2022
Hur jag övervann min största svaghet
April 2022


”Hur jag övervann min största svaghet”, Vägledning för de unga, april 2022.

Temat och jag

Ungdomar berättar hur de lever efter orden i Unga kvinnors tema och temat för aronska prästadömets kvorum

Hur jag övervann min största svaghet

”Omvändelsens gåva betyder mycket för mig och jag försöker förbättra mig varje dag.”

Bild
ung kvinna

När jag var yngre hade jag ett stor problem: Jag ljög för mina föräldrar. Det började som ett oskyldigt misstag, men med åren blev det till en riktigt dålig vana.

Jag ljög för dem nästan varje dag om de mest löjliga saker. Det gick så långt att de inte litade på mig längre. Inte ens när jag talade sanning trodde de mig. Jag var så frustrerad. Mamma och pappa hade försökt med allt för att hjälpa mig att sluta ljuga, men jag kunde ändå inte sluta.

En söndag efter kyrkan satte mina föräldrar sig ner med mig vid vårt köksbord. De läste Frälsarens ord i Ether 12:27 för mig: ”Och om människorna kommer till mig ska jag visa dem deras svaghet. Jag ger människorna svaghet för att de ska kunna bli ödmjuka, och min nåd är tillräcklig för alla människor som ödmjukar sig inför mig. För om de ödmjukar sig inför mig och har tro på mig, då ska jag göra så att det svaga blir starkt för dem.”

Jag hade aldrig hört ett mer effektfullt skriftställe. Jag lärde mig det utantill och försökte låta det förändra mitt hjärta.

Bara några veckor senare, efter att ha bett, gråtit och ödmjukat mig inför Gud under långa timmar, hade jag inte längre mitt problem med att ljuga. Jag lät kraften i Jesu Kristi försoning verka i mitt liv!

Sedan den dagen för fem år sedan har jag inte ljugit för mina föräldrar en enda gång. Jag är mycket stolt över vad jag åstadkommit. Jag valde till slut att omvända mig och, med Kristi hjälp, förändras. Jag vet verkligen att Jesu Kristi ”nåd är tillräcklig för alla människor som ödmjukar sig inför [honom]”.

Den upplevelsen hjälpte mig att få ett starkare vittnesbörd om Mormons bok. Jag kan vittna om att skrifterna är sanna. Jag uppmanar er att söka Kristus genom skrifterna.

Författaren bor i Virginia i USA.

Skriv ut