2023
Frid att möta livets stormar
Mars 2023


”Frid att möta livets stormar”, Vägledning för de unga, mars 2023.

Frid att möta livets stormar

Herren Jesus Kristus säger till dig under stormarna i ditt liv: ”Frid, var lugn.”

Bild
Dieter F. Uchtdorf

Äldste Uchtdorf med ungdomar vid tillkännagivandet av BYU–Pathway Worldwide den 7 februari 2017.

Efter en hel dag av undervisning vid kusten föreslog Herren Jesus Kristus för sina lärjungar att de skulle ta sig över till andra sidan av Galileiska sjön. När de hade lämnat stranden hittade Jesus en plats för vila på fartyget och somnade.

Det blev mörkt på himlen och det ”kom en stark stormvind, och vågorna slog in i båten så att den höll på att fyllas” (Mark 4:37).

Flera av Jesu lärjungar var erfarna fiskare och visste hur man seglar ett fartyg. Men stormen rasade och de började få panik. Skeppet verkade vara på väg att sjunka.

Genom det hela sov Jesus fortfarande.

Vi vet inte hur länge lärjungarna kämpade i stormen, men till slut kunde de inte vänta längre. De väckte Jesus och utbrast: ”Mästare! Bryr du dig inte om att vi går under?” (Markus 4:38).

Bild
ett skepp på ett hav

Illustrationer: Adam Howling

Livets stormar

Vi ställs alla inför plötsliga stormar i livet. Ni kanske ser på problem runt om i världen eller era egna omständigheter och känner er bedrövade, missmodiga och besvikna. Du kan känna hjärtesorg för egen del eller för någon du älskar. Du kanske är orolig eller rädd och känner att hoppet har lämnat dig för alltid.

Vid de här tillfällena kanske du ropar som Jesu lärjungar: ”Mästare! Bryr du dig inte om att jag går under?”

När jag var i er ålder var en av mina favoritpsalmer ”Mästare, hör hur det stormar”.1 Jag kunde se mig själv i båten när ”vågorna [gick] höga”. Den avgörande och vackraste delen av psalmen lyder: ”Ditt ord kan betvinga den vreda våg: Frid, var lugn.” Sedan kommer det viktiga budskapet: ”Ett skepp går ej under med dig ombord, du jordens och himmelens Konung smord!”

När hans lärjungar ropade på hjälp reste sig Jesus upp ”och talade strängt till vinden och sade till sjön: ’Frid, var lugn.’ Då lade sig vinden och det blev alldeles stilla” (KJV Mark 4:39).

Om du välkomnar Jesus Kristus, ”Fridsfursten” (Jesaja 9:6), till ditt skepp kan du finna frid mitt i de oroliga och skrämmande stormar som virvlar inuti dig och runt omkring dig.

Samma ord som Jesus talade till Galileiska sjön den stormiga natten för länge sedan, säger han till dig under stormarna i ditt liv: ”Frid, var lugn.”

Bild
fartyg i storm och frid

Förlita dig på hans lugnande kraft

Kan ni föreställa er hur lärjungarna måste ha känt sig när de såg vinden, regnet och havet lyda sin Mästares befallning? Allt de kunde säga var: ”Vem är han? Till och med vinden och sjön lyder ju honom!” (Markus 4:41).

Jesus Kristus är inte lik någon annan som har vandrat på den här jorden. Han kom för att rädda oss. I Getsemane betalade han priset för alla våra synder. Han uthärdade också all vår smärta och sorg. Detta stora och oändliga lidande fick honom att blöda ur varje por (se Lukas 22:44; Läran och förbunden 19:18).

Det Herren gjorde av fullkomlig kärlek är bortom min förmåga att förstå. Men jag vet att han gjorde det för mig, för dig och för varje själ som någonsin har levt eller någonsin kommer att leva. Han gav allt för att vi skulle kunna få allt.

Ingen kommer någonsin att uppleva det som Jesus utstod, men du och jag kommer att få möta våra egna mörka och bittra stormar. Om du lyfter ditt hjärta till Herren lugnar han dina stormar, för han har upplevt dem alla. Han led så osjälviskt för dig och har kraft att stärka, uppmuntra och välsigna dig.

Han lovade: ”Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet” (Johannes 14:27).

Sätt att känna hans frid

Herren Jesus Kristus har gett dig sätt att känna hans frid. Han sa: ”Lär av mig och lyssna till mina ord. Vandra i min Andes ödmjukhet, och du ska ha frid i mig” (Läran och förbunden 19:23).

Lär av honom genom att studera hans liv och lärdomar i skrifterna. Lyft upp din själ i bön. ”Stå … på heliga platser”, inklusive templet (Läran och förbunden 87:8, se även 45:32).

Lyssna till hans ord från levande profeter. Följ den Helige Andens vägledning. Använd dig av omvändelsens gudomliga gåva. Kom till hans kyrka för att ta del av gemenskap, undervisning och näring genom Guds goda ord.

Vandra i hans Andes ödmjukhet genom att göra ditt hem till en plats där man kan känna hans Ande. Hjälp andra och tjäna honom med glädje. Kom ihåg: ”Gör rätt val! … Himmelsk frid ditt hjärta då ska få.”2 Sträva efter att förbli trofast och att vara en av ”Kristi fridsamma efterföljare” (Moroni 7:3).

Om du lär dig, lyssnar och vandrar med Herren, så kommer hans stora löfte: Du får hans frid.

Tro till att vara lugn

Med tro på Herren Jesus Kristus kan du ”vara lugn” när livets stormar sköljer över dig. Friden är kanske inte lika omedelbar som den var för lärjungarna på Galileiska sjön, men Herren stärker dig så att du kan ta dig igenom de stormar du möter.

Min kära vän, jag vittnar om att Jesus Kristus lever.

Han älskar dig.

Han känner dig.

Han förstår dig.

Han lämnar dig inte tröstlös när du behöver det.

Sann frid kommer endast i och genom honom. Hans frid är till för alla som vänder sig till honom.

Slutnoter

  1. ”Mästare, hör hur det stormar”, Psalmer, nr 66.

  2. ”Gör rätt val”, Psalmer, nr 162.

Skriv ut