2022
De tempel en jouw eeuwige reis
Juli 2022


‘De tempel en jouw eeuwige reis’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2022.

De tempel en jouw eeuwige reis

Wat zijn we gezegend dat we in het huis des Heren geleid worden.

Afbeelding
jeugd bij de tempel

Foto, Noel Maglaque

Je bent op reis. Die reis is lang geleden begonnen toen je als geestzoon of -dochter bij onze hemelse Vader woonde. Nu ben je hier op aarde met je geest in een stoffelijk lichaam gehuld, om alles te leren wat nodig is om op zekere dag bij onze hemelse Vader terug te keren en alle zegeningen waardig te zijn die Hij voor zijn kinderen heeft. De belangrijkste dingen die je op deze eeuwige reis zult leren, leer je in een tempel van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Tempels over de hele wereld

Toen ik in 1928 geboren werd, waren er maar zeven tempels. Nu zijn er over de hele wereld prachtige tempels. En er komen er nog meer! Tempels brengen vreugde en de kracht die we nodig hebben voor onze eeuwige reis.

Geen enkel gebouw op aarde – zelfs de schitterendste gebouwen niet – heeft wat tempels hebben. De Heiland zei tegen Petrus dat hij macht en gezag zou ontvangen zodat ‘wat u bindt op de aarde, [gebonden zal zijn] in de hemelen’ (Mattheüs 16:19). Dat is nogal een uitspraak! Tempels worden met het gezag van het priesterschap ingewijd en aangewezen als de plek om heilige verordeningen te verrichten. Deze verordeningen zijn aan beide zijden van de sluier van kracht.

De vreugde van een eeuwig gezin

Mijn vrouw, Barbara, is bijna vier jaar geleden overleden. Maar omdat we het huis des Heren binnen zijn gegaan en door de macht van het priesterschap als man en vrouw verzegeld zijn, zijn we voor alle eeuwigheid met onze 7 kinderen, 43 kleinkinderen en ruim 100 achterkleinkinderen verbonden. Wat is de tempel geweldig! Vreugde vervult mijn hart omdat mijn familie eeuwig samen zal zijn. En jouw familie kan dat ook zijn.

Als je mijn leeftijd bereikt, ben je niet meer zo geïnteresseerd in veel geld of een mooie auto. Het belangrijkste in je leven is je familie – niet alleen de familie die je hier hebt, maar ook je familie in de eeuwigheid.

De kracht van herstelde waarheid

Je weet wie je bent – een zoon of dochter van God met een onbeperkt goddelijk potentieel. Je weet waar je vandaan komt, waarom je hier bent en wat er in de toekomende wereld in het verschiet ligt.

Het raakt mij diep dat we deze waarheden in ons bezit hebben omdat een jongen in een bos is neergeknield en heeft gebeden. De Vader en de Zoon verschenen aan Joseph Smith en stap voor stap werden de zegeningen van het evangelie hersteld.

Ik ben Joseph Smith ontzettend dankbaar. Ons herstelde begrip van Gods plan, de centrale rol van de verzoening van Jezus Christus en het eeuwige belang van het gezin en de tempel begonnen allemaal bij hem. We blijven tempels bouwen en nieuwe aankondigen nu de grote, groeiende boodschap van de herstelling de hele aarde over gaat.

Herstelde waarheden, vooral de waarheden die we door tempelverordeningen leren, plaatsen het leven in perspectief en geven ons kracht om ons op onze eeuwige reis te helpen.

De tempel met je leven verweven

Het kan moeilijk voor je zijn om je in te denken dat iets wat je vandaag kunt doen een groot verschil zal maken over jaren of zelfs na dit leven. Maar denk aan de eeuwige reis die je maakt. Als je je laat dopen en bevestigen, neem je belangrijke stappen op deze reis.

Je kunt overledenen op hun reis helpen door je in de tempel voor hen te laten dopen en bevestigen. Dat deed ik heel vaak toen ik zo oud als jullie was. Ik weet nog dat ik me eens voor meer dan zestig mensen liet dopen. Tussen de dopen door kon ik nauwelijks op adem komen!

Als je de kans krijgt om naar de tempel te gaan, doe het dan! Ga zo vaak mogelijk. Raak alsjeblieft niet verstrikt in dingen die veel tijd kunnen kosten en je van het echte en eeuwige kunnen afleiden. Zelfs als je ver van de tempel woont, concentreer je dan nu en bereid je voor zodat je de tempel waardig bent.

Bereid je nu voor op je tempelzegeningen

Een van de eerste tempelverordeningen die je zelf ontvangt, is de begiftiging. Dit is een gave van priesterschapsmacht die alle kinderen van God ter beschikking staat. We maken gebruik van die macht door de verordeningen te ontvangen en de verbonden die we in de tempel sluiten na te komen.

Je kunt je op je begiftiging en andere tempelverordeningen voorbereiden door de tempel te overpeinzen, erover te bidden en er meer over te weten te komen. Als je ouders of grootouders naar de tempel zijn geweest, praat dan met hen over wat een heerlijke zegen het is. Je bisschop en andere leiders kunnen je ook helpen. Ik hoop ook dat je goede vrienden zult vinden die je steunen. Je zult dankbaar zijn als de dag aanbreekt dat je naar de tempel gaat en je klaar bent om alle geweldige beloften en zegeningen die de Heer je wil geven te ontvangen.

Afbeelding
Jezus Christus onderwijst zijn discipelen

Christus onderwijst zijn discipelen, Justin Kunz

De reis gaat verder

Het doel van dit leven is ons op het volgende leven voor te bereiden. Het grote plan van onze hemelse Vader is niet voorbij na de dood, want je geest sterft nooit. Die gaat naar de geestenwereld om daar te blijven leren, dienen en wachten op de opstanding. Dan zal elke knie zich buigen en elke tong belijden dat Jezus de Christus is (zie Jesaja 45:23). Door zijn verzoening en opstanding zullen ons lichaam en onze geest herenigd worden en zal onze reis tot in de eeuwigheid voortduren. Wat een heerlijke zegen zal dat voor ons allen zijn!

Uiteindelijk is alles van eeuwig belang op het leven en de zending van Jezus Christus gericht. Je kennis en geloof in Hem zullen toenemen als je in de tempel dient. Je zult zijn oneindige liefde voor jou voelen en je hele leven vreugde en geestelijke kracht ervaren.

Afdrukken