2021
Het Middelpunt van Pasen: de levende Jezus Christus
Maart 2021


‘Het Middelpunt van Pasen: de levende Jezus Christus’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2021, 2–5.

Het Middelpunt van Pasen: de levende Jezus Christus

Met onze paasviering verheugen we ons erin dat Jezus Christus nu en voor ons allen leeft.

Afbeelding
Jezus Christus rijdt op een ezel Jeruzalem binnen

In deze paastijd vieren we dat Jezus Christus leeft. Onze Heiland verzekert ons met volmaakte liefde: ‘In Mij [zult u] vrede […] hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen’ (Johannes 16:33).

Met onze paasviering verheugen we ons erin dat Jezus Christus leeft – niet alleen toen, maar ook nu; niet alleen voor enkelen, maar voor allen. Hij kwam, en komt, om de ontroostbaren te genezen, de gevangenen te bevrijden, de blinden te doen zien, en de gekrenkten te verlossen (zie Lukas 4:18). Dat zijn wij allemaal. Zijn verlossende beloften zijn op ons van toepassing, wat ons verleden of heden ook is, en wat voor zorgen we ook voor onze toekomst hebben.

Hosanna en halleluja

Op Palmzondag reed Jezus op een ezelsveulen Jeruzalem binnen en ‘een grote menigte […] nam […] takken van palmbomen en ging […] Hem tegemoet’ (Johannes 12:12–13; zie ook Mattheüs 21:8–9; Markus 11:8–10). Volgens een oude traditie zijn palmen een heilig zinnebeeld om vreugde in de Heer uit te drukken. De getrouwen herkenden hier de vervulling van een profetie in, en riepen de veelbetekenende woorden: ‘Hosanna, in de hoogste hemelen!’ (Mattheüs 21:9.) Hosanna betekent ‘red toch’ (zie Gids bij de Schriften, ‘Hosanna’).

Een week na Palmzondag is het Paaszondag. President Russell M. Nelson leert ons dat Jezus Christus ‘een schuld [kwam] aflossen die Hij niet schuldig was, omdat wij een schuld hadden die wij nooit konden betalen.’1 Ja, door de verzoening van Christus kunnen al Gods kinderen ‘worden gered door gehoorzaamheid aan de wetten en verordeningen van het evangelie’ (Geloofsartikelen 1:3). Met Pasen zingen we halleluja. Halleluja betekent ‘loof de Heer Jehova’ (zie Gids bij de Schriften, ‘Halleluja’).

De heilige gebeurtenissen van Palmzondag tot en met Paaszondag zijn het verhaal van hosanna en halleluja. Hosanna is onze smeekbede aan God om te redden. Met halleluja loven wij de Heer voor de hoop op verlossing en verhoging. Met hosanna en halleluja erkennen we de levende Jezus Christus als het Middelpunt van Pasen.

Afbeelding
Jezus Christus

Herstelling en opstanding

Op paaszondag 3 april 1836, in de begintijd van de herstelling, verscheen de levende Jezus Christus bij de inwijding van de Kirtlandtempel. Wie Hem daar zagen, getuigden van Hem in de contrasterende aspecten van vuur en water: ‘Zijn ogen waren als een vurige vlam; het haar op zijn hoofd was zo wit als zuivere sneeuw; zijn gelaat straalde nog helderder dan de zon; en zijn stem was als het bruisen van geweldige wateren, ja, de stem van Jehova’ (Leer en Verbonden 110:3; cursivering toegevoegd).

Bij die gelegenheid sprak onze Heiland: ‘Ik ben de eerste en de laatste; Ik ben het die leeft, Ik ben het die werd gedood; Ik ben uw voorspraak bij de Vader’ (Leer en Verbonden 110:4). Nogmaals contrasten die elkaar aanvullen: eerste en laatste, leeft en werd gedood. Hij is de Alfa en Omega, het Begin en het Einde (zie Openbaring 1:8; 3 Nephi 9:18; Leer en Verbonden 19:1; 38:1; 45:7), de Leidsman en Voleinder van ons geloof (zie Hebreeën 12:2; Moroni 6:4).

