2023 Andakter
Kjærlighet og tilhørighet


Kjærlighet og tilhørighet

Verdensomspennende andakt for unge voksne

Søndag 19. november 2023

Eldste Quentin L. Cook: Spørsmålet om kjærlighet og tilhørighet er nært knyttet til å møte utfordringer i liv og tro. Mary, vil du svare dette viktige spørsmålet?

Søster Mary Cook: Vi er alle Guds barn, og vi tilhører Herrens gjenopprettede Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Uavhengig av våre forskjellige situasjoner hører vi alle til.

Det er tydelig i Skriftene at Gud elsker alle sine åndebarn, og alle er like for Gud, og alle hører til.

I 2 Nephi 26:33 står det blant annet: “Han innbyr dem alle til å komme til ham og ta del i hans godhet. Og han viser ingen bort som kommer til ham, hverken sort eller hvit, trell eller fri, mann eller kvinne … alle er like for Gud”.

Fordi vi alle er Guds åndebarn, har vi en åndelig identitet, og vi synger om dette i “Jeg er Guds kjære barn”.1

For mange år siden, da vi bodde i California Bay-området, sang og deltok unge voksne og eldre ungdommer i et Oakland California tempel-festspill med tittelen “Og det skjedde”. Én sang handlet om vår åndelige identitet. Den hadde tittelen “Hvem er jeg?” Den stiller spørsmålene “Hvorfor er vi her?” og “Hvor skal vi?”

Sangen avsluttes med dette mektige svaret:

Dette er den jeg er.

Min ånd levde sammen med min Fader før jorden ble dannet.

Jeg valgte stien jeg skulle følge da min første prøvestand var over.

Jeg kom til jorden for å få et legeme skapt likt som min Fader

Å forene min ånd og mitt legeme for å gjøre min sjel guddommelig.

Dette er den jeg er.

Jeg er et barn av min Fader … i himmelen.

Dette er den jeg er …

Jeg er et Guds barn.

Alle som deltok, hadde et vitne fra Ånden om at de sang sannhet.

Eldste Cook: I forrige måned var Mary og jeg i Efesus i Tyrkia sammen med misjonsledere fra store deler av Europa. Apostelen Paulus hadde bodd og undervist der. Et av hans brev til Efeserne inneholder en mektig erklæring: “Nå er dere ikke lenger fremmede og utlendinger, men dere er de helliges medborgere og Guds husfolk”.2

Vi hører alle til her!

Søster Cook: A. A. Milne skrev en bok om en gyllen, honning-elskende bjørn kalt Ole Brumm.

På en spasertur sammen med sin venn Nasse Nøff, spør Nasse Nøff Ole Brumm: “Hvordan staves kjærlighet?” Ole Brumm svarer: “Du staver det ikke. Du føler det.”

I skriftstudieappen i Gospel Library står det under “Kjærlighet”: “Kjærlighet er en følelse av dyp hengivenhet, omtanke og ømhet. Det største eksempel på Guds kjærlighet til sine barn kommer til uttrykk i Jesu Kristi uendelige forsoning. Kjærlighet til Gud og medmennesker, er et karaktertrekk hos Jesu Kristi disipler.”3

I Johannes 3:16 leser vi: “For så har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.”

Da Jesus Kristus kom til denne jord i tidenes midte, lærte han oss:

“Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand.

Dette er det største og første budet.

Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv.”4

Vi viser vår kjærlighet til Gud Faderen og Jesus Kristus ved å holde deres bud. Dette er vårt verk.

Vi viser vår kjærlighet til alle Guds barn ved å yte tjeneste til dem og aktivt etterleve evangeliet – ved å utføre misjonærarbeid når vi har kjærlighet til, deler og innbyr andre til å “komme til Kristus”. Vi viser vår kjærlighet til familien ved å holde våre tempelpakter og gjøre tempelarbeid for våre forfedre.

Vær ærlig med deg selv. Spør: Viser mine handlinger min kjærlighet til vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Hjelper jeg andre rundt meg å tro? Hvis jeg ble anklaget for å være kristen, ville det være nok bevis til å dømme meg?

Diktet “Outwitted”, av Edwin Markham lyder:

Han tegnet en sirkel som stengte meg ute –

kjetter, opprører, en skitten rute.

Men kjærligheten og jeg hadde vett til å vinne:

Vi tegnet en sirkel som tok ham inn!

La oss være sanne disipler og fredsstiftere. La Kristi rene kjærlighet bo i vårt hjerte når vi ved våre handlinger viser vår kjærlighet til Gud og hans elskede Sønn Jesus Kristus.

Eldste Cook: Jeg har bedt eldste og søster Gilbert om å besvare de neste to spørsmålene:

For det første: Hvordan kan vi styrke livsplanlegging og livsbalanse? Og for det annet: Hvordan kan vi stå frem for sannheten i disse krevende tider?

Skriv ut