Juleandakter
“Kom, la oss ham prise”


“Kom, la oss ham prise”

Det første presidentskaps juleandakt 2023

Søndag 3. desember 2023

Mine kjære brødre og søstre, det er en stor glede å innlede nok en julehøytid når vi minnes vår Frelsers og Forløsers, Herren Jesu Kristi fødsel.

Det er en hellig begivenhet hver gang et barn blir født. Se reaksjonen til et av våre oldebarn når han holder sin lillebror for første gang.

[video]

Det er ikke rart at på den svært hellige natten for mer enn 2000 år siden nær den lille byen Betlehem, sang himmelske hærskarer av glede! En engel underviste hyrder denne storartede sannheten:

“Se, jeg forkynner dere en stor glede – en glede for alt folket.

I dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren – i Davids by.”1

Og nå, mine kjære brødre og søstre: “O kom, la oss Ham prise.”2

I likhet med mange av dere har julen forandret seg for meg i årenes løp. Mine barndomsminner er etset inn med den store depresjonen på 1930-tallet som bakgrunn. Det var knapt med penger. Gaver var spesielt dyrebare.

Foreldrene mine gjorde julen magisk for meg og søsknene mine. Hvert år var familien vår en “julenissevikar” for en annen familie. Vi forberedte passende gaver og leverte dem på julaften. Da vi kjørte av gårde fra hjemmet deres, ga deres vinkende hender og tårevåte ansikter oss sann giverglede.

Jeg elsket julens musikk den gangen – og det gjør jeg fortsatt. Hvert år elsker søster Nelson og jeg å lytte til og synge med på Händels Messias. Jeg elsker den hebraiske betydningen av ordet halleluja. Det betyr bokstavelig talt “lovprisning til Herren Gud Jehova”.3 Ord som synges i dette oratoriet gjelder ikke bare Herrens fødsel, men også hans tusenårige regjeringstid:

For et barn er oss født,

en sønn er oss gitt.

Herredømmet er på hans skulder,

og han skal få navnet Under, Rådgiver,

Veldig Gud

Evig Far

Fredsfyrste.4

Det var i mine unge voksne år at jeg begynte å få et dypt vitnesbyrd om Gud Faderen og hans elskede Sønn Jesus Kristus. Jeg fikk selv vite at Jesus Kristus ble født av jomfru Maria, som var et “dyrebart og utvalgt redskap”.5 Jeg visste at han virkelig er Guds Sønn6 og den sentrale skikkelsen i hele menneskehetens historie.

Bare tenk på det ufattelige omfanget av det Jesus Kristus utrettet – alt i henhold til sin Faders vilje! Jesus var allerede en Gud da han velvillig steg ned for å komme til jorden for å fullføre den mest avgjørende gjerning for hver enkelt av oss. En gjerning som bokstavelig talt var livreddende og livsendrende. En gjerning som ikke én av oss kunne gjøre for oss selv.

Frelseren “[hadde] smerter og lidelser og fristelser av alle slag”7, slik at han i kjødet kunne vite “hvordan han skal hjelpe [oss] i forhold til [våre] skrøpeligheter”.8

De siste månedene har jeg lært mye mer om smerte og dens foredlende innflytelse. Mitt hjerte har blitt trukket henimot vår Frelser når jeg har prøvd å forestille meg omfanget av hans lidelse. Mitt jordiske sinn kan ganske enkelt ikke fatte hvordan han påtok seg alle smerter, alle synder, alle kvaler og alle lidelser til enhver som noensinne har levd!

I den mest enestående barmhjertighetshandling som overgår jordisk fatteevne eller beskrivelse, underkastet Frelseren seg åndelig og fysisk smerte uten sidestykke.

Vi hedrer barnet i Betlehem nettopp fordi han senere ga sitt ufattelige, uendelige offer i Getsemane hage og på korset på Golgata. Dette offer forløser hver enkelt av oss når vi velger å omvende oss og følge ham. Så, som sin største handling på jorden, sto han opp fra graven på den tredje dag og ga hver enkelt av oss den uforlignelige velsignelse som oppstandelse og liv etter døden er.

I denne høytiden synger eller sier vi ofte med glede: “Vi ønsker deg en riktig god jul.” Mine kjære brødre og søstre, mitt hjertes ønske for hver enkelt av dere i kveld har flere bestanddeler. Det er faktisk ikke mitt ønske for dere, det er min bønn for dere i denne hellige julehøytiden.

For det første ber jeg om at du må føle den dype, evige kjærlighet vår Frelser har til deg personlig. Jesus Kristus har kjent deg siden den førjordiske tilværelse. Han kjenner og ser deg . Han ser dine gleder og dine sorger. Han har opplevd hver av dem.

Han har fullkommen medfølelse i dine kamper og fryder seg hver gang du strever fremover i rettferdighet, i gode og dårlige perioder.

Jeg ber om at du må få ditt eget personlige vitnesbyrd om at Jesus Kristus er Guds Sønn, at han er fylt med guddommelig kraft, og at på grunn av hans storslagne sonoffer, trenger du aldri å føle at du må møte livets vanskelige utfordringer alene. Når du oppriktig ber, søker og banker på,9 har du konstant tilgang til hans kraft til å hjelpe deg, styrke deg og helbrede deg.10

Jeg ber om at du vil benytte Frelserens forsoning fullt ut ved å omvende deg daglig, gjøre livet ditt stadig renere og søke himmelsk veiledning i alt du gjør. Med andre ord ber jeg om at du må få oppleve gleden ved alltid å tenke celestialt.

Jeg ber også om at du vil bruke denne høytiden til å innlede en tid med enda større personlig tilbedelse. Begynn på nytt å studere Jesu Kristi læresetninger og forsoning. Ingen på denne jord elsker deg slik han gjør. Ingen her forstår deg bedre eller kjenner virkelig dine sorger og svakheter. Ingen på jorden har den kraft som Jesus Kristus har. Ingen her er mer ivrig etter at du skal bli alt du kan bli. Ingen bønnfaler Faderen på dine vegne slik han gjør.

Herren Jesus Kristus er vår Frelser og vår Forløser. Han er Guds Sønn, Israels Hellige. Han er Den salvede.11 Under ledelse av Faderen er han Skaperen av alt som er skapt.12 Jesus Kristus var den store Jehova, Det gamle testamentes Gud.13 Han var den lovede Immanuel.14 Han er vårt store Forbilde15 og vår talsmann hos Faderen.16 På grunn av hans gjengitte evangelium er alle velsignelsene ved hans prestedømme tilgjengelig for hele menneskeheten når de kommer til ham og blir fullkommengjort i ham.

Brødre og søstre, la oss leve i “hallelujas” ånd, og alltid prise Herren Gud Jehova. I denne strålende julehøytiden, kom, la oss ham prise, Jesus Krist!

Jeg vet at Gud lever! Jesus er Kristus! Dette er hans kirke. Han leder den vedvarende gjengivelsen av sitt evangelium. Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Skriv ut