Julebudskaber
En Frelser er født på jord


En Frelser er født på jord

Det Første Præsidentskabs julebudskab 2023

Søndag d. 3. december 2023

Kære brødre og søstre, glædelig jul!

Vi er taknemmelige for at være samlet med vores kære Første Præsidentskabs til dette julebudskab. Hvor end I befinder jer i denne juletid, må I da føle Guds kærlighed, idet vi fejrer Jesus Kristus som midtpunktet i julen.

Julen er en tid fyldt med musik, dufte og smage, forventning og gavmildhed. En tid, hvor vi samles fra nær og fjern, hvor end vi bor.

Ofte bliver julen til jul, når vi stille videregiver juleglæden til andre. Mange familier vikarierer for julemanden. Mange enkeltpersoner oplyser verden med Jesu Kristi lys.

Et juleminde, der genkaldes, er et juleminde, der skabes på ny. Juleminder bliver lag på lag til traditioner, når de gentages over tid, hvilket kan fordybe vores kærlighed til Jesus Kristus – Guds lam, den evige Fader Søn, verdens Frelser.1

Hvis I har nogle yndlingsminder i forbindelse med julen, må I da med glæde nyde dem i denne tid. Hvis I stadig er ved at skabe jeres juletraditioner, må de da fordybe jeres kærlighed til Jesus Kristus og velsigne jer hvert år.

Må jeg dele tre yndlingsjuletraditioner i familien Gong med jer?

Den første er, at søster Gong og jeg hvert år elsker at se julepynten, der fortæller vores families historie.

Som ungt gift par studerede søster Gong og jeg på et universitet i England. Vi boede i en lille lejlighed på et stramt studiebudget. Vi vendte hver en krone, før vi købte et skrøbeligt lille juletræ, som selv Søren Bruun ville have haft ondt af.

Kreativ som altid brugte søster Gong tøjklemmer til at lave små stykker julepynt, der lignede britiske soldater, til vores juletræ. Hun gav hver af dem en sort ulden hat og et smil.

I 43 år har disse britiske soldater lavet af tøjklemmer stået opmærksomt om vores juletræ. De minder os om vores første jul som nygifte – langt hjemmefra – og enhver jul siden da.

Vores søns har lavet familie disse små tøjklemmefigurer. De forestiller missionærer over hele verden. Kan I se deres smil? Internationale påklædning? Navneskilte? Jeg har fået at vide, at en af dem ligner mig.

Noget af vores julepynt genopliver varme minder om venner og oplevelser fra mange steder. De glade, sammensatte juleminder får os hvert år til at smile.

Profeten Alma vidner om, at jorden, der bevæger sig i en regulær bane, viser, at der er en Gud. Julen markerer et velkendt punkt på jordens årlige 365¼ dages kredsløb omkring solen. Når denne årlige rotation igen bringer os tilbage til den kære juletid, tænker jeg på, hvad forfatter E.B. White skrev om »Tidens ring.«2

Han skriver, at kun med erfaring forstår vi, at »tiden bevæger sig faktisk slet ikke cirkulært«. Tidens ring kan synes »perfekt udformet, uforanderlig, forudsigelig og uden begyndelse eller slutning«. Men kun når vi er unge, forestiller vi os, at vi kan fuldende en cirkel og til slut ikke være ældre, end da vi begyndte.

For mig er det at nå frem til hver jul, som både er det samme og anderledes, en påmindelse om, hvordan tid (og rum) kan være lineær og cirkulær på samme tid. Hvordan en »snæver og trang sti«3 og »ét evigt kredsløb«4 kan være komplementære beskrivelser af en pagtsvirkelighed, der er centreret om et Kristusbarn født i Betlehem.

For mig er en del af det magiske ved julen, at vi på denne måde kan være barn og voksen på samme tid. Som voksne glæder vi os over det, som også glæder det barn, vi engang var. Og vi glæder os med et barn, når vi skaber og genskaber juleminder og -traditioner sammen.

En anden yndlingsjuletradition i familien Gong er at udstille vores families krybbespil, der viser fødslen af det hellige Kristusbarn.

Elsker I ikke, hvordan krybbespil har Jesus Kristus som fokuspunkt, og indbyder os til at gøre det samme? Som en nyligt hjemvendt missionær sagde: »Før min mission var Jesus Kristus en del af mit liv. Nu er han mit liv.«

Vores families krybbespil kan fås i enhver tænkelig størrelse og design, fremstillet i ethvert tænkeligt materiale og fra ethvert tænkeligt sted. Hvert krybbespil vidner om Jesus Kristus, og hvordan han velsigner alle folkeslag, stammer, tungemål og folk.

Vi elsker, at Guds børn overalt skildrer Jesusbarnet, Maria, Josef, de vise mænd, hyrder og dyr med baggrunde, karaktertræk og detaljer, der er genkendelige og relaterbare. Disse krybbespil minder os også om, at Gud elsker alle sine børn, for vi ser Guds kærlighed i vores forskellige krybbespil, hvor end de kommer fra.

