2022
Jumala voi auttaa meitä vaikeina aikoina
Maaliskuu 2022


”Jumala voi auttaa meitä vaikeina aikoina”, Nuorten voimaksi, maaliskuu 2022.

Jumala voi auttaa meitä vaikeina aikoina

Jeesus Kristus tietää, kuinka auttaa meitä jokaista, olivatpa koettelemuksemme millaisia tahansa.

Kuva
Jeesus Kristus

Vapahtaja käveli vettä pitkin, Walter Rane

Muistan, miltä tuntui olla teini-ikäinen ja elää aikoja, jotka vaikuttivat vaikeilta. Silloin riehui sota. Taistelussa surmattiin vain vähän minua vanhempia nuorukaisia. Läheisillä asuinalueilla oli jengitappeluja. Maailmanlaajuinen talouslama ei ollut vielä päättynyt, ja monet ihmiset olivat köyhiä. Perheeni ja minä olimme ainoita myöhempien aikojen pyhiä kaupungissa, jossa asuimme.

Silti olin onnellinen ja toiveikas. Minulle oli opetettu, kuten teillekin, että koettelemuksemme ovat mahdollinen siunaus, jos ne saavat meidät kääntymään taivaallisen Isän ja Vapahtajan puoleen ja pyytämään apua.

Miksi koettelemuksia?

Koettelemukset antavat meille kallisarvoisen tilaisuuden tehdä valinnan osoittaa uskoa. Me voimme pyytää rukouksessa apua Jeesukselta Kristukselta, joka tietää, kuinka auttaa meitä. Hän koki jokaisen koettelemuksen, jonka me ikinä kohtaamme. Hän tietää täysin, kuinka auttaa meitä jokaista. Ja Hän rakastaa meitä.

Haasteiden tarkoitus tässä elämässä on nähdä, mitä me päätämme tehdä. Osoitammeko me uskoa pitää käskyt, jotka Hän on meille antanut, olivatpa kohtaamamme koettelemukset millaisia tahansa? Rakastava Jumala tekee aina sen, mikä on meille parhaaksi. Hän voi poistaa koetuksemme tai vähentää sitä, jos se vahvistaisi uskoamme. Toisina aikoina Hän ei ehkä tee niin.

Kun olet tutkinut Vanhan testamentin profeettojen varhaista elämää, olet nähnyt, kuinka Herra auttaa meitä askel askeleelta kehittymään vaikeiden koettelemustemme avulla. Esimerkiksi Herran tapa auttaa Joosefia ja Moosesta opetti minulle, kuinka pyytää ja vastaanottaa apua vaikeina aikoina.

Joosefin koettelemukset

Veljet heittivät Jaakobin rakkaan pojan Joosefin kaivoon ja myivät sitten orjaksi Egyptiin. Joosefin veljet kertoivat isälleen, että Joosef oli saanut surmansa. Kun Joosef oli orjuudessa palvelijana, Herra antoi hänelle voiman tulkita faraon unet. Herra osoitti Joosefille, kuinka Egypti voisi selviytyä tulevasta nälänhädästä. Hän antoi Joosefille moraalista voimaa vastustaa kiusausta, vapautua vankilasta ja 32-vuotiaana saada faraolta korkean viran. Farao sanoi Joosefista: ”Voisimmeko löytää toista hänen veroistaan miestä! Hänessä asuu Jumalan henki!”1

Opetus, jonka minä sain Herran tavasta auttaa Joosefia, on se, kuinka Hän voi auttaa meitä vaikeina aikoina. Kun Joosef teki jatkuvasti oikeita valintoja, Herra vahvisti Joosefia, antoi hänelle hengellisiä voimia ja pehmensi hänen lähellään olevien ihmisten sydämen.

