Juleandakter
Kristus ble født for å frelse


Kristus ble født for å frelse

Det første presidentskaps juleandakt 2023

Søndag 3. desember 2023

Jeg elsker julen! Beretningen i Skriftene, musikken og følelsene av velvilje og gavmildhet synes å oversvømme store deler av jorden i denne hellige tiden.

I årenes løp har min hustru og jeg vært i flere land i julen. Vi har elsket å se de forskjellige skikkene og forskjellige måter julen feires på. Å tenke på disse erfaringene hjalp meg å innse at julen er for alle. Den er for barn, foreldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Den er for dem hvis liv går knirkefritt og for dem som lever med sykdom, fattigdom og prøvelser. Den er for dem som lider av krigens redsler og for dem som lever i fredelige, gunstige omstendigheter. Den er for dem som prøver å følge Frelseren, for dem som aldri har hørt hans navn, og til og med for dem som forkaster ham. Den er også for dem som levde før han ble født. Julen er for alle!

Julen er for alle fordi Gud sendte sin Sønn til oss alle og til hver enkelt av oss.1 “For et barn er oss født.”2

Fordi Frelseren ble født, levde et syndfritt liv, sonet for oss og oppsto, mottar hver enkelt av oss den store gaven oppstandelse fra de døde. Ikke én sjel som noensinne har levd på jorden blir frarøvet denne enestående gaven. I tillegg til denne gaven, har “intet øye … sett og intet øre hørt … det Gud [har] beredt for dem som elsker ham”.3

Uavhengig av tidsperiode eller omstendigheter har Frelserens fødsel alltid vært en grunn til å fryde seg. Han kom for å tilby hvert av vår himmelske Faders barn “fred i denne verden og evig liv i den kommende verden”.4

Siden Adam og Evas tid har rettferdige mennesker sett hen til Frelserens fødsel, som muliggjør oppfyllelsen av Faderens plan for sine barn.5 Jesaja og Nephi profeterte om hans fødsel i sammenheng med hans misjon.6 Hans fødsel kan ikke skilles fra grunnen til at han kom til jorden.

Tenk på Anna og Simeon, som så Jesusbarnet og innså at dette barnet var “et lys til åpenbaring”7 for hele verden og håpet om forløsning.8 Det er ikke til å undres over at engelen kalte budskapet “en stor glede – en glede for alt folket”.9 Vi gleder oss når et barn blir født, men denne fødselen og dette barnet var annerledes.

Jesus Kristus, verdens lys og liv, ble født som en liten baby i en enkel stall, men en ny stjerne bar bud om hans fødsel. Mormons bok forteller om en dramatisk hendelse – en dag, en natt og en dag uten mørke – som bar bud om hans komme. Disse mirakuløse tegnene ble gitt for å kunngjøre at Verdens lys10 var ankommet, som skulle befri oss fra syndens og dødens mørke. Vi kan bidra til å dele hans lys med verden!

I julen kan selv små barn føle innflytelsen og virkningen av vår Frelsers kjærlighet. For mange år siden skrev en av våre døtre, Sonja, om en samtale hun hadde med sin fem år gamle sønn.

Hun skrev: “Andrew sa til meg i kveld da jeg la ham i sengen: ‘Neste år skal jeg ikke fokusere så mye på gavene, men jeg skal fokusere på det jeg gir Jesus.’ Jeg spurte ham hvor han fikk en slik idé fra, og han fortalte meg at den kom fra Primær-læreren hans. Hurra for Primær!”11

Ja. Hurra for Primær. Nå, 14 år senere, er Andrew på misjon og tilbringer denne julen med å gi Jesu Kristi budskap til andre. Han skrev nylig: “Jesus har gitt oss alt … og vil påta seg alle våre synder. Det er derfor jeg er her på misjon.”12

Julehøytiden er en spesiell tid til å tenke på hva som er viktigst å gi. Vi kan kanskje hjelpe andre å føle “håpets stråler”13 som kommer av å bli kjent med Frelseren og gi vårt hjerte til ham.

