Julandakter
Russell M. Nelson


”Kom, låt oss ära honom”

Första presidentskapets julandakt 2023

Söndagen den 3 december 2023

Mina kära bröder och systrar, vilken glädje det är att kunna påbörja ytterligare en jul då vi hedrar minnet av vår Frälsare och Återlösare Herren Jesu Kristi födelse.

Det är en helig händelse varje gång ett barn föds. Titta på reaktionen hos ett av våra barnbarnsbarn när han håller sin lillebror för första gången.

[video]

Inte undra på att himmelska härskaror under denna mest heliga natt för över 2 000 år sedan sjöng av glädje! En ängel undervisade herdarna om denna härliga sanning:

”Jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket:

I dag har en Frälsare fötts åt er i Davids stad. Han är Messias, Herren.”1

Och nu, mina kära bröder och systrar: ”Kom, låt oss ära honom.”2

Precis som för många av er har julen förändrats för mig under årens gång. Mina barndomsminnen har etsat sig fast mot bakgrund av den stora depressionen under 1930-talet. Det var ont om pengar. Gåvor var särskilt dyrbara.

Mina föräldrar gjorde julen magisk för mig och mina syskon. Varje år var vi ”vikarier för jultomten” för en annan familj. Vi förberedde lämpliga julklappar och levererade dem på julafton. När vi körde iväg från deras hem fick vi genom deras vinkande händer och tårfyllda uppsyn uppleva givandets sanna glädje.

Jag älskade julens musik då – och det gör jag fortfarande. Varje år tycker syster Nelson och jag om att lyssna på och sjunga med i Händels Messias. Jag tycker mycket om den hebreiska innebörden av ordet halleluja. Det betyder bokstavligen ”prisa Herren Gud Jehova”.3 Orden som sjungs i detta oratorium gäller inte bara Herrens födelse, utan också hans styre under tusenårsriket:

För ett barn blir oss fött,

en son blir oss given.

På hans axlar vilar herradömet,

och hans namn är: Under, Rådgivare,

Mäktig Gud,

Evig Far,

Fridsfurste.4

Det var under mina år som ung vuxen som jag började få ett innerligt vittnesbörd om Gud Fadern och hans älskade Son Jesus Kristus. Jag kom att veta att Jesus Kristus föddes av jungfru Maria, som var ”ett dyrbart och utvalt redskap”.5 Jag visste att han verkligen är Guds Son6 och den centrala figuren i hela mänsklighetens historia.

Tänk bara på den ofattbara storheten i det Jesus Kristus åstadkom – allt i enlighet med hans Faders vilja! Jesus var redan en Gud när han hade välviljan att komma ner till jorden för att genomföra det mest avgörande hjältedådet för var och en av oss. Ett hjältedåd som bokstavligen räddade och förändrade liv. Ett hjältedåd som ingen av oss kunde åstadkomma själva.

Frälsaren led ”smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag”7 så att han ”i köttet [skulle kunna] veta hur han ska bistå [oss] i enlighet med [våra] skröpligheter”.8

Under de senaste månaderna har jag lärt mig mycket mer om smärta och dess förfinande inflytande. Mitt hjärta har vänts till vår Frälsare när jag har försökt tänka mig hur stort hans lidande var. Mitt dödliga intellekt kan helt enkelt inte förstå hur han kunde ta på sig all smärta, alla synder, all ångest och allt lidande som upplevts av alla som någonsin har levat!

I denna yttersta handling av medkänsla som trotsar dödligt förstånd eller beskrivning underkastade sig Frälsaren ojämförlig andlig och fysisk vånda.

Vi vördar barnet i Betlehem just därför att han senare gjorde det ofattbara och oändliga offret i Getsemane trädgård och på Golgatas kors. Detta offer återlöser var och en av oss när vi väljer att omvända oss och följa honom. Sedan, i sin yppersta handling på jorden, uppstod han ur graven på den tredje dagen och gav var och en av oss den exempellösa välsignelsen av uppståndelse och liv efter döden.

I juletid sjunger eller säger vi ofta glatt: ”God jul!” Mina kära bröder och systrar, mitt hjärtas önskan för var och en av er här i kväll har flera komponenter. Det är faktiskt inte min önskan för er; det är min bön för er i denna heliga juletid.

För det första ber jag att ni ska få känna den djupa, eviga kärlek vår Frälsare har för er personligen. Jesus Kristus har känt er sedan föruttillvaron. Han känner och ser er nu. Han ser era glädjeämnen och era sorger. Han har upplevt var och en av dem.

Han hyser fullkomlig medkänsla för er kamp och gläds varje gång ni går framåt i rättfärdighet, i goda och dåliga tider.

Jag ber att ni ska få ert eget personliga vittnesbörd om att Jesus Kristus är Guds son, att han är fylld av gudomlig kraft och att ni, på grund av hans stora försoningsoffer, aldrig behöver känna att ni måste möta livets svåra utmaningar ensamma. När ni uppriktigt ber, söker och bultar9 har ni ständig tillgång till hans kraft som hjälper er, stärker er och helar er.10

Jag ber att ni ska dra full nytta av Frälsarens försoning genom att omvända er dagligen, göra ert liv ständigt renare och söka himmelsk vägledning i allt ni gör. Med andra ord, jag ber om att ni ska få uppleva glädjen i att alltid tänka celestialt.

Jag ber också att ni ska använda den här helgtiden till att påbörja en tid av ännu större personlig gudsdyrkan. Börja ånyo att studera Jesu Kristi lärdomar och försoning. Ingen på denna jord älskar dig som han gör. Ingen här förstår dig bättre eller är mer medveten om dina sorger och svagheter. Ingen här på jorden har den makt som Jesus Kristus har. Ingen här är mer angelägen om att du ska bli allt du kan bli. Ingen vädjar till Fadern för dig som han gör.

Herren Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare. Han är Guds Son, Israels Helige. Han är den smorde.11 Under Faderns ledning är han Skaparen av allt som har skapats.12 Jesus Kristus var den store Jehova, Gamla testamentets Gud.13 Han var den utlovade Immanuel.14 Han är vårt stora exempel och föredöme15 och vår förespråkare hos Fadern.16 Tack vare hans återställda evangelium är alla hans prästadömes välsignelser tillgängliga för hela mänskligheten när de kommer till honom och blir fullkomliggjorda i honom.

Bröder och systrar, låt oss leva i ”halleluja”-andan och alltid prisa Herren Gud Jehova. Under den här härliga juletiden, kom, låt oss ära honom, Herren Kristus!

Jag vet att Gud lever! Jesus är Kristus! Det här är hans kyrka. Han leder den fortgående återställelsen av sitt evangelium. Om detta vittnar jag i Jesu Kristi heliga namn, amen.

Skriv ut