2022
Päätä antaa Jumalan vallita
Elokuu 2022


”Päätä antaa Jumalan vallita”, Nuorten voimaksi, elokuu 2022.

Päätä antaa Jumalan vallita

Kolme valintaa, jotka voit tehdä, kutsuvat elämääsi enemmän Jumalan voimaa.

Kuva
nuori mies

Kuvitus Adam Howling

Matkallamme kuolevaisuudessa Herra kutsuu meitä ottamaan Hänet oppaaksemme. Hän rakastaa meitä enemmän kuin me rakastamme itseämme, ja Hän tuntee meidät paremmin kuin me tunnemme itsemme. Hän antaa meille pyhiä kirjoituksia, profeettoja, rukouksen, Pyhän Hengen lahjan ja muita tapoja saada Hänen johdatustaan.

Turvaa Häneen. Anna Hänen viitoittaa sinulle oikea tie. (Ks. Sananl. 3:5–6.) Kun teet niin, annat Jumalan vallita elämässäsi. Tätä presidentti Russell M. Nelson kehottaa meitä tekemään (ks. ”Anna Jumalan vallita”, lokakuun 2020 yleiskonferenssi [Liahona, marraskuu 2020, s. 92–95]).

Tässä on kolme valintaa, jotka voivat auttaa sinua antamaan Jumalan vallita elämässäsi.

1. Päätä uskoa

Uskominen on valinta. Uskoon sisältyy halusi ja auliutesi toimia. Kun päätät uskoa, näet ja elät eri tavalla – Jumalan tavalla.

Tunne, kuinka onnesi ja ilosi kasvavat ja syvenevät, kun päätät uskoa ja elää uskossa Jumalan liittopolulla.

Kun tutkit ja rukoilet tehdäksesi parhaita päätöksiä, saat usein johdatusta, varjelusta tai sellaisia polkuja eteenpäin, joita et olisi ajatellut tai odottanut.

Herra avaa sinulle suurenmoisia tilaisuuksia. Tunnet Pyhän Hengen kautta tulevan ilmoituksen mielessäsi ja sydämessäsi. Niitä kuvaillaan usein lämpimiksi ja mukaviksi tunteiksi. Ne innoittavat sinua tekemään vain sitä, mikä on hyvää ja oikein.

Ethän usko, että muilla on hengellisiä kokemuksia ja ettei sinulla ole. Ole kärsivällinen Jumalaa ja itseäsi kohtaan. Hengellisiä kokemuksia tulee rivi rivin päälle, kokemus kokemukselta.

Kun solmit liittoja ja uudistat ne joka viikko sakramenttitoimituksessa, pohdi ja muista Jeesusta Kristusta. Muista kiitollisena pyrkimyksiäsi palvella Jumalaa ja niitä, joiden kanssa olet tekemisissä. Kun osoitat uskoa ja ponnistelet, lupaan, että halusi ja päätöksesi uskoa siunaa sinua ja rakkaitasi koko elämänne ajan.

Päättämällä uskoa otat tärkeän askeleen kohti sitä, että annat Jumalan vallita elämässäsi.

2. Päätä olla hyvä

Kuva
nuoria tikapuiden kanssa

Me olemme iloisia, kun teemme hyviä päätöksiä.

Joskus tarvitset rohkeutta seisoa ystäviesi rinnalla. Toisinaan saatat tarvita rohkeutta erottua hieman muista – ei tuomitaksesi heitä tai tunteaksesi olevasi parempi vaan valitaksesi oikein tekemällä jotakin erilaista.

Muistathan: Todelliset ystävät eivät pyydä meitä katsomaan, tekemään tai syömään, juomaan tai käyttämään sellaista, mikä vahingoittaa meitä tai muita. Parhaat ystävät auttavat toisiaan yltämään parhaimpaansa.

Ole todellinen ystävä, niin löydät tai luot todellisia ystävyyssuhteita. Ole tosi, luotettava ystävä, joka auttaa lähelläsi olevia rakastamaan Herraa ja elämään Hänen palautetun evankeliuminsa mukaan. Tosi ystäviäsi saattaa olla vähän tai monta, mutta vuosien päästä iloitset heidän kanssaan siitä, että olette yhdessä vahvoja evankeliumissa.

Voinko kertoa jotakin, mitä olen oppinut ystävien valitsemisesta? Katso, mikä saa heidät nauramaan. Se, mikä saa meidät nauramaan, kertoo meistä paljon.

Etsi niitä, jotka nauravat yhdessä toisten kanssa eivätkä naura toisille, jotka ottavat muita mukaan ja tekevät piirinsä isommaksi eivätkä pienemmäksi, jotka ovat ystävällisiä eivätkä kiusaa tai pilkkaa muita kasvotusten tai verkossa, varsinkaan niitä, joilla on fyysisiä tai henkisiä haasteita, tai niitä, jotka ovat uusia tai muista maista tai taustoista peräisin.

Olkaa kepeitä, älkää kevytmielisiä. Kepeys tarkoittaa tervehenkistä, hyvää huumoria – paljon sitä. Sitä vastoin kevytmielisyyttä voi olla se, että pilkkaa pyhiä asioita, käyttää huonoa kieltä tai tekee uskaliaita asioita, jotka miellyttävät maailmaa.

Kuten jakeessa OL 88:40 opetetaan, samanlaiset asiat vetävät toisiaan puoleensa. Ole ystävä, jollainen haluat muiden olevan sinulle. Etsi ystäviä, jotka auttavat sinua tulemaan sellaiseksi kuin todella haluat olla.

Valintaan olla hyvä ja antaa Jumalan vallita elämässäsi kuuluu se, että muutumme ja pääsemme lähemmäksi Jumalaa silloinkin kun teemme virheitä – joita me kaikki teemme. Jos sinulla on syyllisyyden tai kelvottomuuden tunteita, anna piispasi, johtajiesi ja muiden sinua rakastavien auttaa. Anna Jumalan ja pyhien yhteisömme tukea ja kannustaa sinua, jos kohtaat haasteita tai epävarmuutta. Aina, ihan aina, Jumala seisoo rinnallasi ja vierelläsi. Vaikka harhailisitkin, Hän kutsuu valmiina toivottamaan sinut tervetulleeksi takaisin. Jumalan avulla ei ole kohtaa, josta ei olisi paluuta.

Me annamme Jumalan vallita, kun päätämme olla hyviä.

3. Päätä olla levollinen

Kuva
nuori nainen ja lintu

Taivaallinen Isä sanoo rakastavasti: ”Lakatkaa te huolehtimasta! Tietäkää, että minä olen Jumala.” (Ps. 46:11.)

Vaatii tietoista pyrkimystä hidastaa ja olla levollinen. Vaatii hengellistä avoimuutta ja nöyryyttä tietää, että Jumala on Jumala. Toisinaan hidastaminen sellaisessa, millä on vähemmän merkitystä, auttaa meitä löytämään sellaista, millä on eniten merkitystä.

Opi näkemään Jumalan käden vaikutus Hänen luomistöissään.

Etsi hyvyyttä ja merkitystä jumalallisista ihmissuhteista – ystävällisyyttä, palvelemista, iloa, hauskuutta.

Silloin tällöin hidasta tahtia, irrottaudu laitteista ja pidä yhteyttä hengellisin tavoin taivaaseen ja lähipiirissäsi oleviin.

Lakkaa huolehtimasta ja tiedä, että Hän on Jumala. Anna Jumalan vallita elämässäsi.

Hän haluaa siunata meitä

Herra on hyvä ja armollinen. Kun teemme parhaamme, Hän tekee meistä kykeneviä tekemään enemmän kuin mihin muuten pystyisimme.

Herra moninkertaisti leivät ja kalat (ks. Matt. 6; 14). Samalla tavoin Hän suurentaa sen, mitä meillä on tarjota, ja tekee siitä enemmän kuin osaamme kuvitellakaan.

Taivaallinen Isä rakastaa sinua ja haluaa vain sitä, mikä on sinulle parhaaksi. Anna Hänen olla oppaasi polullasi läpi elämän. Kun annat Jumalan vallita elämässäsi, annat Hänen moninkertaistaa ne siunaukset, jotka Hän haluaa antaa sinulle. Tämä tuo kestävää iloa Hänelle ja sinulle.

Tulosta