Juleandakter
Jesus, Herren er født


Jesus, Herren er født

Det første presidentskaps juleandakt 2023

Søndag 3. desember 2023

Kjære brødre og søstre, gledelig jul!

Vi er takknemlige for å være sammen med Det første presidentskap på denne juleandakten. Uansett hvor du befinner deg denne julehøytiden, måtte du føle Guds kjærlighet når vi feirer Jesus Kristus som julens hjerte.

Julen er en tid med musikk, lukter og smaker, forventning og gavmildhet. En tid da vi samles, enten vi bor nær eller fjern.

Julen blir ofte jul når vi stillferdig bringer juleglede til andre. Mange familier vikarierer for julenissen. Mange mennesker lyser opp verden med Jesu Kristi lys.

Et juleminne som er husket, er gjenskapelsen av et juleminne. Lag på lag over tid blir juleminner tradisjoner, noe som kan styrke vår kjærlighet til Jesus Kristus – Guds Lam, Sønn av den evige Fader, verdens Frelser.1

Hvis du har favoritt-juleminner måtte du glede deg over dem i denne høytiden. Hvis du fremdeles skaper dine juletradisjoner, måtte de styrke din kjærlighet til Jesus Kristus og velsigne deg hvert år.

Kan jeg få dele tre av Gong-familiens favorittjuletradisjoner?

For det første, hvert år elsker søster Gong og jeg igjen å kunne se julepynten som forteller vår slektshistorie.

Som ungt ektepar tok søster Gong og jeg høyere utdannelse i England. Vi bodde i en liten leilighet med et stramt studentbudsjett. Vi telte pengene våre før vi kjøpte et pistrete lite juletre som til og med Charlie Brown ville ha syntes synd på.

Søster Gong var alltid kreativ og brukte klesklyper av tre til å lage små britiske soldatornamenter til juletreet vårt. Hun ga hver av dem en svart hårete lue og et smil.

I 43 år har disse britiske klesklypesoldatene stått i givakt på juletreet vårt. De minner oss om vår første jul som gift – langt hjemmefra – og hver etterfølgende jul.

Familien til sønnen vår lagde disse klesklypene. De fremstiller misjonærer over hele verden. Ser dere smilet deres? Internasjonale påkledning? Navneskilt? Jeg er blitt fortalt at en av dem er laget for å ligne meg.

Vår julepynt gjenskaper kjære minner om venner og opplevelser på mange steder. Den glade, fargerike paraden av juleminner får oss til å smile hvert år.

Profeten Alma vitner om at jordens bevegelser i faste baner vitner om at det finnes en Gud. Julen markerer et kjent punkt på jordens 365¼-dags bane rundt solen hvert år. Når denne årlige rotasjonen vender oss tilbake til en skattet julehøytid hvert år, tenker jeg på det forfatteren E. B. White skrev om “The Ring of Time” [Tidens sirkel].2

Han antyder at bare med erfaring forstår vi at “tiden beveger seg egentlig ikke i en sirkel i det hele tatt”. Tidens sirkel kan virke “fullkomment utformet, uforanderlig, forutsigbar, uten begynnelse eller ende”. Men bare når vi er unge kan vi forestille oss at vi kan lage en fullstendig sirkel, og ikke være eldre ved slutten enn da vi begynte.

For meg er det å komme til hver jul på sett og vis de samme og på sett og vis forskjellige hint om hvordan tid (og rom) samtidig kan være lineær(t) og rund(t). Hvordan en “snever og smal sti”3 og “et evig kretsløp”4 kan være utfyllende beskrivelser av en paktsvirkelighet sentrert i et Jesus-barn som ble født i Betlehem.

På denne måten er en del av julens magi for meg å være barn og voksen på samme tid. Vi gleder oss som voksen over det som nå gleder barnet vi en gang var. Og vi gleder oss med et barn når vi skaper og gjenskaper minner og tradisjoner sammen.

Den andre av Gong-familiens favorittjuletradisjoner er å vise vår families julekrybber – skildringer av det hellige Jesu-barnets fødsel.

Er det ikke fint hvordan julekrybber fokuserer på Jesus Kristus, og innbyr oss til å gjøre det samme? Som en nylig hjemvendt misjonær sa: “Før misjonen var Jesus Kristus en del av livet mitt. Nå er han livet mitt.”

Vår families julekrybber kommer i alle tenkelige størrelser og omgivelser, laget av alle tenkelige materialer, fra alle tenkelige steder. Hver julekrybbe vitner om Jesus Kristus, og at han velsigner alle nasjoner, slekter, tungemål og folk.

Vi elsker at Guds barn overalt skildrer Jesusbarnet, Maria, Josef, vismennene, hyrdene og dyrene med omgivelser, særpreg og detaljer som er kjente, gjenkjennelige. Disse julekrybbene minner oss også om at Gud elsker alle sine barn. Vi ser Guds kjærlighet i særpregene på julekrybbene våre uansett hvor de kommer fra.