Vår datter Alisa døde av kreft for mange år siden, og jeg elsker hennes perspektiv på julen, selv da hun sto ovenfor en dyster helseprognose. Ett år skrev hun:

“Jeg fikk en overraskelse til jul. En enorm en … Jeg fikk en e-post rett før jul fra sykepleieren ved kontoret til onkologen min. Han sa: “God jul – svulsten din testet positivt for [en bestemt genetisk] mutasjon” … Hva betyr det for meg? De godkjente … en medisin … som forstyrrer kreftcellens signalveier [for en som har denne mutasjonen]. Det er ikke en kur, men en mirakuløs medisin som kan krympe … svulster raskt … Dessverre finner kroppen til slutt en vei rundt det, og kreften kommer tilbake … Men det føltes som at noen bare ga meg måneder med ekstra liv. Og hva kunne det være? … En ekstra sommer? Enda en høytid sammen med småbarna mine? Jeg gråt da jeg åpnet e-posten og takket Gud for den beste overraskelsen jeg noensinne har fått.”14

Alisa fikk mer dyrebar tid sammen med familien sin. Hun fortalte om en opplevelse familien deres hadde hatt mens de ga en anonym julegave til en nabo. Den illustrerer at hver detalj ved hvordan vi gir gaver, kanskje ikke alltid er fullkommen. Hun skrev:

“Vi la igjen en hemmelig … gave forleden kveld. Guttene planla sine beste rømningstrekk og gjemmesteder.

“‘Men bare i tilfelle de ser oss …’ sa Sam alvorlig, og de andre to lente seg nervøst mot ham. ‘Det er best vi har noen snøballer i hendene våre.’

James forsto det. ‘OK, greit. Å treffe døren for å lukke den?’

“‘Nei,’ [svarte Sam], ‘vi sikter mot ansiktet deres.’”15

Alisa delte en mer gripende samtale med sin yngste sønn Luke, som bare var seks år gammel den gangen. Hun skrev:

“I kveld, da vi lå i sengen hans opplyst av den fargerike lysslyngen over vinduet hans, spurte jeg ham …: ‘Vel, hva ønsker du å be … om?’

‘Jeg har noe i tankene.’

‘Å?’

‘Den kan brukes alle årstider.’

‘Å?’

Dramatisk pause. ‘En klem og et kyss fra mamma.’

Det gjorde ham fortjent til 100 små kyss og stor bamseklem på stedet. ‘Tulle-Luke, det kan du jo få når som helst!’

Men da jeg gikk ut døren kjente jeg et stikk i hjertet. Jeg antar at det kanskje ikke nødvendigvis er sant. Jeg er svært takknemlig for at han i år kan få det og gaver også.”16

Jeg ble spesielt slått av Alisas tanker om håpet som omgir julen. Hun skrev:

“Jeg har vært fascinert av håp denne høytiden. Når jeg tenker på Kristi mirakel og Guds mange gaver, føler jeg håp for alt og alle. Ikke nødvendigvis den slags håp om at alt skal bli fullkomment, men at alt vil ordne seg, og godheten vil råde til slutt. I alles liv. Jeg tror aldri det er for sent for mirakler, for forandring, for fred. Jeg tror virkelig det innerst inne og overalt. Jeg skal innrømme at det virker lettere å føle dette håpet for andre, vanskeligere å anvende det på meg selv. Men jeg lærer. ‘Tro alt, håpe alt, utholde alt.’ Enkelt. Vakkert.”

Og om sønnen fortsatte hun: “James spiller [en julesang] for meg på julaften, og jeg elsker ordene i denne sangen (fritt oversatt):

Gode kristne menn, fryd dere

av hjerte og sjel og røst.

Dere behøver ikke frykte dødsriket.

Fred! Fred!

Jesus Kristus ble født for å frelse!

Kaller på deg, og kaller på dere alle

til å nå hans evige saler:

Kristus ble født for å frelse!

Kristus ble født for å frelse!”17

Han ble født for å frelse. For å frelse deg og frelse meg. Hvilken uforlignelig gave som bare kan gis av ham. Uansett hvordan våre nåværende omstendigheter er: Måtte vi mer fullstendig føle hans gaver i vårt liv denne julen.

I Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut