2021
Hur kan evangeliet hjälpa mig med depression?
Augusti 2021


”Hur kan evangeliet hjälpa mig med depression?” Vägledning för de unga, aug. 2021, s. 30–31.

Frågor och svar

”Hur kan evangeliet hjälpa mig med depression?”

Ge inte upp

Bild
ung kvinna

”Om du har en mild depression så försök hitta sätt att tjäna andra. Du kan också försöka läsa skrifterna, be och arbeta på dina mål i det nya ungdomsprogrammet. Om det är ett allvarligt fall kan du behöva söka professionell hjälp. Mest av allt – glöm aldrig att din himmelske Fader älskar dig. Om du ber till honom om hjälp så får du svar.”

Ryan B., 11 år, Arizona, USA

Du är inte ensam

Bild
ung man

”Vi kan alla finna hopp genom vår himmelske Fader, Jesus Kristus och andra människor. Gud lär oss att ha tro när vi ber och frågar om våra problem. Skrifterna hjälper oss förstå mer om Jesus Kristus och hur han övervann så många prövningar. Det är också viktigt att prata med någon, som en förälder eller vän man litar på, som kan hjälpa oss inse att vi inte är ensamma.”

Christian V., 18 år, Chihuahua, Mexiko

Han tröstar dig

Bild
ung kvinna

”När jag känner mig ledsen kommer jag ihåg att jag har Jesus Kristus, som har känt allt som jag har känt. I Alma 7:11 står det: ’Och han ska gå ut och lida smärta och bedrövelser och frestelser av alla slag.’ Han vet precis hur han ska hjälpa dig eftersom han har känt samma sak. När du vänder dig till Jesus Kristus så tröstar han dig.”

Makayla F., 17 år, Kalifornien, USA

Ha tålamod med dig själv

Bild
ung kvinna

”Ha tålamod och var snäll mot dig själv. Sätt enkla mål att uppnå dagligen, som att be, begrunda och göra något du tycker om att göra. Håll sedan ut resten av varje dag. Vår himmelske Fader känner till din situation och väntar på dig i sitt rike. Stå fast i din tro så kommer bördan att lätta. Det är på riktigt. Jag vet det.”

Isabelle F., 21 år, Rio de Janeiro, Brasilien

Tänk på välsignelser

Bild
ung kvinna

”När jag känner mig deprimerad eller nere tycker jag om att reflektera över dagen eller veckan och tänka på saker som Gud har välsignat mig med. När jag gör det känner jag mycket mer frid och glädje eftersom det hjälper mig veta att min himmelske Fader är medveten om mig.”

Taylee L., 16 år, Utah, USA

Oväntade ögonblick

”2020 var ett svårt år för alla – att vara isolerad så länge kan orsaka känslor av depression. Men jag vet att om vi tittar efter Herrens närvaro när vi ber och studerar skrifterna, så finns han där för oss. Kanske inte i de stunder vi förväntar oss, men han är där för oss i sin tid, som är den perfekta tidpunkten. I de där oväntade ögonblicken så inser vi att Guds närvaro och kärlek finns hos oss.”

Martin N., 18 år, Chihuahua, Mexiko

Kom ihåg upplyftande ord

”Ibland känns det som om vi inte har något syfte. Fortsätt tro på evangeliet. Även när det känns som om vi inte kan be kan vi ändå ställa oss på knä i några minuter. Vi kan lyssna på skrifterna eller ett budskap från kyrkan. Vi kan minnas orden i en psalm eller lära oss något utantill som påminner oss om det mod vi har. Jag lärde mig några ord utantill från äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum: ’Det som är så bra med evangeliet är att det lönar sig att försöka, även om vi inte alltid lyckas’ (generalkonferensen i april 2016, Liahona, maj 2016, s. 125).”

Giani V., 22 år, Córdoba, Argentina

Kom ihåg hans kärlek

”Jesu Kristi evangelium är ett kärlekens evangelium. Jesus Kristus övervann världen eftersom han älskar oss. Tack vare detta offer vet jag att han förstår allt som jag går igenom. I Matteus 11:28 uppmanar Herren oss: ’Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.’ Hans kärlek är det vi behöver komma ihåg mest i våra stunder av själsligt lidande.”

Lyvia S., 17 år, Paraná, Brasilien

Skriv ut