2022
Titel på artikel
April 2022


»Gå fremad i tillid til Herren«, Til styrke for de unge, apr. 2022.

Kom og følg mig

2 Mosebog

Gå fremad i tillid til Herren

Når I sætter jeres lid til Herren, får I hans hjælp hver dag.

Billede
ung kvinde, der går tørskoet gennem et delt hav

Forestil jer, at I var sammen med Moses, da han førte Israels børn væk fra Egypten og slaveriets lænker. Mens I slår lejr ved Det Røde Hav, ser I den egyptiske hær køre mod jer i deres stridsvogne. Farao har sendt dem efter jer.

Det Røde Hav ligger foran jer. Faraos hær er bag jer. I er fanget!

Mange omkring jer bliver bange. De siger, at det ville have været bedre at blive i Egypten end at dø i ørkenen. Du hører Moses fortælle alle, at de skal stole på, at »Herren vil føre krig for jer« (2 Mos 14:14).

Moses tager derefter sin stav i hånden og rækker sin hånd ud over Det Røde Hav. Pludselig bliver vandene delt, så I og alle Israels børn kan gå tørskoet igennem (se 2 Mos 14:16-22). Herren har sørget for en udvej.

Delingen af Det Røde Hav er et af de mest spektakulære mirakler i Bibelen. Moses var i stand til at udføre dette mirakel, fordi han satte sin lid til Herren. Forestil jer, hvad I kan opnå, hvis I gør det samme!

Tillidens kraft

Vi bliver måske ikke kaldet til at møde de udfordringer, som Moses gjorde, men vi har stadig vores egne unikke udfordringer. Svaret på vores udfordringer er det samme, som det var for Moses: Stol på Herren.

Moses vidste, at Herren var den eneste, der kunne frelse Israels børn. Det vidste han, fordi han tidligere i sit liv havde haft erfaring med at lære at stole på Herren (se 2 Mos 1:21; 3:2-10; 7-11).

Tænk på de oplevelser, som I eller andre, I kender, har haft, der fortæller jer, at I kan stole på Herren. De kan hjælpe jer til at have tro på ham nu. Her er nogle ting, der kan hjælpe jer til at sætte jeres lid til Herren i hverdagen.

Stol på, at alt ordner sig

Nogle gange kan det være svært at stole på Herren, især når man ikke ved, hvordan det hele kommer til at gå. I den slags øjeblikke får vi denne opfordring: »Søg flittigt, bed altid, og hav tro, så skal alting virke sammen til gavn for jer« (L&P 90:24). Som ældste Gerrit W. Gong fra De Tolv Apostles Kvorum har lært os, er dette sandt, fordi vor himmelske Fader og vor Frelser, Jesus Kristus, »ved, hvordan alle ting kan arbejde sammen, og de ved, hvad der er godt for os.« 1

Stol på åbenbaring

Hvordan vidste Moses, hvad han skulle gøre, da han og israelitterne var fanget? Skrifterne lærer os, at det var ved »åbenbarelsens ånd« (L&P 8:3). Ligesom Moses kan vi stole på de tilskyndelser og den inspiration, Herren giver os gennem Helligånden.

Præsident Russell M. Nelson har lært os, at vi kan »modtage råd og vejledning, blive advaret mod farer og forstyrrelser og være i stand til at gøre det, vi helt enkelt ikke kunne gøre på egen hånd.« 2

Tag det først skridt

Moses og israelitterne viste deres tillid til Herren, da de tog deres første skridt på den tørre grund, hvor havet havde været.

Vi viser Herren tillid, når vi mønstrer mod til at gøre det, Herren beder os om. Nogle gange betyder det, at vi må »gå til kanten af lyset, og så tage et par skridt i mørket; så vil lyset vise sig og vise vejen for dig.« 3

Husk de undere, som Herren udfører for jer

Efter deres oplevelse ved Det Røde Hav så israelitterne, »hvordan Herren havde vist sin store magt … og de troede på Herren og på hans tjener Moses« (2 Mos 14:31). Desværre glemte de disse ting med tiden. Det er ikke nok at se Herrens undere i vores liv; vi er også nødt til at huske, hvad han har gjort for os. Når vi gør det, vil vi have tro til at sætte vores lid til ham igen.

Noter

  1. Gerrit W. Gong, »Be Not Afraid – Believe Our Lord Jesus Christ«, New Era, juli 2019, s. 4.

  2. Russell M. Nelson, »Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, aprilkonferencen 2018 (Liahona, maj 2018, s. 94).

  3. Harold B. Lee, som citeret i Boyd K. Packer, »The Edge of the Light«, BYU Today, mar. 1991, s. 23.

Udskriv