2021
Djävulens list kontra Guds visdom: Ingen tävling
Februari 2021


”Djävulens list kontra Guds visdom: Ingen tävling”, Vägledning för de unga, feb. 2021, s. 16–19.

Kom och följ mig

Djävulens list kontra Guds visdom: Ingen tävling

Du kan upptäcka det som Joseph Smith upptäckte: Guds visdom vinner alltid i slutändan.

Bild
ung man som famlar genom dimma

Illustrationer id-work

En ofta omtalad händelse i kyrkans tidiga historia har att göra med förlusten av Mormons boks 116 handskrivna sidor. Två anledningar till att vi pratar om den här händelsen så ofta är att 1) den har direkt anknytning till två uppenbarelser i Läran och förbunden (kapitel 3 och 10), så vi stöter ofta på den när vi studerar skrifterna, och att 2) de bestående lärdomar Joseph Smith tog av de här upplevelserna kan hjälpa oss på många sätt i dag.

En av lärdomarna han fick till sig av Herren var följande ord: ”Min visdom är större än djävulens list” (L&F 10:43). Herren vill att vi ska lita på honom. Om vi gör det får vi större insikt, styrka och frid.

Joseph Smiths upplevelse

När de 116 sidorna hade förlorats sa Herren till Joseph Smith att han inte skulle översätta den delen av guldplåtarna igen eftersom onda människor skulle vilseleda andra genom att visa dem skillnaden mellan de båda översättningarna. Men århundraden tidigare hade Herren uppmanat Nephi att tillverka de små plåtarna och sagt till Mormon att han skulle ta med dem i sina uppteckningar. Så Joseph kunde fortsätta med översättningen igen därifrån, och nu har vi Mormons bok. (Se L&F 10; 1 Ne. 9; Morm. ord.)

Bild
guldplåtarna och Mormons bok

Djävulen och de som tjänade hans syften hade gjort upp en listig plan, men Herrens visdom kullkastade den.

Djävulens list

Djävulens list kan ta många skepnader, men ett grundbudskap bakom den verkar vara följande: ”Tro inte.” Det var poängen i det allra första budskapet till Adams och Evas barn efter att deras föräldrar hade undervisat dem om frälsningsplanen (se Mose 5:13). Och samma budskap utgör kärnan i hans listiga planer i dag.

Vad är det som djävulen inte vill att du ska tro på? Ja, i stort sett allt som är sant och gott. Om han kan få dig att inte tro på att vår himmelske Fader, Jesus Kristus, frälsningsplanen, skrifterna, buden, återställelsen och profeterna är verkliga så har han lyckats. Då är det lättare att få dig att ge efter för olika frestelser och hålla dig borta från sanning, omvändelse och upphöjelse.

Och hur får han dig att inte tro? Genom att så frön av rädsla, osäkerhet och tvivel i ditt sinne.

Ett exempel från vår tid

Till exempel är djävulens budskap för att så tvivel i dag (precis som på Joseph Smiths tid) ofta inriktat på Joseph Smith och hans verksamhet som återställelsens profet. Det finns de som försöker övertyga dig om att Joseph Smith inte var en profet och att Mormons bok inte är sann. Om man söker på internet kan man få intrycket av att bevisen är uppradade mot profeten och hans verk. Men det är rena bedrägeriet.

Precis som det fanns de som ville väcka misstro mot Joseph Smith på hans tid, och som var villiga att ljuga och bedra för att göra det, finns det personer i dag som vill att du bara ska fokusera på några delvis sanna eller förvrängda fakta om profeten eller Mormons bok. De vill inte att du ska se hela bilden – de vill att du ska vältra dig i tvivel.

Tre råd

Äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum gav de här tre råden angående att läsa på om profeten Joseph Smith: ”Ha tålamod, var inte ytliga och ignorera inte Anden” (”The Prophet Joseph Smith” [tal under en andakt vid BYU–Idaho, 24 sep. 2013], byui.edu/devotionals).

  1. Ha tålamod. Herren välsignar oss alltid för vårt tålamod och vår tro. Om vi har tålamod och tro blir det som är oklart tydligare med tiden. Och vissa ”bevis” som människor drar fram mot profeten i dag kan förkastas i morgon på grund av nya fakta som motsäger dem.

  2. Var inte ytlig. Om vi går ner på djupet i våra studier så fastar vi inte vid någon annans medvetet begränsade negativa syn utan ser hela bilden av profeten – alla fakta och deras sammanhang. Vi ser då att frukterna av hans arbete är överväldigande goda.

  3. Ignorera inte Anden. Om vi är uppmärksamma på de tankar, maningar och känslor som kommer från Anden har vi en mer komplett samling verktyg för att ta emot och förstå sanning. Och vi kan går framåt och växa andligt även om vi inte har svaren på alla våra frågor.

Guds visdom

Guds visdom är verkligen större än djävulens list. Även om vi inte känner till alla anledningar till Herrens bud kan vi lita på honom och hans profeter.

Nephi visste inte varför Herren bad honom göra de mindre plåtarna. Han visste inget om de 116 sidorna eller planerna att väcka misstro mot Joseph Smith 2 400 år senare. Men Nephi visste att det var ”i en för [Herren] vis avsikt”, och han visste att han kunde lita på honom (se 1 Ne. 9:5–6).

Vi kan lita på Herren i dag också, även om vi inte känner till alla anledningar bakom råden han ger oss genom sina profeter. Vi kan fortsätta lita på och ha tro på Jesus Kristus och på Joseph Smith, hans utvalda profet för återställelsen, även om inte alla våra frågor blir besvarade. Vi kan lita på Herrens tidsplan. Vi kan fortsätta hoppas även om våra utmaningar verkar skrämmande och överväldigande.

Vi kan göra allt det här därför att när djävulens listiga planer ställs mot Guds visdom så är det ingen tävling, oavsett vad som händer. Guds visdom segrar alltid.

Skriv ut