En tredje av Gong-familiens favorittradisjoner, i tillegg til å lese sammen beretningene fra Skriftene om vår Frelsers fødsel, er å lese Charles Dickens’ Julesangen høyt som familie.

Hvis jeg tar på meg et skjerf og en flosshatt, kan dere forestille dere meg et øyeblikk som Ebenezer Scrooge i Julesangen?

Noen år leser familien vår Julesangen fra begynnelsen til slutten. Vi rører i vår varme sjokolade med sukkertøystenger og ler av henvisninger til “Norfolk biffins” [Norfolk-epler] og “den rykende bisp” [gløgg]. Vi skjelver når Jacob Marleys ånd klirrer med lenkene sine. Vi gleder oss når juleånden som svant, som er og som skal komme, hjelper Ebenezer Scrooge å bli et nytt menneske.

Noen år leser familien vår en forkortet versjon av Julesangen som vår sønn og svigerdatter forkortet for å tilpasse til oppmerksomheten til yngre familiemedlemmer.

Og noen år, med smil og godt humør, leser vi klistremerkeversjonen av Julesangen. Den inneholder bare to linjer: “Sludder, humbug” og “Gud velsigne oss alle sammen”.

Charles Dickens begynte å skrive Julesangen i oktober og avsluttet tidlig i desember 1843 – en periode på bare seks uker. Første opplag på 6 000 eksemplarer ble utgitt i London 19. desember 1843. Den var utsolgt før julaften.

De som dokumenterer bakgrunnen for Julesangen, forklarer at Charles Dickens skrev på en tid da det viktorianske England revurderte julens betydning. Hvilken rolle kan eller bør en julehøytid, juletrær, julehilsener, julefamiliesammenkomster, julekort, til og med julesanger spille i samfunnet?

I en tid der mange følte seg rotløse, isolerte og ensomme, adresserte Dickens’ Julesangen en dyp lengsel etter vennskap, kjærlighet og forankring av kristne dyder da Ebenezer Scrooge fant fred og helbredelse for sin fortid, nåtid og fremtid.

Da som nå bringer julens sanne betydning oss nærmere Jesus Kristus, som ble født som et barn i en krybbe. Jesus Kristus vet i kjødet hvordan han skal hjelpe oss, med et indre fylt med barmhjertighet. Da som nå feirer julen paktstilhørighet, samhørighet og fellesskap i Jesus Kristus og hverandre.

La meg stille et annet spørsmål om Julesangen. Hvorfor, når vi tenker på Scrooge, tenker vi først og fremst på en gretten, gammel gjerrigknark, en som latterliggjør julen som en stor, vel, humbug?

Hvorfor anerkjenner vi ikke mer den nye Scrooge? Den nye Scrooge, som generøst sender premiekalkunen som en juleoverraskelse? Den nye Scrooge, som forsoner seg med sin muntre nevø, Fred? Den nye Scrooge, som øker Bob Cratchits lønn og bryr seg om Vesle-Tim?

La skeptikerne latterliggjøre. Det nye Scrooge “gjorde alt det, og uendelig meget mer”. Han ble en like god mann og en like god venn som den gode, gamle verden kjente til.

Så hvorfor kan vi ikke huske denne herr Scrooge? Er det menneskene rundt oss, kanskje vi selv, som kunne vært en annen person hvis vi bare ville slutte å skrive om eller skape stereotypier av dem som deres gamle jeg?

Ingen person og ingen familie er fullkommen. Vi har alle svakheter og feil – ting vi ønsker å gjøre bedre. Denne julen kan vi kanskje motta – og tilby – Jesu Kristi dyrebare gaver som forandring og omvendelse, tilgivelse og å glemme, å gi disse gavene til hverandre og oss selv.

La oss slutte fred med året som har gått. Gi slipp på den følelsesmessige angsten og støyen, gnisningene og irritasjonen, som roter det til i livet vårt. Måtte vi unne hverandre våre nye muligheter fremfor å feste oss ved våre tidligere begrensninger. La oss gi den nye Scrooge i hver enkelt av oss en mulighet til å forandre oss.

Vår Frelser kom i julen for å befri fangene – og ikke bare dem i fengsel. Han kan befri oss fra fortidens spøkelser, løse oss fra angeren fra våre og andres synder. Han kan forløse oss fra vårt selvsentrerte, selviske jeg ved gjenfødelse i ham.

“I dag er det født dere en Frelser som er Messias, Herren.”5

Så god jul!

Måtte deres juletradisjoner og minner være gledesfylte og lyse.

Måtte vi fryde oss i Jesus Kristus, i julen og hver dag.

Jeg vitner med glede om Ham, i hans hellige Jesu Kristi navn. Amen.

Skriv ut