2022
Jesus Kristus är din Frälsare
April 2022


”Jesus Kristus är din Frälsare”, Vägledning för de unga, april 2022.

Jesus Kristus är din Frälsare

Jesu Kristi försoning är till för dig.

Bild
den uppståndne Jesus Kristus vid graven

Han lever, av Simon Dewey

”Han är inte här, han har uppstått” (Matteus 28:6).

Dessa är några av de mest betydelsefulla orden i skrifterna. De uttalades av änglar i närheten av en tom grav. De förkunnade att Herren Jesus Kristus hade övervunnit synd och död genom sin försoning som kulminerade i hans härliga uppståndelse.

Jag vill att du ska veta att Jesus Kristus utförde försoningen för dig! Hans livsmission var för dig! Hans offerdöd var för din skull! Och hans uppståndelse var för din skull! Ibland kan det vara lätt att känna att Jesus Kristus gjorde allt det här för någon annan. Men jag vittnar om att han gjorde det för dig.

Det här är budskapet från den första påskmorgonen: Gud älskade världen så mycket att han sände sin enfödde Son för att hjälpa oss. Och hans Son Jesus Kristus gav sitt liv för oss.

Jesu Kristi offer påverkar hela världen – även dig.

Förutsagd och förebådad

Ända från begynnelsen har Gud undervisat människorna om Frälsaren. Han sände en ängel för att undervisa Adam och Eva: ”Därför ska du göra allt du gör i Sonens namn, och du ska omvända dig och åkalla Gud i Sonens namn evinnerligen” (Mose 5:8). Från den dagen fram till Jesu Kristi tid offrade människor djur för att påminnas om att se framåt mot det offer som Guds Son senare skulle göra.

Dessutom hade Jesu Kristi försoning förutsagts långt innan han föddes i Betlehem. Profeter hade profeterat om den i flera generationer.

Hans oändliga försoning och uppståndelse

Vi kan inte helt och hållet förstå allt som Jesus Kristus gjorde för oss. Vi kan inte begripa hur stort hans lidande var och hur långtgående följderna av hans offer är. Men du kan känna följderna av hans försoning varje dag.

I Getsemane och på korset led han ”alla människors smärta för att alla … ska kunna omvända sig och komma till honom” (Läran och förbunden 18:11). Han tog på sig bördan av alla människors synder. Tyngden av den bördan fick honom att blöda ur varje por (se Lukas 22:44; Läran och förbunden 19:18).

Senare blev han slagen och piskad. En krona av vassa törnen trycktes ner på hans huvud. Sedan tvingades han bära sitt eget kors till Golgata där försoningens vånda fullbordades när han spikades fast på korset och tvingades lida outhärdlig smärta. Han gjorde sin Faders vilja. Han led och gav sitt liv.

Bild
Korsfästelsen

Korsfästelsen, av Harry Anderson.

Precis som han och hans profeter hade förutsagt uppstod han från graven den tredje dagen. Han blev den förste som uppstod. Tack vare honom får alla som någonsin har levt uppståndelsens gåva. Tack vare honom ska varje kropp återställas till sin fullständiga form.

Frälsaren betalade priset för våra synder och överträdelser. Tack vare honom kan alla människor återlösas från synd – om de omvänder sig.

Jesu Kristi försoning var oändlig. Han räddade hela mänskligheten från den oändliga döden. Han led intensivt, bortom vad någon människa skulle kunna lida. Hans lidande var för alla människor i ett oändligt antal världar som skapats av honom (se Läran och förbunden 76:24; Mose 1:33).

Jesus var den ende som kunde erbjuda en sådan obegränsad försoning eftersom han var född av en jordisk mor och en odödlig Fader. Det gjorde Jesus till en oändlig varelse – den ende som kunde välja att ge sitt liv och ta tillbaka det igen (se Johannes 10:14–18). Frälsarens fullkomliga liv var också en viktig kvalifikation för att han skulle kunna uppfylla rättvisans krav för vår skull (se Alma 34:8–14).

Hans mission på jorden – som innefattar hans försoningsoffer och hans uppståndelse från de döda – ger var och en av oss möjlighet till återlösning från synd och till en härlig uppståndelse! Vår skuld till honom kan inte mätas.

Både oändlig och personlig

Jesu Kristi försoning är oändlig. Men den var också personlig. Utöver den fullkomliga kärlek han hade till sin Fader motiverades han också av sin kärlek till vart och ett av vår himmelske Faders barn. Och hans försoning välsignar var och en av oss på ett mycket personligt sätt. Läs noggrant den här förklaringen som Frälsaren gav:

”För se, jag, Gud, har lidit detta för alla, för att de inte ska behöva lida om de omvänder sig.

Men om de inte omvänder sig måste de lida liksom jag.

Detta lidande fick mig, ja, Gud, den störste av alla, att skälva av smärta och blöda ur varje por samt lida till både kropp och ande – och jag önskade att jag inte skulle behöva dricka den bittra kalken och rygga –

dock, ära vare Fadern, och jag drack och fullbordade mina förberedelser för människobarnen” (Läran och förbunden 19:16–19).

Jesus led djupt eftersom han älskar dig djupt! Han vill att du ska omvända dig och bli omvänd så att han kan hela dig fullständigt.

Jesu Kristi försoning är till för dig. Han tog på sig dina synder. Han betalade priset för dina synder så att du kan omvända dig. Han ger dig kraft att flytta vartenda berg du någonsin kommer att ställas inför. Du uppnår denna kraft genom din tro, tillit och villighet att följa honom.

När du ber och studerar målmedvetet kan du få veta hur hans mission är till välsignelse för dig. Och den Helige Anden kan undervisa och vittna för dig om den eviga betydelsen av hans försoning.

Jag tackar Gud för hans Son Jesus Kristus. Han är ”uppståndelsen och livet” (Johannes 11:25). Han lever. Av hela mitt hjärta älskar jag honom, och jag vittnar om honom. Jag vittnar om att han är den levande Gudens Son. Jesus är Kristus – vår Frälsare och Återlösare.

Skriv ut