Julebudskaber
»O, lad os højt ham prise«


»O, lad os højt ham prise«

Det Første Præsidentskabs julebudskab 2023

Søndag den 3. december 2023

Mine kære brødre og søstre, sikke en glæde det er at indlede endnu en juletid, hvor vi mindes vor Frelsers og Forløsers, Herren Jesu Kristi, fødsel.

Det er en hellig begivenhed, hver gang et barn bliver født. Se et af vores oldebørns reaktion, da han holdt sin lillebror for første gang.

[video]

Det er ikke overraskende, at himmelske hærskarer sang af glæde den hellige nat for mere end 2.000 år siden nær den lille by Betlehem. En engel fortalte hyrderne denne storslåede sandhed:

»Se, jeg forkynder jer en stor glæde, som skal være for hele folket:

I dag er der født jer en frelser i Davids by; han er Kristus, Herren.«1

Og nu, mine kære brødre og søstre: »Lad os højt ham prise.«2

Ligesom for mange af jer har julen ændret sig for mig i årenes løb. Mine barndomsminder har baggrund i den store depression i 1930’erne. Pengene var små. Gaver var særligt dyrebare.

Mine forældre gjorde julen magisk for mig og mine søskende. Hvert år skulle vi være »julemand« for en anden familie, som havde brug for hjælp. Vi forberedte passende gaver og leverede dem juleaften. Når vi kørte væk fra deres hjem, bragte deres vinkende hænder og tårevædede ansigter os den sande glæde ved at give.

Jeg elskede julens musik dengang – og det gør jeg stadig. Hvert år elsker søster Nelson og jeg at lytte til og synge sammen med på Händels Messias. Jeg elsker den hebraiske betydning af ordet halleluja. Det betyder bogstaveligt talt »pris Gud Herren Jahve«.3 Ordene, der synges i dette oratorie, gælder ikke kun for Herrens fødsel, men for hans tusindårs regeringstid:

For et barn er født os,

en søn er givet os,

og herredømmet skal ligge på hans skuldre.

Man skal kalde ham Underfuld Rådgiver,

Vældig Gud,

Evigheds Fader,

Freds Fyrste.4

Det var i mine år som ung voksen, at jeg begyndte at få et dybt vidnesbyrd om Gud Faderen og hans elskede Søn, Jesus Kristus. Jeg erfarede personligt, at Jesus Kristus blev født af jomfru Maria, som var et »dyrebart og udvalgt redskab«.5 Jeg vidste, at han virkelig er Guds Søn6 og den centrale skikkelse i hele menneskehedens historie.

Tænk blot på det ubegribelige omfang af det, Jesus Kristus udrettede – alt i henhold til sin Faders vilje! Jesus var allerede en Gud, da han lod sig føde på jorden for at udføre den mest afgørende bedrift for hver enkelt af os. En bedrift, der bogstavelig talt var livreddende og livsændrende. En bedrift, som ikke en eneste af os kunne udføre for os selv.

Frelseren led »smerter og trængsler og fristelser af enhver art«,7 så han, »hvad angår kødet, [kunne vide], hvorledes han kan bistå [os], hvad angår [vores] skrøbeligheder«.8

I løbet af de sidste par måneder har jeg lært meget mere om smerte og dens lutrende indflydelse. Mit hjerte er blevet draget mod vor Frelser, da jeg har prøvet at forestille mig omfanget af hans lidelse. Mit jordiske sind kan ganske enkelt ikke fatte, hvordan han påtog sig alle smerter, alle synder, al kval og alle trængsler hos alle, der nogensinde har levet!

I den mest ypperlige barmhjertighedsgerning, der trodser jordisk forståelse eller beskrivelse, underkastede Frelseren sig en åndelig og fysisk smerte uden lige.

Vi ærer Barnet fra Betlehem, netop fordi han senere bragte det ufattelige, uendelige offer i Getsemane have og på Golgatas kors. Dette offer forløser os alle, når vi vælger at omvende os og følge ham. Som sin kronende handling på jorden rejste han sig fra graven på den tredje dag og skænkede os alle en hidtil ukendt velsignelse i form af opstandelse og liv efter døden.

I denne tid synger eller siger vi ofte glædeligt: »Vi ønsker jer en glædelig jul.« Mine kære brødre og søstre, mit hjertes ønske for jer alle i aften består af flere dele. Det er faktisk ikke mit ønske for jer; det er min bøn for jer i denne hellige juletid.

For det første beder jeg til, at I vil føle den dybe, evige kærlighed, som vor Frelser har til jer personligt. Jesus Kristus har kendt jer siden den førjordiske verden. Han kender jer og ser jer nu. Han ser jeres ofre og sorg. Han har oplevet hver enkelt af dem.

Han har fuldkommen medfølelse for jeres udfordringer, og han glædes, hver gang I trænger jer frem i retfærdighed, i gode og dårlige tider.

Jeg beder til, at I vil få jeres eget personlige vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er Guds Søn, at han er fyldt med guddommelig kraft, og at I på grund af hans store sonoffer aldrig behøver at føle, at I må gå livets svære udfordringer i møde alene. Når I oprigtigt beder, søger og banker på,9 har I konstant adgang til hans kraft til at hjælpe jer, styrke jer og helbrede jer.10

Jeg beder til, at I vil drage fuld fordel af Frelserens forsoning ved dagligt at omvende jer, gøre jeres liv mere rent og søge himmelsk vejledning i alt, hvad I gør. Med andre ord beder jeg til, at I vil opleve glæden ved altid at tænke celestialt.

Jeg beder også til, at I vil bruge denne juletid til at påbegynde en tid med endnu større personlig tilbedelse. Begynd på ny at studere Jesu Kristi lærdomme og lære om hans forsoning. Ingen på denne jord elsker jer, som han gør. Ingen her forstår jer bedre eller kender i sandhed jeres sorger og svagheder. Ingen på jorden har den kraft, som Jesus Kristus har. Ingen her er mere ivrig efter, at I bliver alt, I kan blive. Ingen bønfalder Faderen på jeres vegne, som han gør.

Herren Jesus Kristus er vor Frelser og Forløser. Han er Guds Søn, Israels Hellige. Han er den Salvede.11 Under Faderens ledelse er han Skaberen af alt, der er blevet skabt.12 Jesus Kristus var Det Gamle Testamentes Gud, den mægtige Jahve.13 Han var den lovede Immanuel.14 Han er vores store Forbillede15 og vores Talsmand hos Faderen.16 Takket være hans gengivne evangelium er alle hans præstedømmes velsignelser tilgængelige for hele menneskeheden, når de kommer til ham og bliver fuldkommengjort i ham.

Brødre og søstre, lad os leve i en ånd af »halleluja« og altid prise Gud Herren Jahve. Lad os i denne herlige juletid højt ham prise, Kristus, Herren!

Jeg ved, at Gud lever! Jesus er Kristus! Dette er hans kirke. Han leder den vedvarende gengivelse af sit evangelium. Dette vidner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Udskriv