2021
Den gudomliga planen att bli mer
Juli 2021


”Den gudomliga planen att bli mer”, Vägledning för de unga, juli 2021, s. 2–5.

Den gudomliga planen att bli mer

När vi tittar på jordelivet i sitt sammanhang ser vi att det inte är en fråga om ”att vara eller inte vara?” utan om ”att bli mer eller inte bli mer?”

Bild
ung man

Jag har haft förmånen att vara hos min hustru vid vart och ett var våra barns födelse och även att vara närvarande när båda mina föräldrar dog. Jag blev förvånad över det jag kände just när någon föddes och när någon dog. Jag kände att det var något heligt som hände. Vår tid på jorden är en evigt viktig del av vår existens. Himlen markerar början och slutet av varje jordeliv.

Det vi behöver göra medan vi är här på jorden kan bara förstås om vi vet vad som hände före födelsen och vad som händer efter döden. Om livet på jorden var allt som fanns skulle vi kunna äta, dricka och vara glada (se 2 Ne. 28:7) utan större tanke på andra. Men när vi tittar på jordelivet i sitt sammanhang ser vi att det inte är en fråga om ”att vara eller inte vara?” utan om ”att bli mer eller inte bli mer?”1

Bild
ung kvinna

Vår kunskap om frälsningsplanen – om vårt liv före födelsen, syftet med vårt liv på jorden, vårt liv efter döden – och den viktiga roll som vår Frälsare Jesus Kristus spelar i den planen visar oss att han hjälper oss igenom det här livet. När vi ingår förbund med honom sätter vi oss själva på förbundsstigen – och vi blir mer som han och som vår himmelske Fader, steg för steg.

Vårt liv före jorden

Uppenbarelse lär oss att vi är Guds andebarn och att vi levde länge hos honom innan vi kom till jorden. Vår himmelske Fader förberedde ett sätt för oss att bli mer som han. De som valde vår Faders frälsningsplan eller lycksalighetsplan i det förjordiska livet – vilket vi alla gjorde – valde att ”bli mer”.

Bild
Äldste Christofferson med sin familj

Äldste Christofferson med sin fru och sina barn.

Vår tid på jorden

Vi kom till en jord som skapats av Gud och hans Son Jesus Kristus. Vi fick en fysisk kropp. Det är nödvändigt att ha en kropp för att kunna ta emot den härlighet som Gud har. Om vi visar att vi håller Guds bud ska vi få ”härlighet på [våra] huvuden i evigheters evighet” (Abr. 3:26). Det betyder att vi blir som våra himmelska föräldrar och får leva hos dem för evigt. Vi ropade av glädje över de här underbara möjligheterna.

Du och jag väntade länge, men nu är vi här på jorden. Vi ser fram emot den tid när vi uppstår med en fullkomlig, odödlig kropp och får komma in i det celestiala riket och uppleva evigt liv – något så underbart att vi inte ens kan föreställa oss det. Under tiden lär vi oss och strävar efter att ”göra allt vad Herren [vår] Gud befaller [oss]” (Abr. 3:25). Eftersom vi känner till Guds plan vet vi att vi inte har fått buden för att de ska begränsa vår frihet eller glädje – tvärtom. Buden är vår guide till den yttersta friheten och glädjen.

Han gav oss en Frälsare

Men livet är svårt ändå. Vi snubblar alla medan vi lär oss att leva i tro. Men Gud lovade oss före jordens skapelse att han skulle ge oss en Frälsare som skulle rädda oss från synd och död. Genom sitt lidande och sin död – sin försoning – betalade Jesus Kristus för våra synder och erbjuder oss omvändelsens gåva. Så när vi omvänder oss förlåter han våra synder och renar oss från deras följder. Och genom sin uppståndelse ger Frälsaren oss även vår egen uppståndelse och odödlighet som gåva.

Bild
människor böjer sig inför Kristus

Varje knä ska böjas, av J. Kirk Richards

Gå längs förbundsstigen

Precis som vi föds fysiskt in i den här jordiska världen måste vi födas på nytt andligen in i himmelriket. Vi gör det genom att utöva tro på Kristus, omvända oss, döpas och ta emot den Helige Anden. Det här är början på en andlig förvandling som pågår under hela vårt liv på jorden. Ibland kallar vi det ”att hålla ut intill änden”, vilket innebär att vi strävar efter att hålla vårt dopförbund om lydnad hela livet, omvända oss vid behov och sedan gå vidare igen. ”Ja, och närhelst mitt folk omvänder sig ska jag förlåta dem deras överträdelser mot mig” (Mosiah 26:30).

Bild
dop

Du kan räkna med Guds hjälp

I ditt liv före födelsen valde du Gud, du valde Kristus, du valde att ”bli mer” med deras hjälp. Och du kan räkna med deras hjälp. Medlemmarna i gudomen är inte ointresserade observatörer i våra liv. De älskar oss oändligt mycket och använder sin makt för att hjälpa oss så mycket som vi tillåter. De respekterar alltid vår handlingsfrihet, men de är angelägna om att välsigna oss. Jesus försäkrar oss: ”Jag ska inte glömma dig, o Israels hus. Se, jag har inristat dig på mina handflator” (1 Ne. 21:15–16).

Bli bättre steg för steg

En del känner att det celestiala riket är ett realistiskt hopp för andra men på något sätt inte för dem. Sanningen är den att ingen kvalificerar sig utan Jesu Kristi nåd. Lyckligtvis kan du få tillgång till hans nåd. Jesus sa till oss att han har övervunnit världen. Med ditt dop och andra förbund binds du samman med honom så att också du, med honom, kan övervinna världen.

Du behöver inte bli fullkomlig här på jorden. Profeten Joseph Smith jämförde det med att klättra uppför en stege: Man börjar längst ner och klättrar steg för steg genom att lära sig evangeliets principer och leva efter dem. Och det lärandet, sa han, fortsätter bortom detta liv – ”allt kan inte förstås i denna världen”.2

Bild
ung man vid templet

Oavsett vilka svagheter, svårigheter eller lidanden vi än möter på jorden lovar Gud sina trofasta barn att ingen välsignelse kommer att undanhållas om vi håller oss kvar på förbundsstigen (eller snabbt kommer tillbaka till den). Då kommer allt att ordna sig. Det är den gudomliga planen att bli mer!

Slutnoter

  1. Truman G. Madsen, Eternal Man (1966), s. 31–32.

  2. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 267.

Skriv ut