2022
Vaikeista ajoista selviytyminen
Elokuu 2022


”Vaikeista ajoista selviytyminen”, Nuorten voimaksi, elokuu 2022.

Tule ja seuraa minua

Job

Vaikeista ajoista selviytyminen

Voimme oppia Jobilta paljon koettelemuksista selviytymisestä.

Kuva
pakolaisia

Valokuva Getty Images

”Miksi hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita?”
Tuo kysymys tuntuu olleen esillä ikuisesti, ja siihen on vaikea vastata. Kun valitettavia asioita tapahtuu, voi olla helppoa kysyä: ”Miksi tämän täytyy tapahtua?” tai ”Miksi nyt?” Mutta tällaiset kysymykset eivät kuitenkaan ole kovinkaan hyödyllisiä. On niin paljon sellaista, mitä emme tiedä tai ymmärrä. Onneksi meillä on taivaallisen Isän rakkaus ja Jeesuksen Kristuksen palautettu evankeliumi, jotka osoittavat meille paremman tavan.

Parempi kysymys kuin ”miksi?”
Yksi suurimmista asioista, mitä voimme oppia tässä elämässä, on lakata keskittymästä siihen, miksi pahoja asioita tapahtuu, ja kysyä sen sijaan itseltämme: ”Kuinka reagoin niihin?” Juuri sen Vanhan testamentin Job sai oppia.

Jobin koettelemukset

Kuva
Job ja hänen perheensä

Job ja hänen perheensä, Greg K. Olsen

Job oli vanhurskas mies, jota oli siunattu suurella perheellä ja rikkauksilla (ks. Job 1:1–3). Mutta hänen uskoaan ja uskollisuuttaan Jumalaa kohtaan koeteltiin, kun kaikki otettiin häneltä pois.

Ensin Jobin laumat varastettiin tai surmattiin. Sitten voimakas tuuli hajotti hänen talonsa ja surmasi hänen poikansa, jotka olivat talossa. Suuttumisen sijaan Job sanoi: ”Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi!” (Job 1:21.)

Jobille tuli lisää koettelemuksia, kun häntä vaivattiin ”märkivillä paiseilla. Niitä nousi kaikkialle, päästä jalkoihin.” (Job 2:7.) Jobin ystävät sanoivat hänelle, että hänen kärsimyksensä johtuvat varmasti synnistä. He jopa ehdottivat hänelle: ”Kiroa jo Jumalaa ja kuole pois!” (Job 2:9.) (Millaiset ”ystävät” ehdottaisivat sitä!?)

Silti Job kieltäytyi kiroamasta Herraa ja pysyi uskollisena. (Ja niin juuri todellinen ystävä tekee!)

Kaiken tämän keskellä Job koki epätoivon hetkiä. Mutta kun Herra näki Jobin uskollisuuden, Hän siunasi Jobia antamalla hänelle ”kaksin verroin kaikkea, mitä hänellä oli ennen ollut” (Job 42:10).

Job ei tiennyt kaikkia syitä siihen, miksi hänen täytyi kärsiä. Mutta Herra antoi Jobille syitä uskoa ja olla kärsivällinen vaikeina aikoina. Jobin esimerkki voi auttaa meitä kohtaamissamme koettelemuksissa.

Kuva
nuori mies pyörätuolissa höyläpenkin ääressä

Koettelemuksia tulee jokaiselle, myös vanhurskaille

Jobin ystävät ehdottivat erheellisesti, että Jumala varmaankin rankaisi Jobia jostakin synnistä (ks. esim. Job 22). Totuus on, että vaikka kärsimys voi olla synnin seurausta, meillä kaikilla on koettelemuksia – silloinkin kun elämme vanhurskaasti. Jeesus Kristus oli ainoa täydellinen ihminen, joka on koskaan elänyt, ja silti Hän kärsi enemmän kuin kukaan muu ihminen. Pyhissä kirjoituksissa opetetaan, että koettelemuksia ja haasteita sataa ”niin hurskaille kuin jumalattomille” (Matt. 5:45).

Silloinkin kun Jumala on vaiti, Hän on yhä lähellä

Jobin kärsimys paheni, kun hänestä tuntui, että Jumala oli hylännyt hänet. Kun Jumalan hiljaisuus kävi sietämättömäksi, Job huusi viimein tuskissaan: ”Minä huudan sinua, mutta sinä et vastaa” (Job 30:20). Toisinaan meistä saattaa tuntua samalta kuin Jobista. Mitä me teemme, kun Jumala vaikuttaa olevan vaiti kärsimyksissämme?

Me voimme noudattaa Jobin esimerkkiä ja silti kääntyä Jumalan puoleen torjutuksi tulemisen, vihan, tuskan tai murheen tunteinemme. Emme ehkä huomaa sitä sillä hetkellä, mutta Jumala on yhä kanssamme. Hän ei ehkä vapauta meitä koettelemuksistamme, mutta Hän vahvistaa meitä hädän hetkinämme. Ja muista, että Jobin koettelemusten jälkeen Herra puhui hänelle jälleen, opetti häntä, ojensi hänen ystäviään ja siunasi Jobia suuresti.

Jeesus Kristus tietää

Vaikeina aikoina voi olla vaikea kuvitella, että kukaan pystyisi ymmärtämään, miltä meistä tuntuu. Mutta oli yksi, joka ymmärsi Jobia, ja Hän on sama, joka ymmärtää, mitä sinä joudut kokemaan.

Kuva
Jeesus Kristus

Jeesus Kristus kärsi ”kaikenlaisia kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia” (Alma 7:11). Hän teki niin, jotta Hän voisi henkilökohtaisesti tuntea ja tietää kiusauksemme, kamppailumme, murheemme ja kärsimyksemme. Koska Hän tietää nämä asiat, Hän tietää, kuinka auttaa meitä selviytymään niistä. (Ks. Alma 7:12.)

Kaikki tullaan asettamaan kohdalleen

Harvalla asiat ovat olleet niin huonosti kuin Jobilla. Mutta sinunkin vaikeutesi ovat todellisia. Jobin esimerkin avulla me voimme nähdä siunauksia, joita koituu siitä, että pysymme uskollisina, luotamme Jumalan tahtoon ja päätämme uskoa, vaikka näyttää olevan monia syitä olla uskomatta.

Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Iankaikkisuuksissa taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus selvittävät kaiken epäoikeudenmukaisuuden. – – He eivät ole ilmoittaneet, kuinka tai milloin. Tiedän kuitenkin, että He tekevät sen.”1

Jos Jobin tavoin suhtaudumme uskollisesti vaikeisiin koettelemuksiin, me opimme ja kehitymme ja meitä siunataan tavoilla, joita emme olisi voineet koskaan muutoin kokea.

Pidä siis kiinni totuudesta, pysy uskollisena ja muista, että Jumala on sinun kanssasi aina.

Tulosta