2023
Vi kan omvända oss
Mars 2023


”Vi kan omvända oss”, Vägledning för de unga, mars 2023.

Allt förmår jag i Kristus

Ungdomar berättar hur Kristus har stärkt dem så att de kan göra svåra saker (se Filipperbrevet 4:13).

Vi kan omvända oss

Bild
ung man

Fastän jag döptes när jag var åtta år gjorde jag inte alltid det rätta. När jag var tonåring började jag umgås med en grupp killar, och vi började göra sånt som jag visste var dåligt.

När min syster hade gift sig hjälpte hon mig att komma tillbaka till kyrkan. Jag lärde mig om vikten av Visdomsordet och att behandla min kropp väl.

Men en dag begick jag ännu en allvarlig synd. Jag kände att jag inte kunde ha Anden eller prästadömets kraft med mig. Jag kände mig väldigt värdelös och trodde inte att jag skulle kunna fullgöra mina ansvar i kyrkan, som att välsigna och dela ut sakramentet.

Men evangeliet lärde mig att vi alltid kan omvända oss. Det var svårt att besöka min biskop och bekänna min synd. Det var svårt att veta att andra kunde se mig gå in på biskopens kontor. Men jag ville ha Herrens frid och jag ville omvända mig.

Min biskop bad med mig och sa att Herren alltid är barmhärtig mot dem som försöker omvända sig och att jag skulle kunna återhämta mig från mitt misstag. Jag har nu börjat läsa skrifterna och be, och jag vet att det hjälper mig att motstå frestelser.

Om omvändelseprocessen är svår för dig bör du alltid minnas Jesu Kristi gåva och hans mirakulösa försoning. Alla syndar och begår misstag, och vi blir inte fullkomliga i det här livet. Men genom Jesu Kristi försoning och blodet han utgöt för oss kan vi alltid omvända oss. Med Herrens hjälp kan vi gå framåt mot fullkomlighet.

Kenneth B., Tonga

Skriv ut