2021
Jumalisuuden voimaa pappeuden toimitusten ja siunausten kautta
Elokuu 2021


”Jumalisuuden voimaa pappeuden toimitusten ja siunausten kautta”, Nuorten voimaksi, elokuu 2021, s. 10–13.

Jumalisuuden voimaa pappeuden toimitusten ja siunausten kautta

Seuraavassa on neljä pappeuden toimitusta ja siunausta, jotka kutsuvat Jumalan voiman elämääsi.

Matkoillani kahdentoista apostolin koorumin jäsenenä tapaan nuoria kaikkialla maailmassa. Monilla heistä on kipeitä huolenaiheita: ”Auttaako Jumala minua? Ohjaako Hän elämääni? Kuinka voin saada apua, ohjausta ja rauhaa, joita tarvitsen?”

Rakkaat nuoret ystäväni, Jumala auttaa teitä varmasti, ja Hän on valmiina siunaamaan teitä. Rakastavana Isänämme Hän on antanut meille toimituksia, jotka auttavat meitä tuntemaan elämässämme Hänen voimansa – jumalisuuden voiman.

Mieti tätä pyhien kirjoitusten kohtaa: ”Toimituksissa ilmenee jumalisuuden voima” (OL 84:20).

Seuraavassa on neljä toimitusta ja siunausta, jotka kutsuvat tämän voiman elämääsi.

1. Sakramentin voima

Kuva
nuoret miehet siunaavat sakramentin

Ensinnäkin voimme tuntea jumalisuuden voiman sakramentin välityksellä. Kun ajattelemme sakramenttia keskeisenä osana viikkoamme, se uudistaa meidät ja auttaa meitä valmistautumaan seuraaviin kuuteen päivään.

Sakramentti vahvistaa pyrkimystämme tehdä parannusta jatkuvasti. Kun elämme vanhurskaasti ja pyrimme aina muistamaan Vapahtajan, me koemme uskomme Herraan Jeesukseen Kristukseen vahvistuvan vakaasti. Saamme Hänen kauttaan voimaa muuttaa elämäämme parempaan suuntaan.

Kun nautimme sakramentin ja pyrimme olemaan enemmän Vapahtajamme kaltaisia, meissä olevat hyvät ominaisuudet alkavat kasvaa. Alamme luonnostaan rakastaa muita ihmisiä enemmän ja tuomita heitä vähemmän. Emme kiivastu niin helposti ja olemme haluttomia antamaan periksi kiusauksille.

Kun muistamme ja pidämme Herran kanssa tekemämme liitot, kuten teemme nauttiessamme sakramentin, Hän lupaa meille, että Hänen Henkensä on aina kanssamme (ks. OL 20:77, 79) – ei vain sinä päivänä, vaan aina.

2. Temppelin voima

Kuva
nuoria miehiä temppelin luona

Toiseksi voimme saada ohjausta ja voimaa Jumalalta käymällä temppelissä. Temppelissä on voimaa, vaikka et olisi vielä saanut endaumenttia. Se on kirjaimellisesti Herran huone.

Temppelissä käyminen on antoisinta, kun siihen valmistautuu etukäteen. Pyydä taivaalliselta Isältä apua, jotta voisit vahvistaa uskoasi Häneen ja Hänen Poikaansa. Pyydä Häneltä apua, jotta tietäisit Hänen olevan lähelläsi.

Hengellisiä tunteita tai kokemuksia ei voi pakottaa. Ne tulevat usein silloin, kun niitä vähiten odottaa. Kun käyn temppelissä, saamistani vaikutelmista yksi useimmin toistuva on: ”Lakatkaa te huolehtimasta! Tietäkää, että minä olen Jumala.” (Ps. 46:11; ks. myös OL 101:16.)

Temppelissä koettu jumalisuuden voima vahvistuu, kun teet toimituksia henkilöiden puolesta, joiden nimet olet löytänyt tutkiessasi sukuasi. Olen usein tuntenut niiden henkilöiden voiman ja läsnäolon, joiden puolesta olen tehnyt työtä temppelissä.