Nadat Jezus Christus was verschenen, kwamen ook Mozes, Elias en Elia. Op aanwijzing van God brachten deze grote profeten uit de oudheid priesterschapssleutels en -gezag terug. Zo werden ‘de sleutels van deze bedeling […] overgedragen’ (Leer en Verbonden 110:16) aan zijn herstelde kerk, om al Gods kinderen tot zegen te zijn.

Het is opvallend dat het Boek van Mormon de ‘macht en opstanding van Christus’ (Alma 41:2) – de essentie van Pasen – als twee vormen van herstelling beschrijft.

Ten eerste betekent de opstanding een lichamelijk herstel van onze ‘eigen en volmaakte gedaante’ – ‘ieder lid en gewricht’, en ‘er zal zelfs geen haar van het hoofd verloren gaan’ (Alma 40:23). Deze belofte geeft hoop aan hen die ledematen zijn kwijtgeraakt, geen gezichtsvermogen meer hebben, niet meer kunnen horen of lopen, of aan hen die onder een slopende ziekte, geestesziekte of andere lichamelijke onvolkomenheid lijden. Hij vindt ons. Hij herstelt ons.

Een tweede belofte verbonden met Pasen en de verzoening van onze Heer is dat ‘alle dingen tot hun juiste orde worden hersteld’ (Alma 41:4). Deze geestelijke herstelling weerspiegelt onze werken en verlangens. Zij herstelt ‘wat goed’, ‘rechtvaardig’, ‘rechtmatig’ en ‘barmhartig’ is (Alma 41:13). Het is dus geen wonder dat de profeet Alma 22 keer een vorm van het woord herstel gebruikt,2 waarbij hij ons deze aansporing geeft: ‘Handel rechtmatig, oordeel rechtvaardig, en doe voortdurend goed’ (Alma 41:14).

Omdat ‘God zelf de zonden van de wereld [verzoend heeft]’ (Alma 42:15), kan de verzoening van de Heer niet alleen herstellen wat was, maar ook wat kan zijn. Omdat Hij onze kwellingen, beproevingen, ziekten en al onze verleidingen kent (Alma 7:11), kan Hij ons barmhartig in onze zwakheden steunen (zie Alma 7:12). Omdat God ‘een volmaakt, rechtvaardig God [is], en tevens een barmhartig God’, kan het plan van barmhartigheid ‘de eisen van de gerechtigheid […] bevredigen’ (Alma 42:15). Wij bekeren ons en doen wat we kunnen. Hij heeft ons ‘voor eeuwig in de armen van zijn liefde gesloten’ (2 Nephi 1:15).

Gezangen van eeuwigdurende vreugde zingen

Samen met jou getuig ik in deze paastijd van God, onze eeuwige Vader, en zijn geliefde Zoon, de levende Jezus Christus. Er zijn stervelingen wreed gekruisigd en later uit het graf herrezen. Maar alleen de levende Jezus Christus heeft in zijn herrezen vorm nog steeds de tekens van de kruisiging in zijn handen, voeten en zij. Hij alleen kan zeggen: ‘Ik heb u in mijn handpalmen gegraveerd’ (Jesaja 49:16; 1 Nephi 21:16). Hij alleen kan zeggen: ‘Ik ben het die verhoogd is. Ik ben Jezus die gekruisigd is. Ik ben de Zoon van God’ (Leer en Verbonden 45:52).

Wij kunnen in deze tijd veel van Gods goedheid leren, en van ons goddelijke potentieel om Gods liefde in ons te laten toenemen, als wij Hem zoeken en elkaar de hand reiken. ‘En het zal geschieden dat de rechtvaardigen uit alle natiën vergaderd zullen worden en tot Zion zullen komen onder het zingen van gezangen van eeuwigdurende vreugde’ (Leer en Verbonden 45:71). Zing halleluja in deze tijd van hosanna en halleluja, want Hij zal heersen tot in eeuwigheid! Juich hosanna tot God en het Lam!

Afdrukken