2023 Andakter
Motta personlig åpenbaring


Motta personlig åpenbaring

Verdensomspennende andakt for unge voksne

Søndag 19. november 2023

Takk, eldste og søster Gilbert, for deres utmerkede råd.

Det siste spørsmålet er både doktrinært og dyptgripende. Hvordan blir jeg velsignet ved personlig åpenbaring og profetisk veiledning?

Det store innledende synet i Mormons bok er Lehis profetiske drøm om livets tre.1 Dette synet beskriver tydelig de utfordringer for tro som finnes i vår tid, og det store skillet mellom de som elsker, tilber og føler ansvar overfor Gud, og de som ikke gjør det. Lehi forklarer noe av den adferd som ødelegger troen. Noen er stolte, forfengelige og tåpelige. De er bare interessert i den såkalte “verdens visdom”.2 Andre har en viss interesse for Gud, men har gått seg vill i den verdslige tåken av mørke og synd.3 Noen har smakt av Guds kjærlighet og hans ord, men føler seg skamfulle på grunn av dem som gjør narr av dem, og faller fra på “forbudte stier”.4

Vi erkjenner at det finnes medlemmer som er mindre interesserte i og mindre trofaste mot noen av Frelserens læresetninger. Vårt ønske er at disse medlemmene må våkne fullt og helt til troen og øke sin aktivitet, sin forpliktelse og innsats for å oppnå personlig åpenbaring. Gud elsker alle sine barn. Han ønsker at de alle skal vende tilbake til ham. Han ønsker at alle skal være i harmoni med troens hellige musikk. Frelserens forsoning er en gave til alle. Personlig åpenbaring er tilgjengelig for alle.

Vår Frelsers Jesu Kristi budskap, tjenestegjerning og forsoning er vårt nødvendige pensum for å motta personlig åpenbaring. Intet skriftsted beskriver en ordentlig søken etter tro bedre enn 2 Nephi 25:26: “Vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med våre profetier så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder.”

Mormons bok er av avgjørende betydning.5 Den spiller en betydelig rolle i å motta personlig åpenbaring. Det vil selvfølgelig alltid finnes dem som undervurderer betydningen av eller ringeakter denne hellige boken. Noen har brukt humor. Før jeg tjente en misjon, siterte en universitetsprofessor Mark Twains utsagn om at hvis man fjernet “Og det skjedde” fra Mormons bok, “ville det bare ha vært bare en brosjyre”.6

Noen måneder senere, mens jeg tjente en misjon i London, England, leste en fornem Oxford-utdannet lærer ved London University, en egyptisk ekspert på semittiske språk, Mormons bok. Han korresponderte med daværende president for Kirken, David O. McKay og møtte misjonærer. Han informerte dem om at han var overbevist om at Mormons bok virkelig var en oversettelse av “jødenes lærdom og egypternes språk” for de perioder som er beskrevet i Mormons bok.7 Ett eksempel blant mange han brukte, var konjunktivfrasen “Og det skjedde”, som han sa gjenspeilte hvordan han ville oversette fraseologi brukt i gamle semittiske skrifter.8 Professoren ble informert om at selv om hans intellektuelle tilnærming basert på hans yrke hadde hjulpet ham, var det fortsatt viktig å ha et åndelig vitnesbyrd. Gjennom studium og bønn fikk han et åndelig vitne og ble døpt. Så det én berømt humorist så som et objekt for latterliggjøring, anerkjente en forsker som et solid bevis for sannheten av Mormons bok, som ble bekreftet for ham ved Ånden.

Den grunnleggende læren om handlefrihet krever at et vitnesbyrd om det gjengitte evangelium må være basert på tro fremfor eksterne eller vitenskapelige bevis. Til syvende og sist ligger svaret i Moronis råd om å lese og grunne og deretter be Gud i all oppriktighet, med ærlig hensikt om å bekrefte sannheter i Skriftene ved Åndens vitnesbyrd.9 En helt klar skillelinje mellom dem som hører troens musikk og dem som er tonedøve eller ute av harmoni, er det aktive studiet av Skriftene og å følge rådet fra Herrens profet.

