2022
God kan ons in moeilijke tijden helpen
Maart 2022


‘God kan ons in moeilijke tijden helpen’, Voor de kracht van de jeugd, maart 2022.

God kan ons in moeilijke tijden helpen

Jezus Christus weet hoe Hij ons te hulp kan snellen, wat onze beproeving ook is.

Afbeelding
Jezus Christus

De Heiland liep over het water, Walter Rane

Als ik terugdenk aan mijn tienerjaren weet ik nog precies hoe het was om op te groeien in wat moeilijke tijden leken. Er woedde een wereldoorlog. Jonge mannen, net iets ouder dan ik, sneuvelden aan het front. In nabijgelegen buurten vochten rivaliserende bendes tegen elkaar. Het land bevond zich in de nasleep van de crisisjaren, en veel mensen waren arm. Mijn familie en ik waren de enige heiligen der laatste dagen in de stad waar we woonden.

Toch was ik gelukkig en optimistisch. Net als jij had ik geleerd dat onze beproevingen in ons voordeel kunnen zijn als zij ons ertoe brengen onze hemelse Vader en onze Heiland om hulp te vragen.

Waarom beproevingen?

Beproevingen bieden ons een geweldige kans om ons geloof te oefenen. We kunnen om de hulp van Jezus Christus bidden, want Hij weet hoe Hij ons te hulp kan snellen. Hij onderging elke beproeving die wij krijgen. Hij weet perfect hoe Hij ieder van ons te hulp kan snellen. En Hij houdt van ons.

Het doel van moeilijkheden is om te zien waar we voor zullen kiezen. Oefenen we ons geloof en blijven we zijn geboden in acht nemen, ongeacht wat onze beproeving is? God is liefde en Hij doet altijd wat het beste voor ons is. Hij kan de beproeving wegnemen of minder zwaar maken als dat ons geloof versterkt. Maar soms doet Hij dat niet.

Je bestudeert op dit moment de jeugdjaren van profeten in het Oude Testament en je zult gezien hebben hoe de Heer ons stap voor stap helpt om door moeilijkheden te groeien. De manier waarop de Heer bijvoorbeeld Jozef en Mozes hielp, leerde mij hoe ik in moeilijke tijden hulp kan vragen en krijgen.

Jozefs beproevingen

Jozef, de geliefde zoon van Jakob, werd door zijn broers in een put gegooid en daarna als slaaf naar Egypte verkocht. Zijn vader kreeg van zijn broers te horen dat hij was gedood. Toen Jozef als slaaf te werk was gesteld, gaf de Heer hem de macht om de dromen van de farao te verklaren. Hij liet Jozef zien hoe de Egyptenaren een toekomstige hongersnood konden overleven. Hij gaf Jozef de morele kracht om verleiding te weerstaan, uit de gevangenis te komen, en op zijn 32e door de farao tot een hoog ambt gepromoveerd te worden. De farao zei over Jozef: ‘Zouden wij ooit iemand kunnen vinden als deze man, in wie de Geest van God is?’1

De les die ik leer uit de manier waarop de Heer Jozef hielp, is dat Hij ons in moeilijke tijden kan helpen. Doordat Jozef de juiste keuzes bleef maken, sterkte de Heer Jozef, schonk hem geestelijke krachten, en verzachtte het hart van de mensen met wie hij te maken had.

Afbeelding
De Heer verschijnt aan Mozes

Mozes ziet Jehova, Joseph Brickey

Mozes’ beproevingen

De hulp die de Heer aan Mozes bood, leek op de hulp die Hij Jozef had gegeven. Mozes kreeg al jong met moeilijkheden te maken. Hij werd van zijn ouders gescheiden. Zijn eerste proef was dat hij door de dochter van de farao werd grootgebracht. Ter verdediging van een Israëliet doodde hij een Egyptenaar en moest de woestijn in vluchten.

De Heer verscheen aan Mozes en riep hem om de kinderen van Israël uit de Egyptische slavernij te bevrijden. Mozes voelde zich helemaal niet opgewassen tegen de proef die deze ogenschijnlijk onmogelijke taak in zich droeg. De zwaarste moeilijkheden en proeven kunnen zich voordoen als de Heer je een taak geeft die te moeilijk lijkt, en waarvoor je Gods hulp nodig hebt.

De Heer gaf Mozes de hulp die hij nodig had. Hij zei tegen Mozes dat Hij het was die hem zou sterken in de proeven van bekwaamheid die voor hem lagen.

‘IK BEN DIE IK BEN. […] Dit moet u tegen de Israëlieten zeggen: IK BEN heeft mij naar u toe gezonden.’2 Dankzij die geruststelling oefende Mozes geloof en ontving kracht voor de reeks proeven die de toegewezen taak met zich meebracht. De Heer had hem niet alleen geroepen, maar Hij ging ook op wonderbaarlijke wijze voor hem uit.

Afbeelding
Jezus Christus

Licht van de wereld, Walter Rane

Jouw beproevingen

De moeilijkheden waarmee jij en ik te maken krijgen, zullen van elkaar verschillen. Geen twee mensen maken precies hetzelfde mee. Onze hemelse Vader en zijn geliefde Zoon, Jezus Christus, zien erop toe dat we de beproevingen krijgen die het beste bij ons passen. Zij verhoren onze gebeden om hulp op manieren die het beste voor ons zijn. Dat kan zijn door ons te sterken, of door ons vreugde te schenken terwijl we onze beproeving in geloof doorworstelen.

Voor iedereen geldt dat niemand van ons het zonder een krachtig geloof in Jezus Christus kan stellen als zich beproevingen voordoen, wat die ook mogen zijn of hoelang ze ook mogen duren. Dat soort geloof gaf Jozef de kracht om in Egypte dromen te verklaren. Het was Mozes’ vaste geloof in Jezus Christus dat hem de moed en de kracht gaf om de Heer zijn volk te helpen bevrijden, hoe moeilijk die opdracht ook was.

Jij bent in je jeugd al door moeilijke tijden beproefd, zoals ik destijds. En net als ik heb jij ook geleerd om op Jezus Christus te vertrouwen. Ik besef nu waarom ik toen zo optimistisch en blij kon zijn. Het was niet dat ik dacht dat er betere of makkelijkere tijden aankwamen. Het was omdat ik er zeker van was dat het hoe dan ook goed zou komen als ik op Hem vertrouwde en Hem diende.

Mijn oma vroeg mijn vader op weg naar huis met haar te zingen, nadat ze te horen had gekregen dat ze binnen korte tijd aan kanker zou sterven: ‘En sterven wij alvorens daar te zijn, […] Alles wel! Alles wel!’3 Ik geef je mijn getuigenis dat de herrezen Jezus Christus weet hoe Hij ieder van ons te hulp kan snellen, wat onze beproeving ook is. Wij hoeven daar alleen maar met geloof in Hem om te bidden.

Jezus Christus houdt van je en zal je altijd helpen, op een manier die het beste voor je is. Daarvan getuig ik, met liefde voor jou en Hem, in de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken