2022
Kolme vinkkiä kiistelyn vähentämiseen perheessäsi
Maaliskuu 2022


”Kolme vinkkiä kiistelyn vähentämiseen perheessäsi”, Nuorten voimaksi, maaliskuu 2022.

Apua elämään

Kolme vinkkiä kiistelyn vähentämiseen perheessäsi

Riidelläänkö teidän perheessänne toisinaan? Et ole yksin.

Kuva
nuori nainen
Kuva
nuori mies

Kuvitus Alyssa M. Gonzalez

  • ”Tuo ei ole reilua! Nyt on minun vuoroni!”

  • ”Hei, et pyytänyt lupaa lainata sitä!”

  • ”Isi! Anita näytti äsken minulle kieltä!”

Jos jokin noista lausahduksista kuulosti tutulta, sinä saatat kuulua perheeseen. Eikä yksikään perhe ole omalta osaltaan turvassa ristiriidoilta. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista sanoi kerran, että hänen lapsensa olivat valittaneet: ”Äiti, tuo hengittää minuun päin!”1

On normaalia, että perheessä syntyy kiistelyä. Itse asiassa joku tekee todella lujasti töitä, jotta niin kävisi. Vapahtaja opetti selkeästi: ”Se, jossa on kiistelyn henki, ei ole minusta vaan on Perkeleestä, joka on kiistelyn isä, ja hän yllyttää ihmisten sydämet kiistelemään vihaisina keskenään” (3. Nefi 11:29).

Mutta älä pelkää! Evankeliumi opettaa meille, että voimme tehdä paljon vähentääksemme kiistelyä perheessämme – ja kokeaksemme paljon iloa!

Vinkki 1: Poista polttoaine!

Kuva
tyttö polttoainekanisterin kera

Tuli tarvitsee palamiseen polttoainetta. Kiistelyn kohdalla on samoin. Eikä mikään lietso väittelyä niin kuin väittelyn jatkaminen. Mitä siis voit tehdä, jos joku alkaa väitellä kanssasi?

Voit yksinkertaisesti kieltäytyä väittelemästä. Vapahtaja on tästä täydellinen esimerkkimme. Koko Hänen palvelutyönsä ajan Häntä vihattiin ja kohdeltiin huonosti, sitten Hänet kavallettiin ja viimein ristiinnaulittiin. Silti, vaikka Hänen vastauksensa olivat voimakkaita ja suoria, Hänessä ei ollut koskaan kiistelyn henkeä. Lopussakaan Hän ei taistellut vastaan, edes silloin kun Hän olisi voinut kutsua apuun ”kaksitoista legioonaa enkeleitä ja enemmänkin” (Matt. 26:53). Sen sijaan Hän rukoili vihollistensa puolesta, jopa riippuessaan ristillä (ks. Luuk. 23:34).

Kun kieltäydyt väittelemästä, sinusta voi tulla parempi kuuntelija. Ja kun kuuntelemme paremmin, me voimme ilmaista näkemyksiämme paremmin ja meistä voi tulla rauhantekijöitä. Väittelemästä kieltäytyminen tarkoittaa myös sitä, että vastaamme rauhallisella äänellä ja teemme voitavamme pitääksemme omat tunteemme kurissa.

Kun polttoainetta ei tule lisää, useimmat väittelyt ja kiistelyt laantuvat. Kuten pyhissä kirjoituksissa opetetaan: ”Sävyisä vastaus taltuttaa kiukun” (Sananl. 15:1).

Vinkki 2: Osoita rakkautta

Kuva
perhe

Rakkauden osoittaminen perheesi jäseniä kohtaan on yksi parhaista keinoista pitää ristiriidat kaukana kodista. Rakkauden osoittaminen voi jopa estää koko kiistan syntymisen!

Silti silloinkin kun kiista onnistuu livahtamaan puolustuksemme läpi, rakkaus ja ystävällisyys voivat yhä kääntää tilanteen.

Mieti Raamatun kertomusta naisesta, joka tavattiin aviorikoksesta. Mooseksen lain mukaan hänet olisi pitänyt kivittää. Vihainen väkijoukko vaati, että Jeesus tuomitsee hänet.

Mutta mikä oli Vapahtajan vastaus? Ensinnäkään Hän ei heti vastannut heidän vaatimuksiinsa. Hän polvistui ja piirsi hetken hiekkaan ennen kuin puhui. (Vihje: toisinaan on parasta, ettei vastaa heti, kun tunteet käyvät kuumina.)

Sitten Hän osoitti rakkautta ja myötätuntoa naista kohtaan sanoessaan väkijoukolle: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven” (Joh. 8:7).

Jeesus kohteli naista rakastaen, ei tuomiten. Hän osoitti halukkuutensa antaa naiselle anteeksi, kun Hän kehotti tätä sanoen: ”Mene, äläkä enää tee syntiä” (Joh. 8:11).

Kerro perheesi jäsenille, että rakastat heitä. Osoita tuota rakkautta antamalla heille anteeksi ja sallimalla heidän muuttua – vaikka he toimisivatkin vihaisesti sinua kohtaan. Rakkaus voi muuttaa koko tilanteen.

Vinkki 3: Rukoile

Kuva
nuori nainen rukoilee

Rukous tuo Jumalan siunauksia elämäämme. Mormonin kirjassa Amulek opetti: ”Teidän täytyy vuodattaa sielunne huoneissanne ja salaisissa paikoissanne ja erämaassanne.

Niin, – – olkoon sydämenne täysi, alati viipyen rukouksessa hänen puoleensa omaksi parhaaksenne ja myös ympärillänne olevien parhaaksi.” (Alma 34:26–27.)

Varmastikin ”ympärilläsi oleviin” kuuluu perheesi – myös ne, jotka eivät kenties asu kanssanne juuri nyt. Rukoile siis perheesi kanssa. Rukoile perheesi puolesta. Rukoile, että pystyt säilyttämään itsehillintäsi, kun joku suututtaa sinua. Rukoile, että osaat reagoida vaikeissa tilanteissa, joita perheessäsi syntyy. Rukoile jumalallista apua. Rukoile, että kotiisi tulisi enemmän naurua ja rakkautta. Ja tee sitten kaikki voitavasi, että niin tapahtuisi.

Kun pyrit elämään täydemmin Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan, huomaat, että myös perhettäsi siunataan. Kiistely vähenee, ja koette enemmän iloa.

Viite

  1. David A. Bednar, lokakuun 2009 yleiskonferenssi (Liahona, marraskuu 2009, s. 19).

Tulosta