2023
Bitcoin, pizza og å finne varig lykke
Februar 2023


“Bitcoin, pizza og å finne varig lykke”, Til styrke for ungdom, feb. 2023.

Bitcoin, pizza og å finne varig lykke

Ingenting kan noensinne sammenlignes med det vår himmelske Fader har i vente for oss.

Bilde
pizza

Illustrasjoner: Amber Day

For mange er det få ting som smaker bedre enn pizza. Avhengig av hva du velger, kan pizza være hva som helst du vil den skal være!

Pizzaen kan være krydret (bare legg til jalapeños eller røde chiliflak). Det kan også hjelpe deg å spise grønnsakene dine hvis du har på spinat, løk, sopp eller svarte oliven. Med så mange velsmakende alternativer – fra pepperoni til ananas – kan pizza være nydelig for nesten enhver.

Men her er et interessant spørsmål: Ville du betale 400 millioner dollar (USD) for pizza?

Den virkelig dyre pizzaen

For mange år siden byttet en mann i Florida 10 000 bitcoins (en virtuell valuta) mot to pizzaer. På den tiden var ikke bitcoin særlig mye verdt. Byttehandelen utgjorde omtrent 40 dollar. Flere år senere steg bitcion i verdi. I dag ville disse 10 000 bitcoins ha blitt verdsatt til nesten 400 millioner dollar! Så hvis han brukte 10 000 bitcoins på å kjøpe to pizzaer i dag, ville han betalt 400 millioner dollar – for pizza!

Hvis du ser på det på den måten, er disse to pizzaene de mest kostbare pizzaene gjennom tidene. Jeg håper virkelig de smakte godt!

Se forbi øyeblikket

Hvis han visste hva bitcoin ville være verdt, tror du han fortsatt ville ha byttet dem mot pizzaene? Lærdommen for oss er at vi ikke skulle gi opp det som er viktig for noe vi kanskje ønsker akkurat nå.

Vår himmelske Faders plan for oss er evig liv. Ingen mengde bitcoin, pizza (velsmakende som den er), eller noe annet kan noensinne sammenlignes med det han har i vente for oss. Han har lovet at alt han har vil bli vårt, hvis vi er trofaste.

Innbydelser til varig lykke

I april 2020 introduserte president Russell M. Nelson et nytt symbol for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige “som vil markere Jesu Kristi sentrale plass i hans kirke”. I midten er “den oppstandne, levende Herre som strekker seg ut for å omfavne alle som vil komme til ham.”1

Dette er basert på marmorstatuen Kristus. Originalen, laget av den danske billedhuggeren Bertil Thorvaldsen, står i en katedral i København i Danmark. Over den opprinnelige Kristus står disse ordene: “Dette er min Sønn, den elskede. Hør ham” (Markus 9:7). Og under står det: “Kom til meg” (Matteus 11:28).2

Vår himmelske Faders innbydelse til å høre hans Sønn og Jesu Kristi innbydelse til å komme til ham, er Deres innbydelser til oss om å finne varig lykke.

Hør ham

President Nelson har undervist: “Hver gang [Gud] har introdusert sin enbårne Sønn … har han gjort det med bemerkelsesverdig få ord … Hør ham! …

“Vår Fader vet at … det som vil være til aller mest hjelp for oss, [er] at vi hører hans Sønn.”

Du kan høre ham ved å studere Skriftene og gå i tempelet. Du kan lære hvordan Den hellige ånd taler til deg og gi akt på ordene til profeter, seere og åpenbarere.

President Nelson har sagt at “med disse to ordene – ‘hør Ham’ – gir Gud oss mønsteret for suksess, lykke og glede i dette livet,” (uthevelse tilføyd).3

Bilde
Statue av Kristus

Kom til ham

Uansett hva du ønsker ut av livet – innbefattet lykke – er Frelserens innbydelse alltid den samme: “Kom til meg.”

Vi kommer til ham når vi utøver tro på ham, går i kirken, tar del i nadverden og har kjærlighet til Gud og vår neste (se Matteus 22:37–39). Jesus underviste også ved eksempel at vi skulle be og tilgi andre.

Å bygge ditt liv på Jesu Kristi læresetninger krever arbeid og tid, men du trenger ikke å gjøre det alene. Jesus er “veien og sannheten og livet” (Johannes 14:6). Han vil hjelpe deg.

Så, en dag, kan du se tilbake på et liv som du og Frelseren vil være stolte av. Og det vil gjøre deg lykkeligere enn noe annet noensinne kunne ha gjort – til og med pizza!

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Åpne himmelen for hjelp”, generalkonferansen i april 2020 (Ensign eller Liahona, mai 2020, 73).

  2. Se Dale G. Renlund og Ruth L. Renlund, “Nadverdens vakre gave”, Liahona, aug. 2018, 19–20.

  3. Russell M. Nelson, “Hør Ham”, generalkonferansen i april 2020 (Ensign eller Liahona, mai 2020, 89–90).

Skriv ut