2023
Redo att vara en missionär
Mars 2023


”Redo att vara en missionär”, Vägledning för de unga, mars 2023.

Redo att vara en missionär

Hur vet du att du är redo att verka som missionär?

Bild
missionärer

President Russell M. Nelson har påmint oss om vikten av missionsarbete och har uppmuntrat unga män och unga kvinnor att förbereda sig för att tjäna.1 Att vara heltidsmissionär kräver arbete, men att bli en kräver också det!

Förberedelser för mission kan ibland kännas överväldigande eftersom det verkar som om det finns så mycket att göra:

”Jag behöver spara pengar.”

”Jag borde studera Predika mitt evangelium.

”Hur lagar jag mat eller tvättar själv?”

”Jag borde boka tid med min biskop.”

”Är jag trygg nog att dela med mig av evangeliet?”

Dessa tankar och bekymmer är välgrundade. Men det är bäst att fokusera på det större syftet med ditt tjänande.

Din anledning

Det är bra att fråga sig själv: ”Varför vill jag verka som missionär?”

Kanske känner du att det är din plikt. Kanske ser du fram emot att bo på en ny plats eller lära dig ett nytt språk. Kanske vill du bära ditt vittnesbörd om Jesu Kristi försoning eller läran om eviga familjer. Eller så tror du, som president Nelson har sagt, att ”alla förtjänar möjligheten att få lära sig om Jesu Kristi återställda evangelium”.2

Vissa anledningar till att verka som missionär är bättre än andra, och det finns mer än en bra anledning att åka. Dina skäl bör slutligen kretsa kring din kärlek till Herren och hans återställda evangelium. Fundera på dina skäl och om de hjälper dig att tjäna Herren ”av allt ditt hjärta, all din förmåga, allt ditt förstånd och all din styrka” (se Läran och förbunden 4:2). Och om du inte har en önskan kan du be till din himmelske Fader om hjälp att få den.

Bild
systermissionärer som tjänar

Ditt vittnesbörd

”Har jag ett vittnesbörd om Jesu Kristi evangelium? Och tror jag verkligen att han har kallat mig att tjäna?”

En missionärs uppgift är att inbjuda andra att komma till Kristus. Om du inbjuder andra att lära sig om Jesus Kristus och hans evangelium är det viktigt att ha ett eget vittnesbörd.

Ditt vittnesbörd behöver inte vara fullkomligt. Det kommer alltid att finnas utrymme att bygga på det. Det som verkligen betyder något är grunden: Jesus Kristus. Du kan lära känna honom för egen del genom att studera hans ord i skrifterna, be till vår himmelske Fader i hans namn och sträva efter att leva som han.

Att vara en bra missionär innebär inte att du alltid är bra på att prata med andra eller att du har lärt dig varje skriftställe utantill (även om du alltid kan arbeta på att förbättra dina färdigheter). Så länge du litar på Herren, tror på honom och är villig att utföra hans verk, ärar han dina ansträngningar och hjälper dig bli en effektiv missionär.

Bild
systermissionärer

Din tempelbegåvning

”Känner jag mig redo att besöka templet?”

Innan du verkar som missionär får du troligen ta emot din begåvning i templet om du inte redan har gjort det.

Templets välsignelser är ”en grundläggande men ofta förbisedd aspekt av att förbereda sig för att kallas till verket”. Och ”personlig värdighet är det allra viktigaste kravet … för att kunna ta emot templets välsignelser”.3 När du förbereder dig och är värdig att besöka templet och ingå heliga förbund med Gud, förbereder du dig också för att vara en missionär för honom (se Läran och förbunden 105:33; 109:22).

Så småningom kan du gå en tempelförberedande kurs. Men under tiden kan du själv studera och förbereda dig. President Nelson har rekommenderat vissa skriftställen och evangelieämnen som du kan studera för att lära dig mer om templet.4 Du kan också lära dig mer på tempel.JesuKristiKyrka.org.

Bild
servicemissionär vid en dator

Värdiga och förberedda

Återigen – det finns många aspekter av missionsförberedelser. Ja, du bör spara pengar, hålla dig fysiskt vältränad och lära dig grundläggande färdigheter som att laga kläder eller laga mat. Du kan fortfarande ha de målen.

Men låt inte detaljerna överväldiga dig. Den viktigaste förberedelsen du kan göra är den sortens förberedelse som gör att du kan vara ett värdigt och effektivt redskap i Herrens händer.

Om du känner dig otillräcklig, stressad eller osäker på att tjäna är det naturligt. Kom bara ihåg att Herren vill att du ska lyckas! När du litar på honom och följer Andens vägledning hjälper han dig att förbereda dig för att bli den bästa missionär du kan vara.

Skriv ut