2023
Følg det sanne lys
Januar 2023


“Følg det sanne lys”, Til styrke for ungdom, jan. 2023.

Kom, følg med meg

Johannes 1:1–5

Følg det sanne lys

Jesu Kristi lys er alltid der for deg – i går, i dag og for evig.

Bilde
Jesus Kristus

Consider the Lilies, av Haley Miller

Da solen gikk ned en søndag i 1948, gikk jeg en tur langs elven Trent i Nottingham i England. Jeg var en 20 år gammel misjonær den gangen. Det hadde vært en lang, utmattende dag, men jeg var lykkelig og tilfreds med arbeidet.

Mens jeg gikk langs elven, holdt jeg en bønn i hjertet. I håp om å føle litt veiledning fra Herren, spurte jeg: “Gjør jeg det du ønsker?”

En overveldende følelse av fred og forståelse kom plutselig over meg. I dette øyeblikket fikk jeg vite at Jesus Kristus kjenner meg og elsker meg. Jeg så ikke et syn eller hørte noen røst, men jeg kunne ikke ha kjent Kristi virkelighet og guddommelighet mer kraftfullt om han så hadde stått foran meg og sagt navnet mitt.

Fra den dag til i dag har enhver viktig avgjørelse jeg har tatt, blitt påvirket av min kunnskap om at Jesus Kristus er Guds Sønn. Jeg elsker ham dypere og inderligere enn ord kan uttrykke. Han er min Herre, min Frelser, min Forløser og min venn.

I årenes løp og over hele verden har jeg vitnet om Frelseren. Jeg vet at han er det sanne og evige lys som “skinner i mørket” (Johannes 1:5). Det er vårt privilegium å komme til ham, følge ham og føle hans lys i vårt liv.

Sannheten om lys

Hver 24. time blir dag til natt og natt blir til dag. Når vi opplever nattens mørke, bekymrer vi oss ikke over at solen er borte. Vi vet at jorden vil rotere og at solen igjen vil skinne på oss. Vi er kanskje ikke alltid i stand til å se eller føle lyset, men det er alltid der.

Det samme gjelder åndelig. Jeg ble minnet om dette for mange år siden, da min hustru Barbara og jeg i ærefrykt stirret opp på nattehimmelen. De millioner av stjerner vi så, virket usedvanlig klare og vakre. Tankene mine vendte seg så med undring til Jesus Kristus.

“Han var i begynnelsen hos Gud” (Johannes 1:2). Under ledelse av vår himmelske Fader skapte han jorden og utallige verdener (se Moses 1:33). Han er kraften som lyser opp solen, månen og stjernene (se Lære og pakter 88:7–10). Han er kilden til alle tings lys og liv (se Johannes 1:3–4; Lære og pakter 93:10). Jesus sa: “Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys” (Johannes 8:12).

I vår tid arbeider Satan overtid for å stenge Frelserens lys ute. Men du kan aldri være på et sted så mørkt at Jesu Kristi lys ikke kan skinne for deg hvis du vil komme til ham. Hans lys er alltid der.

Bilde
om morgenen, om dagen og om kvelden

Illustrasjoner: Adam Nickel

Han lyser opp vår vei

Som Guds Sønn hadde Jesus Kristus herlighet hos Gud Faderen “før verden ble til” (Johannes 17:5). Han var fullkomment lydig mot sin Fader (se Johannes 5:30) og kom villig til jorden. Han ga avkall på sin herlighet for å bli født i en ydmyk stall der hans mor “svøpte ham og la ham i en krybbe” (Lukas 2:7).

I sin ungdom var han “ i [sin] Fars hus” (Lukas 2:49) og forundret dem som hørte hans læresetninger. Gjennom sin tjenestegjerning hadde han makt til å utføre mirakler, velsigne og helbrede syke, føre de døde tilbake til livet, og til slutt besørge den altomfattende forsoningen.

I alt Frelseren har sagt og gjort, spesielt ved sitt sonoffer, har han vist oss veien til vår Fader i himmelen. Hans eksempel og læresetninger lyser opp veien vi må følge, for å vende tilbake til vårt himmelske hjem.

Del Hans lys

Når vi føler Guds Sønns lys i vårt liv, skulle vi tilstrebe å dele dette lyset med andre. Jeg elsket å være misjonær i England. Jeg elsket å være misjonspresident i Canada. Og jeg elsker mitt nåværende kall som medlem av De tolv apostlers quorum, som gjør det mulig for meg å vitne om Jesus Kristus over hele verden.

Frelseren underviste: “Se, jeg er det lys som dere skal løfte opp – det dere har sett meg gjøre” (3 Nephi 18:24).

Frelserens lys skinner i oss hver gang vi ber og søker hans ord i Skriftene. Hans lys skinner når vi viser kjærlighet slik han viser kjærlighet, deler vårt vitnesbyrd og yter uselvisk tjeneste. Dette kaster mørke ut av vårt liv og tiltrekker seg andre som søker hans lys.

Bilde
jente med gutt som holder lys

Hans lys varer evig

Jesu Kristi lys er alltid der for deg. Ingenting – absolutt ingenting – kan noensinne overmanne eller slukke hans lys. Det vil vare evig. Jesus Kristus er “verdens lys og liv, ja, et lys som er uendelig som aldri kan fordunkles” (Mosiah 16:9).

Jeg er evig takknemlig for erfaringen jeg hadde som ung misjonær da jeg selv fikk vite dette. Jeg vet dette med større sikkerhet i dag, etter å ha erfart livet med alle dets prøvelser og gleder.

Hvis du ikke vet hvor du skal gå eller hva du skal gjøre, se hen til Guds Sønns sanne lys. Hvis du er villig til å komme til ham og følge hans lys, vil han lyse opp din vei.

Skriv ut