En tredje juletradition, der er en favorit i familien Gong, er, at vi foruden skrifternes beretninger om Frelserens fødsel også som familie læser Charles Dickens’ Et juleeventyr højt.

Hvis jeg tager et halstørklæde og en hat på, kan I så bare et øjeblik forestille jer mig som Ebenezer Scrooge i Et juleeventyr?

Nogle år læser vores familier bogen Et juleeventyr fra start til slut. Vi rører vores varme kakao med julestokke og griner af henvisningerne til »Norfolk biffins«-æbler og gløgg. Vi gyser, når Jacob Marleys spøgelse ryster med sine lænker. Vi fatter mod, når julens ånder fra fortiden, nutiden og fremtiden hjælper Ebenezer Scrooge med at blive en ny mand.

Nogle år læser vores familie en forkortet udgave af Et juleeventyr, forkortet af vores svigerdatter og søn for at tage hensyn til de yngre familiemedlemmers korte koncentrationsevne.

Og nogle år læser vi med smil og god humor den helt korte udgave af Et juleeventyr. Denne version indeholder kun to linjer: »Bah, humbug« og »Gud velsigne os alle.«

Charles Dickens begyndte at skrive Et juleeventyr i oktober og blev færdig tidligt i december 1843 – en periode på bare seks uger. Det første oplag på 6.000 eksemplarer blev udgivet i London d. 19. december 1843. Det var udsolgt juleaften.

De, der dokumenterer baggrunden for Et juleeventyr forklarer, at Charles Dickens skrev på et tidspunkt, hvor det victorianske England var ved at genoverveje julens betydning. Hvilken rolle kunne eller burde juletiden, juletræer, julehilsener, familiesammenkomster til jul, julekort og selv julesange spille i samfundet?

På en tid hvor mange var urolige, isolerede og ensomme tog Dickens Et juleeventyr fat på en dyb længsel efter venskab, kærlighed og forankring i kristne værdier, da Ebenezer Scrooge fandt fred og helbredelse for hans fortid, nutid og fremtid.

Dengang som nu, drager julens sande betydning os nærmere Jesus Kristus, født som et spædbarn i en krybbe. Jesus Kristus ved, hvad angår kødet, hvordan han kan bistå os med inderlig barmhjertighed. Dengang som nu, fejrer julen et tilhørsforhold gennem pagt og fællesskab med Jesus Kristus og med hinanden.

Lad mig stille et andet spørgsmål relateret til Et juleeventyr. Hvorfor tænker vi primært, når vi tænker på Scrooge, på en gnaven gammel knark, en, der fnyser ad julen som en stor omgang humbug?

Hvorfor anerkender vi ikke den nye Scrooge mere? Den nye Scrooge, der gavmildt sender sin præmiekalkun som en juleoverraskelse? Den nye Scrooge, der forsoner sig med sin muntre nevø, Fred? Den nye Scrooge, der forhøjer Bob Cratchits løn og tager sig af Tiny Tim?

Lad skeptikerne fnyse. Den nye Scrooge »gjorde det alt sammen og uendeligt mere til«. Han blev så god en mand og så god en ven, som den gamle verden kendte til.

Så hvorfor husker vi ikke denne Hr. Scrooge? Er der dem omkring os, måske os selv, som kunne blive en anden person, hvis bare vi ville holde op med at sætte dem i bås eller gøre deres gamle selv til stereotyper?

Ingen person og ingen familie er fuldkommen. Vi har allesammen skrøbeligheder og fejl – ting, vi ville ønske, at vi gjorde bedre. Denne jul kan vi måske modtage – og tilbyde – Jesu Kristi dyrebare gave af forandring og omvendelse, tilgivelse og forladelse, og give de gaver til andre og til os selv.

Lad os slutte fred med det forgangne år. Giv slip på følelsesmæssig angst og larm, gnidninger og irritationer, der fylder i vores liv. Må vi give hinanden vores nye muligheder i stedet for at fiksere på tidligere begrænsninger. Lad os give den nye Scrooge i hver af os en chance for at forandre sig.

Vor Frelser kom ved juletid for at frigive de fangne – og ikke kun dem i fængsel. Han kom for at frigive os fra fortidens spøgelser og frigive os af fortrydelse over vores egne og andres synder. Han kan frelse os fra vores selvcentrerede og selviske jeg ved genfødsel i ham.

»I dag er der født jer en frelser … han er Kristus, Herren.«5

Så, glædelig jul!

Må jeres juletraditioner og -minder være fyldt med glæde og varme.

Må vi fryde os i Jesus Kristus til jul og hver eneste dag.

Jeg vidner med glæde om ham i hans hellige navn, Jesus Kristus. Amen.

Udskriv