2022
De kracht die we genade noemen
Juli 2022


‘De kracht die we genade noemen’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2022.

Hulp bij het dagelijks leven

De kracht die we genade noemen

Gods genade kan ons helpen, in wat voor moeilijkheden we ons ook bevinden.

Afbeelding
jongevrouw

Foto, Getty Images

Ik woonde de uitvaartdienst bij van een voormalig lid van de wijk dat na een lange worsteling met depressiviteit zelfmoord had gepleegd. Mijn hart brak terwijl ik rouwde met haar vrienden en familieleden.

Depressiviteit en andere psychische problemen kunnen ingewikkeld en moeilijk zijn voor de mensen die ermee kampen en voor iedereen die van ze houdt. Het goede nieuws van het evangelie is dat Christus door zijn gave van genade hoop en hulp biedt.

Uit een onderzoek onder zeshonderd jongvolwassenen aan de Brigham Young University bleek dat zij die de genade van Jezus Christus begrepen minder last van neerslachtigheid, angst, perfectionisme en schaamte hadden.1 Wat begrepen deze jonge mensen over genade dat zo’n groot verschil in hun leven uitmaakte?

God houdt oneindig veel van ons

Sommige mensen die aan het onderzoek meededen, geloofden dat God en Jezus Christus hen pas zouden liefhebben en helpen als ze volmaakt waren. Die mensen hadden het veel moeilijker dan anderen die begrepen dat God en Jezus Christus oneindig van hen houden en er altijd voor ze zijn.

Het woord genade heeft meerdere betekenissen. Het kan barmhartigheid, vergevingsgezindheid of medelijden betekenen. In het Hebreeuws betekent het woord gratie of welwillendheid, met mededogen gegeven. Dat verklaart misschien waarom christenen door de eeuwen heen het woord genade hebben gebruikt om Gods gratie, welwillendheid en liefde te beschrijven.

God wil ons graag helpen

Heiligen der laatste dagen begrijpen dat genade meer is dan alleen een eigenschap van God. Genade beschrijft ook hoe Hij met ons omgaat als we ernaar streven om zoals Hij te worden (zie Moroni 10:32). President Dieter F. Uchtdorf, toenmalig tweede raadgever in het Eerste Presidium, heeft uitgelegd dat genade ‘de goddelijke hulp en gave van kracht [is] waardoor we van de onvolmaakte, beperkte personen die we nu zijn, uitgroeien tot verhoogde personen’.2

In het eerder genoemde onderzoek hadden jonge mensen die God en Christus als klaar, gewillig en in staat om hulp te bieden beschouwden, minder psychische problemen dan zij die het gevoel hadden dat ze er alleen voor stonden.

God helpt ons waar we zijn

Te veel mensen hebben het gevoel dat Gods hulp buiten hun bereik is, omdat ze die op de een of andere manier nog niet verdiend hebben. De waarheid is dat genade een gave is. Je hoeft een gave niet te verdienen. Je hoeft er alleen maar voor te kiezen om die te ontvangen.

In het onderzoek waren er minder psychische problemen onder hen die begrepen dat God ons helpt, waar we ook zijn en wat we ook hebben gedaan. Ouderling D. Todd Christofferson van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘We hoeven niet aan een bepaalde ondergrens in vaardigheid of goedheid te voldoen voordat God ons zal helpen. Goddelijke hulp staat ons elk uur van elke dag ter beschikking, waar we ons ook op het pad van gehoorzaamheid bevinden.’3

Op de begrafenis van mijn vriendin was ik dankbaar voor de krachtige getuigenissen van hoop en genezing die iedereen dankzij de verzoening van Jezus Christus kan krijgen. Christus is werkelijk de oplossing voor elk probleem, en de Bron van ware vreugde.

Noten

  1. Zie Daniel K. Judd, W. Justin Dyer en Justin B. Top, ‘Grace, Legalism, and Mental Health: Examining Direct and Mediating Relationships’, Psychology of Religion and Spirituality, jaargang 12, nummer 1, februari 2020, 26–35; zie ook Daniel K. Judd en W. Justin Dyer, ‘Grace, Legalism, and Mental Health among the Latter-day Saints’, BYU Studies, jaargang 59, nummer 1 (2020), 5–23.

  2. Dieter F. Uchtdorf, ‘De gave van genade’, algemene aprilconferentie 2015 (Liahona, mei 2015, 107).

  3. D. Todd Christofferson, algemene oktoberconferentie 2014 (Liahona, november 2014, 19).

Afdrukken