2021
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har omvendt mig, men ikke kan holde op med at tænke på det, jeg gjorde forkert?
Oktober 2021


»Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har omvendt mig, men ikke kan holde op med at tænke på det, jeg gjorde forkert?« Til styrke for de unge, okt. 2021

Spørgsmål og svar

»Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har omvendt mig, men ikke kan holde op med at tænke på det, jeg gjorde forkert?«

Anerkend din forbedring

Vor himmelske Fader forventer ikke, at vi skal være perfekte endnu, så jeg ser på mine fejltrin som muligheder for at lære noget. Satan prøver at få os ned med nakken ved at overvælde os med skyld, men han har ikke anden magt end den. Nu, hvor jeg ved det, prøver jeg at se, hvordan jeg forbedrer mig, i stedet for at fokusere på mine synder.

Luke M., 14, Utah, USA

Tilgiv jer selv.

Når du tilgiver dig selv, vil du mærke den kærlighed, som Frelseren har til dig, fordi han allerede har tilgivet dig. Satan ønsker at plante nedslående tanker i dit hoved, men du er stærkere. Disse tanker kommer ikke fra vor himmelske Fader, så bed dem om at skrubbe af!

Camila A., 18, Den Dominikanske Republik

Opløftende musik

Jeg kan godt lide at lytte til inspirerende sange for at føle mig opløftet og opmuntret. Når jeg beder til vor himmelske Fader for at få hjælp og sætter noget opløftende musik på, føler jeg Ånden meget stærkt, og det hjælper mig med at komme videre.

Elma P., 18, Negros Occidental, Filippinerne

Fred i skrifterne

Hvis du føler, at du allerede har omvendt dig, så søg efter fred i skrifterne. Herrens ord blev givet til os, for at vi skulle kunne føle fred i vores liv. Hvis du beder Helligånden om at være med dig, når du læser, vil han vejlede dig.

Emma M., 19, Spanien

Det kan hjælpe at huske

I Alma 36:17-19 beskrev profeten Alma, hvordan han huskede sine synder, men at det kun gjorde ham mere glad over, hvor meget han havde forandret og forbedret sig. Ligesom for Alma kan det at huske vores tidligere fejltrin hjælpe os til ikke at begå dem igen.

Júlia M., 18, Bahia, Brasilien

Gud husker ikke mere på vores synder

Skrifterne fortæller os, at når du har omvendt dig fra synd, husker Gud ikke mere på den synd (se L&P 58:42). Selv om Gud ikke mere husker vores synder, så gør vi det. Det kan være smertefuldt at huske tidligere fejltrin, men i stedet for at tænke på tidligere skyld som en byrde, så tænk på det som en påmindelse om at gøre dit bedste.

Elijah W., 17, Utah, USA

Kristi forsoning – for dig

Når jeg tænker på mine tidligere synder, er det let at føle, at jeg ikke har omvendt mig fuldt ud, eller at jeg ikke fortjener Guds tilgivelse. Men det er vigtigt at huske på, at vor himmelske Fader vil have, at vi skal forbedre os. Han ønsker ikke, at vi skal dvæle ved fortiden eller bære rundt på skyld i vores hjerter for evigt. Vor himmelske Fader gav os sin søn, Jesus Kristus, som en Frelser, så vi kan omvende os og blive rene igen gennem hans forsoning.

Chloe W., 16 år, Arizona i USA

Vend dig udad

Man skulle tro, at når du først har omvendt dig, ville dine problemer og tankerne om dine fejltrin forsvinde. Men sådan er det ikke altid. Nogle gange lader Gud følelserne blive der, så du kan lære at overvinde dem. Hvis du oprigtigt har omvendt dig, men ikke kan glemme dine fejltrin, så prøv at vende dig udad, ligesom Kristus ville, ved at tjene dem omkring dig og dele dit vidnesbyrd. Det hjælper dig til ikke at tænke på dine egne fejl og mangler, og så hjælper du også nogle andre samtidig.

Jacob W., 21, Utah, USA

Udskriv