2022
Vad gör jag om mina ansträngningar att dela med mig av evangeliet inte verkar göra någon skillnad?
Mars 2022


”Vad ska jag göra när jag känner att mina ansträngningar att dela med mig av evangeliet inte gör någon skillnad?”, Vägledning för de unga, mars 2022.

Frågor och svar

”Vad ska jag göra när jag känner att mina ansträngningar att dela med mig av evangeliet inte gör någon skillnad?”

Följ Kristi exempel

Bild
ung kvinna

”En gång sa min lärare att Gud inte finns. Jag hade läst Mormons bok varje dag och jag visste att det han sa inte var sant. Jag försökte bära mitt vittnesbörd, men han lyssnade inte. Jag har lärt mig att mina handlingar talar högre än mina ord. Mina vänner stöttar verkligen mina normer. De iakttar mig alltid eftersom jag är medlem i kyrkan.”

Valeria F., 18 år, Honduras

Be om hjälp

Bild
ung man

”Det finns hundratals sätt att dela med oss av evangeliet. Ibland kanske dina vänner inte uppskattar dig även om du gör ditt bästa. Du är inte ensam. Be din himmelske Fader och din Frälsare om hjälp. Du kanske upptäcker något nytt.”

Banri O., 15 år, Japan

Var ett gott exempel

Bild
ung kvinna

”Jag kommer alltid ihåg mina ledares råd: ’Att vara ett föredöme är ett av de bästa sätten att dela med sig av evangeliet.’ Om vi strävar efter att föregå med gott exempel och vara ett ljus för andra blir det lättare för oss att dela evangeliet med fler människor. Att vara en representant för Jesus Kristus kan ge stora välsignelser i våra liv och i vår omgivning.”

Bonnie Q., 16 år, Bolivia

Det är deras val

Bild
ung kvinna

”Jag har blivit avvisad många gånger när jag har delat med mig av evangeliet. Ärligt talat är jag ibland ledsen eftersom jag inte ser några resultat. Jag har lärt mig att det inte är mitt fel när människor inte tar emot evangeliet. Det är deras val och jag bör ha tålamod. Senare kan mina ansträngningar kanske göra skillnad. Jag kan alltid be för de människor jag bjuder in.”

Cristina B., 18 år, Rumänien

Undervisa och agera som Kristus

Bild
ung man

”Vi skulle kunna komma på nya, roliga sätt att dela med oss av evangeliet. Vi kan till exempel lära oss av hur Jesus Kristus predikade genom liknelser och handlingar. Våra handlingar visar vilka vi är och vilka normer vi har.”

Johann S., 16 år, Bolivia

Ha tålamod

”Jag har blivit avvisad många gånger när jag har delat med mig av evangeliet. Ärligt talat är jag ibland ledsen eftersom jag inte ser några resultat. Jag har lärt mig att det inte är mitt fel när människor inte tar emot evangeliet. Det är deras val och jag bör ha tålamod. Senare kan mina ansträngningar kanske göra skillnad. Jag kan alltid be för de människor jag bjuder in.”

Cristina B., 18 år, Rumänien

Fortsätt kämpa

”Många gånger när jag bjuder in mina vänner till kyrkan på söndagarna tackar de nej till min inbjudan. Det är svårt att bli avvisad, men när jag läser skrifterna vet jag att allt vi gör för andra gör vi för Jesus Kristus. Jag tror att tålamod är nyckeln. Vi vet aldrig när de ord vi delar med oss av kan välsigna andra.”

Valeria V., 14 år, Bolivia

Be för dem

”Ett enkelt sätt att dela med sig av evangeliet är att visa kärlek till sina vänner. Du kan be om mod att dela med dig av evangeliet. Du kan också be om att de ska få en bättre förståelse av evangeliets budskap.”

Yuria K., 18 år, Japan

Skriv ut