Personlig åpenbaring er den dyptgripende velsignelsen vi mottar etter dåpen når vi blir “helliggjort ved å motta Den hellige ånd”.10 Den hellige ånd er åpenbareren og den som vitner om all sannhet, spesielt om Frelseren. For vår tid er denne åpenbaringsveiledningen avgjørende. President Russell M. Nelson har undervist: “I tiden fremover vil det ikke være mulig å overleve åndelig uten Den hellige ånds veiledende, rettledende, trøstende og konstante innflytelse.”11

Vær så snill å forstå at det å ha tro på Herren Jesus Kristus og å holde hans bud, er og alltid vil være den avgjørende prøve i jordelivet. Fremfor alt annet må hver av oss innse at når noen er tonedøv for troens musikk, er han eller hun ustemt med Ånden. Som profeten Nephi underviste: “Dere har hørt hans røst …, og han har talt til dere med en mild, lav røst, men dere var følelsesløse, så dere ikke kunne føle hans ord.”12 Skriftene gjør det klart at Den hellige ånd kan kommunisere på mange måter. Noen ganger taler han fred til ditt sinn.13 Noen ganger tilskynder han tanker eller ideer som opptar ditt sinn.14 Noen ganger opplyser han ditt sinn.15 Noen ganger får han ditt hjerte til å bli fylt med glede.16

Jeg setter pris på reaksjonene på sosiale medier jeg har fått på mitt innlegg om hvordan du mottar åpenbaring. En bemerket at vi må være ydmyke og godta åndelige tilskyndelser som vi mottar. Så vi må lytte til tilskyndelsene istedenfor verden.

President Russell M. Nelson har undervist: “Du behøver ikke å lure på hva som er sant. Du behøver ikke å lure på hvem du trygt kan stole på. Ved personlig åpenbaring kan du få ditt eget vitnesbyrd om at Mormons bok er Guds ord, at Joseph Smith er en profet og at dette er Herrens Kirke.”17

Vår lære er klar: Vi skal være positive og ved godt mot. Jeg liker virkelig at president Dallin H. Oaks og søster Kristen M. Oaks understreket å være ved godt mot under deres enestående verdensomspennende andakt i mai. Vi legger alltid vekt på vår tro, ikke på det vi frykter. Vi gleder oss over Herrens forsikring om at han vil stå sammen med oss og gi oss veiledning og rettledning.18 Den hellige ånd vitner for vårt hjerte at vi har en kjærlig Fader i himmelen, hvis barmhjertige plan for vår forløsning vil bli oppfylt i alle aspekter på grunn av Jesu Kristi sonoffer.

Noter

  1. Se 1 Nephi 8.

  2. Se 1 Nephi 8:27; 11:35.

  3. Se 1 Nephi 8:23; 01:17.

  4. Se 1 Nephi 8:28.

  5. Se Ezra Taft Benson, “Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” Ensign, Nov. 1986, 4.

  6. Se Mark Twain, Roughing It (1913). Hver ny generasjon får presentert Twains kommentarer som om de er en betydelig ny oppdagelse. Det henvises vanligvis lite til det faktum at Mark Twain var like avvisende mot kristendommen og religion som sådan. Når slike bemerkninger gjøres med humor, er det sannsynligvis best å delta i fornøyelsen.

  7. Se 1 Nephi 1:2.

  8. Dr. Ebeid Sarofim. Jeg møtte ham i London da eldstene underviste ham. Se også N. Eldon Tanner, i Conference Report, april 1962, 53. Mange forskere av gamle semittiske og egyptiske skrifter har kommentert den stadige bruken av konjunktivfrasen “Og det skjedde” i begynnelsen av setninger. Se “It Came to Pass …”, Hugh Nibley, Since Cumorah, 2. utg., s.150 (1. utgave 150).

  9. Se Moroni 10:4. Svært få kritikere har prøvd dette med ærlig hensikt.

  10. 3 Nephi 27:20.

  11. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, Liahona, mai 2018, 96.

  12. 1 Nephi 17:45; se også Ezra Taft Benson, “Søk Herrens ånd,” Ensign, Apr. 1988, 2. President Ezra Taft Benson sa: “Vi hører Herrens ord oftest ved å føle. Hvis vi er ydmyke og følsomme, vil Herren tilskynde oss gjennom våre følelser.”

  13. Se Lære og pakter 6:23.

  14. Se Lære og pakter 128:1.

  15. Se Lære og pakter 11:13.

  16. Se Mosiah 4:20.

  17. Russell M. Nelson, “Åpenbaring for Kirken, åpenbaring for vårt liv”, 95.

  18. Se Lære og pakter 68:6.

Skriv ut