2022
Nefin neljä avainta Jesajan ymmärtämiseen
Syyskuu 2022


”Nefin neljä avainta Jesajan ymmärtämiseen”, Nuorten voimaksi, syyskuu 2022.

Tule ja seuraa minua

Jesaja

Nefin neljä avainta Jesajan ymmärtämiseen

Onko sinulla vaikeuksia lukea Jesajaa? Nefi voi auttaa!

Kuva
Nefi kirjoittaa kultalevyihin

Kuvitus Kevin Keele

On ilmeistä, että profeetta Jesajan kirjoitukset Vanhassa testamentissa ovat tärkeitä, koska niitä lainataan niin usein Uudessa testamentissa ja Mormonin kirjassa. Vapahtaja itse on sanonut: ”Suuria ovat Jesajan sanat” (3. Nefi 23:1).

Miksi niitä on kuitenkin niin vaikea ymmärtää?

Älä lannistu! Nefi tiesi vaikeutemme. Hän oli samaa mieltä siitä, että ”Jesaja puhui paljon sellaista, mitä – – oli vaikeaa ymmärtää” (2. Nefi 25:1). Onneksi Nefi on antanut meille neljä avainta, jotka voivat auttaa meitä avaamaan Jesajan sanojen merkityksen.

Ensimmäinen avain: Elä viimeisinä aikoina

Nefi kirjoitti, että ne, jotka elävät ”viimeisinä aikoina”, kyllä ymmärtäisivät Jesajan sanat (2. Nefi 25:8). Ehkä tämä johtuu siitä, että viimeisinä aikoina ihmisillä olisi sellainen näkökulma, jota Jesajan aikalaisilla ei ollut. Kauan sitten ihmiset eivät ehkä ymmärtäneet, kuinka ihmiset voisivat sanoa ”pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi” (Jes. 5:20), ja kuitenkin me näemme sitä tapahtuvan kaikkialla ympärillämme.

Ihmiset menneinä aikoina eivät ehkä ymmärtäneet sitäkään, mitä Herra tarkoitti sanoessaan: ”Minä teen uudelleen tälle kansalle ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja” (Jes. 29:14).

Nykyajan profeetat ovat kertoneet meille, että tämä ilmaus ”ihmeellisiä, hämmästyttäviä ihmetekoja” viittaa Mormonin kirjan esiintuloon ja Jeesuksen Kristuksen evankeliumin jatkuvaan palautukseen. Sinulla on siunaus elää aikana, jolloin voit nähdä monien Jesajan profetioiden täyttyvän.

Toinen avain: Omaa profetian Henki

Nefi sanoi, että Jesajan sanat voivat olla ”selkeitä kaikille niille, jotka ovat täynnä profetian henkeä” (2. Nefi 25:4). Se saattaa aluksi kuulostaa pelottavalta, mutta se ei tarkoita, että vain profeetat voivat ymmärtää Jesajaa. Pyhissä kirjoituksissa opetetaan, että ”Jeesuksen todistajissa on profetoimisen Henki” (Ilm. 19:10). Toisin sanoen, jos uskot Jeesukseen Kristukseen, sinulla on jo alku sille, mitä Jesajan ymmärtäminen vaatii!

Jesajan kirjoitukset todistavat Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan. Jopa hänen nimensä todistaa Vapahtajasta! Jesajan nimi tarkoittaa ”Herra on pelastus” eli ”Jeesus pelastaa”.

Kolmas avain: Ymmärrä runoutta ja vertauskuvia

Nefi selitti, että Jesajan sanat ovat vaikeita niille, jotka eivät tiedä ”millä tavalla juutalaisten keskuudessa profetoitiin” (2. Nefi 25:1). Jesajan sanoja on helpompi ymmärtää, kun opimme lisää Jesajan ajan itämaisista kirjoitusperinteistä, kuten runoudesta ja vertauskuvista. Jesaja käytti kirjoituksissaan useimmiten monimutkaisia vertauskuvia.

Esimerkiksi Jesaja kirjoitti, että ne, jotka ovat ”korkeita ja ylhäisiä”, ovat kuin ”Libanonin setrejä” ja ”Basanin [Syyrian] tammia” (2. Nefi 12:13). Setri ja tammi on kovapuuta. Jesaja käytti runollista tapaa sanoa, että ylpeät ja ylhäiset ihmiset ovat kuin korkeita puita, koska he ovat paaduttaneet sydämensä ja luulevat olevansa parempia kuin muut. Jesajan lukeminen runouden tavoin voi auttaa meitä ymmärtämään paremmin, mitä hän opetti.

Neljäs avain: Tunne maantietoa

Jesaja nimeää kirjoituksissaan 108 eri paikkaa. Sitä voi olla varsin hämmentävää seurata, varsinkin jos et ole koskaan asunut siellä päin! Nefin neljäs avain on tuntea Jerusalemia ”ympäröivät seudut” (2. Nefi 25:6).

Jerusalem on samassa paikassa kuin se on aina ollut, mutta muinoin se oli kolmen kilpailevan maailmanvallan keskipisteenä. Idässä oli Babylon, taiteen ja muodin keskus. Pohjoisessa oli Assyria, Jesajan ajan sotilasmahti. Lounaassa oli Egypti, kaupan keskus. Jo tämän tietäminen voi auttaa meitä pysymään kärryillä siitä, ketkä uhkasivat hyökätä Israelia vastaan ja viedä vankeja mukanaan. Vertauskuvallisesti Babylon kuvaa maailmallisuutta, Assyria ylpeyttä ja Egypti vaurautta.

Jesajan sanat ovat sinua varten

Jesaja opetti monia muitakin asioita, jotka meidän on tärkeä ymmärtää. Hän todisti Israelin hajottamisesta ja kokoamisesta, mikä presidentti Russell M. Nelsonin mukaan on ”tärkeintä, mitä maan päällä nykyään tapahtuu. – – Ja jos päätätte, jos haluatte, te voitte olla iso osa sitä.” (”Toivo Israelin”, maailmanlaajuinen nuorten hartaustilaisuus, 3. kesäkuuta 2018, s. 8, hopeofisrael.churchofjesuschrist.org; ks. Jes. 49:13–23.)

Kuva
Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen

Jesaja todisti myös Siionin rakentamisesta valmistauduttaessa Vapahtajan toiseen tulemiseen ja tuhatvuotiseen hallintokauteen (ks. esim. Jes. 5152). Kun sinulla on todistus Jeesuksesta Kristuksesta, Henki voi todistaa sinulle Jesajan sanojen tärkeydestä ja siitä, kuinka ne voivat auttaa ja siunata elämääsi tänä päivänä.

Tulosta