2021
Hur kan jag sluta ifrågasätta mitt egenvärde?
Juli 2021


”Hur kan jag sluta ifrågasätta mitt egenvärde?” Vägledning för de unga, juli 2021, s. 30–31.

Frågor och svar

”Hur kan jag sluta ifrågasätta mitt egenvärde?”

Genom vår himmelske Faders ögon

Bild
ung kvinna

”Varje dag ber jag till min himmelske Fader om att han ska hjälpa mig att se mig själv så som han ser mig. Sedan lyssnar jag noga när Anden ger mig positiva budskap från Gud om mitt värde och min identitet, och jag säger de orden till mig själv i spegeln. Den här enkla aktiviteten är ett sätt för oss att få kontakt med himlen och få veta att vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar oss och tror på oss.”

Madeleine M., 14 år, New York, USA

Älska våra olikheter

Bild
ung kvinna

”Jag gör alltid mitt bästa för att komma ihåg att jag är ett älskat barn till Gud. Jag försöker att inte jämföra mig med andra, för då blir det svårare att tro på mitt egenvärde. Gud gjorde oss alla unika och vackra på vårt eget sätt, och våra olikheter är något bra.”

Brooke D., 14 år, Alberta, Kanada

En dold välsignelse

Bild
ung man

”Vi tror ofta att våra svagheter eller brister gör oss värdelösa. Men verkligheten är att vi välsignas så att vi kan höja oss över dem och bli bättre versioner av oss själva genom ödmjukhet och självförbättring. Om vi arbetar på det som är svårt för oss ser och belönar Herren våra ansträngningar. Det handlar om att fortsätta försöka och aldrig ge upp.”

Ricardo R., 17 år, Chihuahua, Mexiko

Vår gudomliga natur

Bild
ung man

”Ingenting kan jämföras med vetskapen att vi som barn till den levande Guden kan bli som han. Det förändrar allting! När vi får dåliga tankar som gör att vi ifrågasätter vårt värde ska vi tänka på att de här tankarna kommer från Satan, inte från Gud. Vi har en oändlig potential och en gudomlig natur, precis som vår himmelske Fader. Han litar på och älskar var och en av oss personligen.”

Alexandre S., 16 år, Minas Gerais, Brasilien

Stort ansvar

Bild
ung kvinna

”När jag strävar efter att studera och begrunda skrifterna och de levande profeternas ord kan jag känna den Helige Anden hos mig, och det påminner mig om att jag är en älskad dotter till himmelska föräldrar och att Gud har stora planer för mig. President Nelson visar oss alltid de stora ansvar vi har i de här sista dagarna och att Gud litar på oss och vet vad vi är kapabla till.”

Mirian P., 16 år, Paraná, Brasilien

Gör något du älskar

”När vi börjar ifrågasätta vårt egenvärde kan vi alltid be andra om hjälp. Men först kan vi börja arbeta på vår egen inställning. Vi kan motionera, umgås med vänner och familj på sunda sätt, eller göra något annat som vi tycker om. Det hjälper oss inse att vi är barn till Gud, som har gett oss värde och talanger.”

Carlos V., Mexiko

Lär känna dig själv

”Jag upptäckte att det är lättare för mig att älska mig själv eftersom jag tog mig tid att ta reda på vem jag är. Min morfar sa en gång till mig: *Du måste leva med dig själv för evigt, så du kan lika gärna vara någon som du tycker om att umgås med.’ Jag följde det rådet och försökte bli den bästa versionen av mig själv. Nu har jag större självförtroende eftersom jag vet vad jag gillar, vad jag är bra på och vad jag står för. Jag känner mig glad när jag försöker bli den person som min himmelske Fader vill att jag ska vara.”

Sarah Nielson, Utah, USA

Kom ihåg vem du är

”Jag tänker på primärsången ’Jag är Guds lilla barn’. Den påminner mig om att jag har fått gåvor och talanger för att hjälpa världen förbereda sig för Herrens andra ankomst. Allas del i det är unik och nödvändig, och vi är alla underverk i varandras liv. Du är verkligen ett underverk i det här livet för alla omkring dig. Om du skulle glömma det någon gång, tänk då på allt som Jesus gjorde på jorden och försök följa hans exempel. När du känner dig ledsen eller värdelös kan du söka upp någon som känner på samma sätt, så känner du dig upplyft.”

Brigham M., Mexiko

Gudomligt godkännande

”När jag lyssnar på Gud hjälper han mig att sluta ifrågasätta mitt egenvärde. Andra kan inte helt förstå mitt värde, men Gud gör det och jag litar på honom. Om jag låter andra omkring mig bestämma mitt värde så kan jag inte göra annat än att älta deras ord och tycka illa om mig själv. Men när jag släpper taget om deras negativa ord behöver jag inte längre ifrågasätta mitt egenvärde. Jag har insett att jag inte behöver deras godkännande längre. Vi har alla ett inneboende värde som barn till vår himmelske Fader. Vi behöver påminna oss om det, särskilt om ingen annan gör det.”

Anna G., 23 år, Frankrike

Självförtroende i evangeliet

”På sociala medier ser jag alla slags människor som verkar vara perfekta, eller åtminstone bättre än jag. Att leva efter evangeliet hjälper mig att utveckla en tacksam inställning till den jag är. När jag följer evangeliets principer, som tro, omvändelse och att begrunda skrifterna, känner jag mig unik. Jag känner inte något behov av att jämföra mig med andra, och i slutändan har jag mycket större självförtroende.”

Alexandra R., Mexiko

Förlåt dig själv

”Vi tror inte alltid att vi förtjänar förlåtelse, för vi vet vilka misstag vi har gjort. Men vi är mänskliga – vi gör misstag och kommer att fortsätta att göra dem. Vi behöver vara förlåtande mot oss själva, för alla förtjänar en andra chans. Vi behöver se oss själva på samma sätt som dem som älskar oss ser på oss. Då ser vi en unik och underbar person som förtjänar ovillkorlig kärlek, vad som än händer.”

Valerie J., Mexiko

Skriv ut