Kun osallistut tähän pyhään työhön, tietosi Vapahtajasta ja uskosi Häneen vahvistuu. Saat varmemman todistuksen siitä, että elämä jatkuu verhon toisella puolen.

Kaikki eivät asu niin lähellä temppeliä, että voisivat käydä siellä usein. Herra tunnistaa rakkautesi temppeliin, vaikka olisitkin kaukana. Pidä kodissasi esillä temppelin kuvaa ja etsi uutterasti niitä, jotka tarvitsevat toimituksia.

3. Patriarkallisen siunauksen voima

Kuva
nuori nainen lukemassa patriarkallista siunaustaan

Kolmas asia, joka kutsuu Jumalan voiman elämääsi, on patriarkallinen siunauksesi. Jokaisen nuoren pitäisi harkita patriarkallisen siunauksen saamista. Se on voimallinen tiekartta elämääsi varten.

Patriarkallinen siunaus ei käsittele kaikkia elämämme osa-alueita. Sen sijaan siinä painotetaan erilaisia varoituksia, siunauksia ja lupauksia kullekin henkilölle ja annetaan tärkeää ohjausta taivaalliselta Isältä.

Voima tulee myös valmistautumisesta. Yksi lapsenlapsistani kertoi minulle vähän aikaa sitten, että hän oli valmistautumassa saamaan patriarkallisen siunauksen. Hänen vanhempansa eivät olleet patistaneet häntä siihen, vaan se tuli hänen omasta aloitteestaan. Hän halusi ottaa vastaan sen suoman ohjauksen. Hänen hengellinen valmistautumisensa teki minuun vaikutuksen.

On myös tärkeää, että patriarkallisen siunauksen saadessaan, on oikeassa hengellisessä mielentilassa. Kun saat siunauksesi, mielen on hyvä olla rauhallinen. Patriarkallinen siunaus on suuri lahja ja tuo jumalisuuden voiman elämääsi.

4. Pappeuden siunausten voima

Kuva
nuori nainen saa pappeuden siunauksen

Viimeiseksi haluaisin muistuttaa meitä kaikkia voimasta, joka elämäämme voi virrata kelvollisten pappeudenhaltijoiden antamien pappeuden siunausten kautta.

Tiedän, että saatat olla haluton pyytämään siunausta isältäsi tai isäsi saattaa joskus olla haluton antamaan siunausta. Isät eivät ehkä tunne olevansa siihen valmiita, mutta Herra siunaa heitä heidän pyrkimyksissään.

Jos isäsi on kelvollinen pappeudenhaltija, kehotan sinua puhumaan hänen kanssaan kahden kesken ja sanomaan hänelle: ”Isä, haluaisin siunauksen. Jos haluat valmistautua siihen viikon tai kuukauden ajan niin että mielesi ja henkesi ovat valmiit, minä voin odottaa. Voisimmeko kuitenkin sopia siitä?”

Jos isäsi ei voi antaa sinulle pappeuden siunausta, pohdi vanhempiesi kanssa, voisitko pyytää sitä seurakunnassanne joltakulta muulta, jota rakastat ja kunnioitat. Pappeuden siunausten jokapäiväinen ihme tuo sinulle voimaa ja lohdutusta taivaalliselta Isältämme.

Kuva
Jeesus Kristus parantaa

Parantaminen, J. Kirk Richards

Tunnet Jumalan voiman elämässäsi

Nuoret ystäväni, jumalisuuden voima tulee elämäänne näiden neljän pappeuden toimituksen kautta. Tiedätte, kuten minä tiedän, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että kaikki hyvä tulee Häneltä. Todistan, että me pääsemme osallisiksi siitä voimasta osallistumalla vanhurskaasti Hänen pappeutensa toimituksiin.

Tulosta