2021
Kuinka evankeliumi voi auttaa minua voittamaan masennuksen?
Elokuu 2021


”Kuinka evankeliumi voi auttaa minua voittamaan masennuksen?” Nuorten voimaksi, elokuu 2021, s. 30–31.

Kysymys ja vastaus

”Kuinka evankeliumi voi auttaa minua voittamaan masennuksen?”

Älä anna periksi

Kuva
nuori nainen

”Jos masennuksesi on lievää, etsi tapoja palvella muita. Voit myös yrittää lukea pyhiä kirjoituksia, rukoilla ja pyrkiä kohti uuden nuorten ohjelman tavoitteitasi. Jos masennus on vakavaa, sinun voi olla parasta hakea ammattiapua. Ennen kaikkea älä koskaan unohda, että taivaallinen Isäsi rakastaa sinua. Jos rukoilet Häneltä apua, saat vastauksen.”

Ryan B., 11, Arizona, USA

Et ole yksin

Kuva
nuori mies

”Me kaikki voimme löytää toivoa taivaallisen Isän, Jeesuksen Kristuksen ja toisten ihmisten avulla. Jumala opettaa, että meillä on oltava uskoa, kun rukoilemme ja kysymme Häneltä ongelmistamme. Pyhät kirjoitukset auttavat meitä ymmärtämään enemmän Jeesuksesta Kristuksesta ja siitä, kuinka Hän voitti monia koettelemuksia. On myös tärkeää puhua jonkun – esimerkiksi vanhemman tai luotettavan ystävän – kanssa, joka voi auttaa sinua huomaamaan, että et ole yksin.”

Christian V., 18, Chihuahua, Meksiko

Hän lohduttaa sinua

Kuva
nuori nainen

”Kun olen surullinen, muistan, että minulla on Jeesus Kristus, joka on kokenut kaiken sen, mitä minä koen. Jakeessa Alma 7:11–13 sanotaan: ’Ja hän kulkee kärsien kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia.’ Hän tietää tarkalleen, miten auttaa sinua, sillä Hän on kokenut saman. Kun käännyt Jeesuksen Kristuksen puoleen, Hän lohduttaa sinua.”

Makayla F., 17, Kalifornia, USA

Ole kärsivällinen itseäsi kohtaan

Kuva
nuori nainen

”Ole kärsivällinen ja lempeä itseäsi kohtaan. Aseta jokaiselle päivälle yksinkertaisia tavoitteita, kuten rukoile, pohdiskele ja tee jotakin, mistä nautit. Jatka sitten sinnikkäästi jokainen päivä loppuun asti. Taivaallinen Isä on tietoinen tilanteestasi ja odottaa sinua valtakunnassaan. Pysy lujana uskossasi, niin taakkasi kevenee. Se on totta. Minä tiedän sen.”

Isabelle F., 21, Rio de Janeiro, Brasilia

Ajattele siunauksia

Kuva
nuori nainen

”Kun minua masentaa tai olen surullinen, koetan miettiä kulunutta päivää tai viikkoa ja niitä asioita, joilla Jumala on siunannut minua. Kun teen niin, oloni on paljon rauhallisempi ja onnellisempi, sillä tiedän, että taivaallinen Isä on tietoinen minusta.”

Taylee L., 16, Utah, USA

Odottamattomia hetkiä

”Vuosi 2020 oli vaikea kaikille: eristäytyminen muista niin pitkään voi aiheuttaa masennuksen tunteita. Tiedän kuitenkin, että jos etsimme Herraa rukoillessamme ja tutkiessamme pyhiä kirjoituksia, Hän tulee luoksemme. Hän ei ehkä tule silloin, kun odotamme sitä, mutta Hän tulee kyllä luoksemme omana aikanaan, joka on juuri oikea hetki. Noina odottamattomina hetkinä huomaamme, että Jumalan läsnäolo ja rakkaus ovat kanssamme.”

Martin N., 18, Chihuahua, Meksiko

Muista innoittavat sanat

”Joskus sinusta saattaa tuntua, että sinulla ei ole tarkoitusta. Jatka uskomista evankeliumiin. Vaikka sinusta tuntuisi, ettet voi rukoilla, voit polvistua siitä huolimatta hetkeksi. Voit kuunnella pyhiä kirjoituksia tai jotakin kirkon puhetta. Voit muistella kirkon laulun sanoja tai opetella ulkoa lainauksen, joka muistuttaa sinua siitä rohkeudesta, jota sinulla on. Olen opetellut ulkoa kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin sanat, jotka antavat minulle toivoa: ’Evankeliumin hienous on siinä, että meitä palkitaan yrittämisestä, vaikka emme aina onnistukaan’ (huhtikuun 2016 yleiskonferenssi [Liahona, toukokuu 2016, s. 126]).”

Giani V., 22, Córdoba, Argentiina

Muista Hänen rakkautensa

”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on rakkauden evankeliumi. Jeesus Kristus voitti maailman, koska Hän rakastaa meitä. Tiedän, että sen uhrauksen vuoksi Hän ymmärtää kaiken, mitä minä saatan kokea. Jakeessa Matt. 11:28 Vapahtaja kutsuu meitä: ’Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.’ Hänen rakkautensa on tärkein asia, mikä meidän täytyy muistaa vaikeina aikoina.”

Lyvia S., 17, Paraná, Brasilia

Tulosta