2022
Gud kan hjälpa oss i svåra stunder
Mars 2022


”Gud kan hjälpa oss i svåra stunder”, Vägledning för de unga, mars 2022.

Gud kan hjälpa oss i svåra stunder

Jesus Kristus vet hur han ska hjälpa var och en av oss, oavsett vilka prövningar vi har.

Bild
Jesus Kristus

Frälsaren gick på vattnet, av Walter Rane

Jag minns hur det kändes när jag var tonåring och levde i vad som verkade vara svåra tider. Det pågick ett världskrig. Unga män som bara var lite äldre än jag dödades i strid. Det förekom gängslagsmål i närliggande områden. Den globala ekonomiska depressionen hade ännu inte upphört och många människor var fattiga. Min familj och jag var de enda sista dagars heliga i staden där vi bodde.

Ändå var jag glad och optimistisk. Jag hade lärt mig, precis som du, att våra prövningar är en potentiell välsignelse om de får oss att vända oss till vår himmelske Fader och Frälsaren för att få hjälp.

Varför får vi prövningar?

Prövningar ger oss en värdefull möjlighet att välja att utöva tro. Vi kan vädja i bön om hjälp från Jesus Kristus, som vet hur han ska hjälpa oss. Han upplevde alla prövningar som vi någonsin kommer att möta. Han vet precis hur han ska hjälpa oss var och en. Och han älskar oss.

Syftet med svårigheter i livet är att se vad vi väljer att göra. Kommer vi att utöva tro till att hålla de bud som han har gett oss, oavsett vilka prövningar vi ställs inför? En kärleksfull Gud gör alltid det som är bäst för oss. Han kan ta bort eller minska våra prövningar om det skulle stärka vår tro. Andra gånger kanske han inte gör det.

När du har studerat profeternas tidiga liv i Gamla testamentet har du sett hur Herren steg för steg hjälper oss att resa oss genom svåra prövningar. Herrens sätt att hjälpa Josef och Mose lärde mig till exempel att be om och ta emot hjälp i svåra stunder.

Josefs prövningar

Josef, Jakobs älskade son, kastades i en grop av sina bröder och såldes sedan som slav i Egypten. Hans bröder sa till hans far att han hade dödats. Medan Josef tjänade som slav gav Herren honom makt att tolka Faraos drömmar. Han visade Josef hur Egypten skulle kunna hantera en framtida hungersnöd. Han gav Josef den moraliska styrkan att motstå frestelser, att bli frigiven från fängelse och att vid 32 års ålder bli upphöjd till en hög position av Farao. Farao sa om Josef: ”Finns det någon som har Guds ande som denne man?”1

En lärdom för mig av hur Herren hjälpte Josef är hur han kan hjälpa oss i svåra stunder. När Josef fortsatte att göra de rätta valen stärkte Herren honom, gav honom andliga krafter och mjukade upp hjärtat hos människorna i hans omgivning.

Bild
Herren visade sig för Mose

Mose ser Jehova, av Joseph Brickey

Moses prövningar

På samma sätt var Herrens hjälp till Mose i hans prövningar likadan som hans hjälp till Josef. Moses prövningar började också i hans ungdom. Mose skiljdes från sina föräldrar. Hans första prov var att bli uppfostrad av Faraos dotter. För att försvara en israelit dödade han en egyptier och var tvungen att fly till öknen.

Herren visade sig för Mose och kallade honom att befria Israels barn från slaveriet i Egypten. Denna till synes omöjliga uppgift var ett prov som Mose kände att han inte kunde klara av. De svåraste prövningarna och proven i ditt liv kan komma när du får en uppgift av Herren som verkar för svår och du känner att du behöver Guds hjälp.

Herren började med att ge Mose den hjälp som även du kommer att behöva. Herren sa till Mose att det var han som skulle stärka honom genom de kommande prövningarna.

”Jag är den Jag Är. … Så ska du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er.”2 Med denna försäkran fick Mose tro och styrka för den serie prövningar som låg framför honom i hans uppdrag. Herren hade inte bara kallat honom, utan Herren skulle också gå framför hans ansikte på till synes mirakulösa sätt.

Bild
Jesus Kristus

Världens ljus, av Walter Rane

Dina prövningar

De svåra tider som du och jag står inför kommer att vara unika. Det finns inte två liv som är likadana. Prövningar anpassas för var och en av oss av en kärleksfull himmelsk Fader och hans älskade Son Jesus Kristus. Deras sätt att besvara våra böner om hjälp är det som är bäst för oss. För vissa kan det vara att stärka oss, och för andra kan det vara att ge oss glädje när vi kämpar vidare i tro.

För oss alla är den hjälp vi behöver mest när vi prövas, oavsett på vilket sätt och hur länge det varar, en stark tro på Jesus Kristus. Det var denna tro som gjorde det möjligt för Josef att tolka drömmar i Egypten. Det var en säker tro på Jesus Kristus som gav Mose mod och styrka i sin svåra uppgift att hjälpa Herren befria sitt folk.

I din ungdom har du redan prövats av hårda tider, precis som jag. Men precis som jag har du undervisats om att lita på Jesus Kristus. Jag förstår nu varför jag kände en sådan optimism och till och med glädje när jag var ung. Det var inte så att jag förväntade mig att allt skulle bli bättre eller lättare. Jag kände mig säker på att om jag litade på honom och tjänade honom skulle allt på något sätt bli bra.

Min farmor bad min far att sjunga med henne på vägen hem efter att ha fått veta att hon snart skulle dö i cancer: ”Och om vi dö, förr’n resans mål vi nå, … Allt är väl! Allt är väl!”3 Jag vittnar om att den uppståndne Jesus Kristus vet hur han ska hjälpa var och en av oss, oavsett vilka prövningar vi utsätts för. Vi behöver bara be med tro på honom.

Jesus Kristus älskar dig och kommer att hjälpa dig i alla tider och enligt vad som är bäst för dig. Det vittnar jag om med kärlek till dig och till honom, i Jesu Kristi namn, amen.

Skriv ut