2022
7 sätt som Herren kan befria dig på
April 2022


”7 sätt som Herren kan befria dig på”, Vägledning för de unga, april 2022.

Kom och följ mig

2 Moseboken 7–20

7 sätt som Herren kan befria dig på

Lär dig sju av alla de sätt varpå Herren kan befria oss från våra dagliga utmaningar.

Bild
ung kvinna

När du ställs inför en utmaning som inte verkar ha någon lösning, vad gör du då?

När de forna israeliterna bodde i Egypten hade de enorma svårigheter. De var slavar. De tvingades utföra hårt arbete. De hade inget hopp om ett bättre liv. Så vad gjorde de? De ”ropade på hjälp, och deras rop … steg upp till Gud” (2 Moseboken 2:23).

Och Herren svarade. Han kom ihåg sitt förbundsfolk och sände Mose att befria dem. Genom Mose åstadkom Herren tecken och under, plågor och underverk. Farao förhärdade sitt hjärta under en lång tid. Men efter fruktansvärda plågor släppte han äntligen israeliterna (se 2 Moseboken 2–12).

Men även efter att de hade befriats var israeliternas bekymmer inte över. De ställdes inför prövning efter prövning, problem efter problem.

Under hela denna tid försökte Herren, om och om igen, att lära dem en enkel läxa: Om du har tillit till honom så befriar han dig.

Olika slags befrielser

Herren har makt att befria oss från de utmaningar och problem vi ställs inför. Men han har många olika sätt att befria oss på, och ibland kanske de inte är vad vi hade förväntat oss. Vi kan lära oss av skrifterna vad några av de här olika typerna av befrielse är.

Här följer sju olika sätt som Herren befriade Mose och hans folk på – och hur han kan befria dig.

1
Han mjukar upp ditt hjärta

Det var kanske inte lätt för israeliterna att tro på att Mose hade blivit sänd av Herren. Men för dem som utövade tro kunde Herren uppmjuka hjärtat inför Moses budskap. (Det här liknar det han gjorde för Nephi så att Nephi skulle tro sin fars ord [se 1 Nephi 2:16]).

Ibland kan det vara svårt att tro, förstå eller acceptera något som Herrens tjänare har sagt. Men om du är ödmjuk och uppriktig kan Herren befria dig från förvirring, bitterhet och frustration genom att mjuka upp ditt hjärta.

2
Han mjukar upp andras hjärtan

Efter att Mose hade blivit född förkunnade farao att alla israelitiska pojkar som hade fötts vid den tiden skulle dödas. Men Mose blev förskonad eftersom hans mor satte honom att flyta nerför floden i en korg. Faraos dotter hittade Mose och kände medlidande, så hon bestämde sig för att fostra honom som sin egen. Hennes hjärta blev uppmjukat. (Se 2 Moseboken 2:1–10.)

Ibland öppnar de som kan skada dig sina hjärtan precis tillräckligt mycket för att Herrens röst ska kunna tränga igenom, vilket får dem att visa barmhärtighet. Herren kan befria dig från svårigheter genom att mjuka upp andras hjärtan.

3
Han ger dig styrka

När Mose först bad farao att frisläppa israeliterna, svarade farao med att ge dem tyngre bördor än de haft tidigare. Många av israeliterna klagade, men de bar ändå bördorna.

Herren vill att du ska kasta dina bördor på honom. Om du förtröstar på honom kan han faktiskt få bördorna att verka lättare (se Mosiah 24:13–15). Han kan befria dig från fysiskt, mentalt eller känslomässigt lidande genom att stärka dig så att du kan bära dina bördor.

4
Han ger dig en utväg

Efter plågorna gick farao till slut med på att frisläppa israeliterna. När de hade gett sig iväg ändrade farao sig och skickade stridsvagnar efter dem. Vid Röda havet hann faraos vagnar ifatt dem, och Herren sa åt Mose att dela vattnet. Israeliterna gick igenom på torr mark. (Se 2 Moseboken 14.)

I svåra situationer kan Herren ge dig en utväg. Det är särskilt sant när det gäller frestelser – han hjälper dig om du ber till honom (se 1 Korintierbrevet 10:13; Läran och förbunden 95:1; Alma 13:28).

5
Han inspirerar dig att hitta en lösning

När israeliterna vandrade i vildmarken vände de sig ofta till Mose för lösningar på sina problem. Men det verkar som om Mose ibland önskade att de kunde lära sig att ta emot inspiration från Herren på egen hand (se 4 Moseboken 11:29). Nephi var ett bra exempel på detta. När Herren inte gav Nephi detaljerade instruktioner för hur han skulle lösa ett problem, tog han eget initiativ, gjorde vad han kunde, sökte vägledning från Herren och fann inspirerade lösningar i processen (se 1 Nephi 16:18–32).

Herren kan befria dig från problem genom att inspirera dig med lösningar.

6
Han inspirerar andra att hjälpa dig

När israeliterna hade lämnat Egypten besökte Moses svärfar Jetro honom. Jetro såg hur folket kom med varenda fråga och tvist till Mose. Han sa att det här skulle slita ut Mose. Han rådde Mose att ge myndighet till andra män som kunde hjälpa honom. Mose följde det rådet och det blev till välsignelse för honom. (Se 2 Moseboken 18:13–24.)

Ofta inspirerar Herren familjemedlemmar, lärare, ledare, profeter och apostlar eller vänner att hjälpa dig med utmaningar. Herren kan befria dig från dina problem genom att inspirera andra att hjälpa dig. (Och du kan bli inspirerad att vara den hjälpen för andra också.)

7
Han uppfyller dina behov med underverk

I öknen hade israeliterna många behov, bland annat av mat och vatten. Herren tog hand om deras behov på mirakulösa sätt. Han gav dem till exempel manna att äta, som dök upp varje morgon (se 2 Moseboken 16). När de behövde vatten gav Herren Mose kraft att mirakulöst ge dem vatten – till och med ur en massiv klippa (se 2 Moseboken 15:23–26; 17:1–7).

Om du litar på Herren kan han utföra underverk och ge dig det du behöver. Han kan befria dig från osäkerhet, oro och rädsla genom sin mirakulösa makt.

Vår befriare

Herren har makt att befria oss från problem och svårigheter från dag till dag. När vi dagligen upplever hans befrielse växer vår tro på hans fullkomliga kraft att befria oss från våra största utmaningar: synd och död.

När vi minns Herren och hans befrielse, minns han oss. Han erbjuder oss förbund som binder oss till honom och välsignar oss med ännu större hjälp och styrka genom sin Ande. Han är verkligen vår befriare.

Skriv ut