2023
4 måter Jesus Kristus gjør deg sterk
Januar 2023


“4 måter Jesus Kristus gjør deg sterk”, Til styrke for ungdom, jan. 2023.

4 måter Jesus Kristus gjør deg sterk

Alt makter jeg i Kristus.
Filipperne 4:13

Bilde
varde

Over hele verden fryder kristne seg over dette skriftstedet: “Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk” (Filipperne 4:13).

Når folk hører dette, tror kanskje noen av dem at det betyr at de kan bestå enhver prøve, vinne enhver kamp og få ethvert ønske oppfylt. Men det er ikke det dette skriftstedet lærer oss.

Det ble skrevet av apostelen Paulus mens han satt i fengsel. Som fange var det mye Paulus ikke kunne gjøre, men han visste at Jesus Kristus kunne styrke ham til å gjøre det som betyr mest.

Det samme gjelder deg!

1 Kristus gjør deg sterk så du kan vite

Jesus Kristus har gitt deg flere viktige måter du kan få vite hva som er sant på. Han har lært oss alle å be alltid (se 3 Nephi 18:18) og be om å få vite hva som er sant (se Moroni 10:4–5). Du kan også finne ut og vite hva som er sant gjennom ditt studium av Skriftene.

Bønn og skriftstudium bringer Ånden inn i ditt liv. Ånden kan tale til “ditt sinn og … ditt hjerte” (Lære og pakter 8:2), “[fylle] din sjel med glede” og “opplyse ditt sinn” (Lære og pakter 11:13).

På disse måtene kan du “høre Ham” – høre Frelserens ord og følge det han har sagt. President Russell M. Nelson har sagt at dette er “mønsteret for suksess, lykke og glede i dette livet”.1

2 Kristus gjør deg sterk så du kan gjøre

Du mottar styrke når du forsøker å holde budene og ta gode valg som fører til fred og lykke. Jesus Kristus gjør deg strek så du kan gjøre dette selv når disse valgene er vanskelige å ta. Noen ganger tar du et dårlig valg. Heldigvis er omvendelse mulig på grunn av Frelserens forsoning. På grunn av Jesus Kristus kan du bli ren og finne glede. Han kan styrke deg til å “gjøre bedre og bli bedre”2 hver dag.

3 Kristus gjør deg sterk så du kan overvinne

Mens Paulus satt i fengsel, skrev han: “Jeg har lært å være fornøyd med det jeg har.

Jeg vet hva det vil si å leve i trange kår, jeg vet også hva det vil si å ha overflod. I alt og i alle ting er jeg innviet” (Filipperne 4:11–12.

Med andre ord lærte Paulus at gjennom Kristus kan han lære av og overvinne sine prøvelser og utfordringer. Jesus Kristus kan styrke deg så du kan gjøre det samme.

Frelseren led “smerter og lidelser og fristelser av alle slag”. Han påtok seg våre skrøpeligheter slik at “han … kan vite hvordan han skal hjelpe sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter” (Alma 7:11–12). Uansett hva du står overfor, kan Jesus Kristus gjøre deg sterk så du kan holde ut og utføre ting du ikke ville være i stand til å gjøre på egenhånd.

4 Kristus gjør deg sterk så du kan bli

Jesus Kristus har gjort oppstandelsen til en realitet for oss alle, og han gjør evig liv mulig for dem som omvender seg, mottar nødvendige ordinanser og inngår og holder pakter knyttet til dem. Uten Kristus kunne vi ikke oppfylle det vår himmelske Fader ønsker mest – at vi skal bli mer lik ham og hans Sønn Jesus Kristus og få være hos dem for evig.

Bilde
Jesus Kristus

Du kan bli mer lik Jesus Kristus når du lærer om ham, viser tillit til og stoler på ham, og følger hans eksempel. Dette vil lede deg til å leve med mer tro, håp, nestekjærlighet, tålmodighet, ydmykhet, renhet og lydighet. Alle disse er egenskaper Frelseren har.

Når du anstrenger deg for å følge Jesus Kristus, vil han være ditt håp og ditt lys, som vil veilede deg til å bli alt han vet at du kan bli. Og sammen med Paulus vil du kunne si: “Alt makter jeg i [Kristus] som gjør meg sterk.”

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, generalkonferansen, april 2020 (Ensign eller Liahona, mai 2020, 89).

  2. Russell M. Nelson, “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, generalkonferansen, april 2019 (Ensign eller Liahona, mai 2019, 67).

Skriv ut