Kuva
Herra ilmestyy Moosekselle

Mooses näkee Jehovan, Joseph Brickey

Mooseksen koettelemukset

Niin ikään se, kuinka Herra auttoi Moosesta tämän koettelemuksissa, oli samankaltaista kuin Hänen apunsa Joosefille. Myös Mooseksen koettelemukset alkoivat hänen nuoruudessaan. Mooses joutui eroon vanhemmistaan. Hänen varhainen koetuksensa oli se, että faraon tytär kasvatti hänet. Erästä israelilaista puolustaakseen hän surmasi egyptiläisen ja hänen oli paettava autiomaahan.

Herra ilmestyi Moosekselle ja kutsui tämän vapauttamaan israelilaiset Egyptin orjuudesta. Tuo ilmeisen mahdoton tehtävä oli koetus, jonka Mooses tunsi olevan hänelle ylivoimainen. Vaikeimmat koettelemukset ja koetukset elämässäsi voivat tulla, kun Herra antaa sinulle tehtävän, joka vaikuttaa liian vaikealta, ja sinusta tuntuu, että tarvitset Jumalan apua.

Herra aloitti antamalla Moosekselle sitä apua, jota sinäkin tarvitset. Hän sanoi Moosekselle, että juuri Hän vahvistaisi Moosesta edessä olevissa koetuksissa.

”Minä olen se joka olen – –. Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: ’Minä-olen on lähettänyt minut teidän luoksenne.’”2 Tuon vakuutuksen turvin Mooses sai uskoa ja voimaa lukuisiin koetuksiin, joita hänellä oli edessään hänelle annetussa tehtävässä. Herra oli kutsunut hänet ja lisäksi kulkisi hänen edellään ilmeisen ihmeellisin tavoin.

Kuva
Jeesus Kristus

Maailman valo, Walter Rane

Sinun koettelemuksesi

Ne vaikeat ajat, joita sinä ja minä kohtaamme, ovat ainutlaatuisia. Ei ole olemassa kahta täsmälleen samanlaista elämää. Rakastava taivaallinen Isä ja Hänen rakas Poikansa Jeesus Kristus sovittavat koettelemukset kullekin meistä sopiviksi. Se, kuinka He vastaavat rukouksiimme saada apua, on sitä, mikä on meidän parhaaksemme. Joidenkin kohdalla se voi olla meidän vahvistamistamme, ja toisten kohdalla se voi olla ilon antamista, kun kamppailemme uskossa.

Apu, jota me kaikki tarvitsemme eniten, kun meitä koetellaan millä tahansa tavalla ja kuinka kauan tahansa, on elävä usko Jeesukseen Kristukseen. Juuri tuo usko teki Joosefille mahdolliseksi tulkita unia Egyptissä. Juuri varma usko Jeesukseen Kristukseen rohkaisi ja vahvisti Moosesta hänen vaikeassa tehtävässään auttaa Herraa vapauttamaan kansansa.

Omassa nuoruudessasi sinua on jo koeteltu vaikeilla ajoilla, kuten minua. Mutta niin kuin minua, sinua on opetettu turvaamaan Jeesukseen Kristukseen. Ymmärrän nyt, miksi tunsin niin suurta toiveikkuutta ja jopa iloa, kun olin nuori. Syynä ei ollut se, että odotin aikojen parantuvan tai helpottuvan. Syynä oli, että tunsin luottamusta siihen, että jos turvaisin Häneen ja palvelisin Häntä, kaikki jotenkin järjestyisi.

Isoäitini pyysi isääni laulamaan hänen kanssaan, kun he olivat matkalla kotiin hänen kuultuaan, että hän kuolisi pian syöpään: ”Jos kuolema matkalla yllättää – –: Kaikki on parhain päin!”3 Lausun todistukseni siitä, että ylösnoussut Jeesus Kristus tietää, kuinka auttaa meitä jokaista, olivatpa koettelemuksemme millaisia tahansa. Meidän pitää vain pyytää uskossa Häneen.

Jeesus Kristus rakastaa sinua ja auttaa sinua kaikkina aikoina ja sen mukaan, mikä on sinun parhaaksesi. Todistan tästä rakastaen teitä ja Häntä. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.

Tulosta