2023
Det avgjørende mirakelet
Januar 2023


“Det avgjørende mirakelet”, Til styrke for ungdom, jan. 2023.

Kom, følg med meg

Lukas 1, 5

Det avgjørende mirakelet

Det er ett mirakel som er viktigere enn alle andre.

For ingenting er umulig for Gud (se Lukas 1:37; Filipperne 4:13). Men kan du be om bokstavelig talt hva som helst, og så vil det gå i oppfyllelse? Hvorfor opplever noen mirakler mens det virker som om andre ikke gjør det? Og hva betyr alt dette egentlig for deg?

Tre mirakler i vår tid, tre mirakler i oldtiden og ett avgjørende mirakel lærer oss litt mer.

1

Mirakel i oldtiden

Bilde
Josef, Maria og Jesusbarnet

Illustrasjon: Camila Gray

Maria ble sannsynligvis mer enn litt overrasket da engelen Gabriel fortalte henne at hun skulle bli Frelserens mor. Det skulle ikke ha vært mulig. Men engelen Gabriel forklarte at Jesus skulle være Guds Sønn og sa: “Ingenting er umulig for Gud” (Lukas 1:37). Og engelen hadde rett. Maria fødte verdens Frelser.

Mirakel i vår tid

Bilde
søstermisjonærer hjelper gammel kvinne

To misjonærer som virket i Mexico, krysset hver dag en travel gate. Noen ganger ventet de i 10 minutter før de fikk mulighet til å krysse og da måtte de vanligvis løpe! Så møtte de et svært gammelt, svært langsomt mindre aktivt medlem. Hun ønsket å komme til kirken sammen med dem, men – her kommer det umulige – hun måtte krysse den travle gaten. Og nei, misjonærene kunne ikke bære henne over (selv om de definitivt tenkte på det!). Men så opplevde de et mirakel. “Da vi kom til gaten var det ingen biler på veien,” sier en av misjonærene. Vi kunne gå veldig sakte og trygt over.”

Umulig? Tro om igjen!

For Gud er alt mulig (til og med det umulige!).

2

Mirakel i oldtiden

Bilde
Jesus Kristus helbreder en syk mann som senkes ned gjennom taket

Det var en mann som “var lam”. Han trodde at Frelseren kunne helbrede ham. Men Jesus var omgitt av mange mennesker og det var vanskelig å komme til ham. Så hva gjorde mannen? Vennene hans senket ham på sengen ned gjennom taket på et hus for å nå frem til Frelseren. Nei, dét var nok ikke så lett. Men han og vennene hans må ha hatt stor tro. Og det var verdt det – Jesus tilga mannens synder og helbredet ham (se Lukas 5:17–26).

Mirakel i vår tid

Bilde
kameleon

Ella W. lekte med vennene sine i parken da noen av vennene hennes mistet kjæledyret sitt, en kameleon. Dette virker kanskje ikke så viktig. Men husk at kameleoner endrer farge for å tilpasse seg omgivelsene. Etter å ha lett en stund, bestemte Ella seg for at det var på tide å be i tro. Ganske snart fant de kameleonen i et tre! “Så snart den var i noens armer, holdt vi en takkebønn til vår himmelske Fader,” sier Ella.

Mirakler kommer ved tro på Jesus Kristus

Det umulige er alltid mulig for Gud. Men vi må ha tro på Frelseren (eller i det minste et ønske om å tro!) og handle ifølge denne troen, for at mirakler skal kunne skje.

3

Mirakel i oldtiden

Bilde
Elisabet, Sakarias og spedbarnet, døperen Johannes

Elisabet og Sakarias hadde vært gift i mange år, men hadde ingen barn. Noen ganger kan det ha føltes som om deres trofaste bønner ikke ble besvart. Og til slutt ble de for gamle til å få barn. Men en dag kom en engel til Sakarias og fortalte ham at Elisabet skulle få barn (Morsomt faktum: Barnet ble senere døperen Johannes!) Til slutt ble det umulige mulig. Men Elisabet og Sakarias måtte vente veldig, veldig lenge (se Lukas 1).

Mirakel i vår tid

Bilde
prestedømsvelsignelse

Lindsey M. led av epilepsi. “Hver morgen tryglet jeg min himmelske Fader om å fjerne anfallene,” sier Lindsey. Men de forsvant ikke. Mens Lindsey ventet på å bli helbredet, fikk hun prestedømsvelsignelser, som fylte henne med fred. Og denne freden var et mirakel i seg selv. “Når vi vender oss til vår himmelske Fader, vil han utvilsomt være der for oss, spre mirakler og gi trøst,” sier hun. Lindsey fikk senere en operasjon som hjalp henne med anfallene.

Mirakler kommer ifølge Guds vilje

Gud kan gjøre alt. Du har kanskje stor tro. Men mirakler kommer i henhold til vår himmelske Faders tidsplan og vilje og på hans måte. Se etter andre mirakler underveis, som fred og styrke til å holde ut.

Det avgjørende mirakelet

Vi har snakket mye om mirakler. Men det er ett mirakel som er større og viktigere enn alle andre. Dette mirakelet var Guds Sønn som kom til jorden som barn, senere underviste og helbredet, og deretter ga sitt eget liv. Jesus Kristus påtok seg våre synder, smerter og skrøpeligheter. Mirakelet hans omfatter tre dager i en grav og deretter en oppstandelse som ga oss alle et liv etter døden. Dette mirakelet forandrer alt.

Det er lett å bli oppslukt av å prøve å ha tro på et bestemt mirakel. Og det kan være vanskelig når vi ikke kjenner vår himmelske Faders vilje. Så istedenfor å fokusere din tro på et mirakel du ønsker, kan du fokusere på mirakelet som Frelserens forsoning er. Ha tro på at for Gud er ingenting umulig, også det du ber om. Men tro også på at hans vilje er bedre enn din egen. Hvis dine bønner ikke blir besvart på den måten du håper, vil han styrke deg og hjelpe deg å holde ut.

Det avgjørende utbyttet

Når du fokuserer din tro på Jesus Kristus, vil du forstå betydningen av at alt er mulig for Gud. Du vil tro at vår himmelske Fader kan besvare dine bønner, og du vil stole på hans vilje og motta hans fred når noe ikke går som planlagt. Bygg derfor din tro på Jesus Kristus. Han er mirakelet. Og alt er mulig med ham.

Skriv ut