverede en hemmelig … gave forleden aften. Drengene planlagde, hvordan de bedst kunne skynde sig væk og skjule sig.

›Men i tilfælde af, at de ser os …‹ sagde Sam alvorligt, og de to andre lænede sig nervøst frem. ›Må vi hellere have nogle snebolde klar.‹

James forstod. ›Okay, fint nok. Til at ramme døren og smække den i?‹

›Nej,‹ [svarede Sam], ›vi går efter deres ansigt.‹«15

Alisa delte en mere øm udveksling med sin yngste søn, Luke, som kun var seks år gammel på det tidspunkt. Hun skrev:

»I aften, da vi lå i hans seng oplyst af den farvede lyskæde over hans vindue, spurgte jeg ham … ›Nå, hvad vil du bede … om?

›Jeg kan godt komme i tanke om noget.‹

›Nå da?‹

›Det kan bruges på alle årstider.‹

›Nå da?‹

Dramatisk pause. ›Et kram og et kys fra mor.‹

Det fortjente 100 små kys og store bjørnekram på stedet. ›Fjollede Luke, det kan du jo få, når som helst du vil!‹

Men da jeg gik ud ad døren, sank mit hjerte en smule. For det er nok ikke nødvendigvis sandt. Jeg er meget taknemmelig for, at han også i år kan få både det og gaver.«16

Jeg blev især berørt af Alisas tanker om det håb, der omgiver julen. Hun skrev:

»Jeg har været fascineret af håb i denne tid. Når jeg tænker på Kristi mirakel og Guds mange gaver, føler jeg håb for alt og alle. Ikke nødvendigvis et håb om at alt bliver perfekt, men at alt bliver okay, og at godheden til sidst sejrer. I vores allesammens liv. Jeg tror ikke, at det nogensinde er for sent for mirakler, for forandring, for fred. Det tror jeg virkelig på, helt og aldeles. Jeg må indrømme, at det virker lettere at føle dette håb for andre, men sværere at anvende det på mig selv. Men jeg lærer. ›Tro alt, håb alt, udhold alt.‹ Simpelt. Smukt.«

Idet hun talte om sin søn, fortsatte hun: »Juleaften spillede James [en julesang for mig, og jeg] elsker ordene til den sang:

Gode kristne mænd, glæd jer

Med hjerte, sjæl og stemme;

Nu behøver I ikke frygte graven:

Fred! Fred!

Kristus blev født for at frelse!

Kalder jer én, og kalder jer alle,

For at vinde hans evige sal:

Kristus blev født for at frelse!

Kristus blev født for at frelse!«17

Han blev født for at frelse. For at frelse dig og frelse mig. Hvilken uforlignelig gave, som kun han kan give. Uanset hvad vores nuværende omstændigheder er, må vi så i højere grad fornemme hans gaver i vores liv i denne juletid.

I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se Joh 3:16-17.

  2. Es 9:5.

  3. 1 Kor 2:9.

  4. L&P 59:23.

  5. Se Moses 5:6-8; 6:52, 59-62.

  6. Se Es 7:14; Es 9:5; 1 Ne 11:14-21.

  7. Luk 2:32.

  8. Se Luk 2:38.

  9. Luk 2:10.

  10. Se Joh 8:12.

  11. Personlig korrespondance fra Sonja Blodgett, 27. dec. 2009.

  12. Personlig korrespondance fra Andrew Blodgett, 16. okt. 2023.

  13. John Sullivan Dwight, »O hellige nat«, komponeret af Adolphe Adam.

  14. Personlig korrespondance fra Alisa Linton, 27. dec. 2011.

  15. Personlig korrespondance fra Alisa Linton, 16. dec. 2011.

  16. Personlig korrespondance fra Alisa Linton, 16. dec. 2011.

  17. Personlig korrespondance fra Alisa Linton, 27. dec. 2012.

Udskriv