2023
Kun tunnet olevasi heikko
Huhtikuu 2023


”Kun tunnet olevasi heikko”, Nuorten voimaksi, huhtikuu 2023.

Kun tunnet olevasi heikko

Kuinka meidän heikkoutemme voi muuttua vahvuudeksi?

Kuva
nuori nainen kassi päässä

Kuvitus Corey Egbert

Meillä kaikilla on heikkouksia – esimerkiksi joskus minä olen huolissani asioista, joihin en pysty vaikuttamaan. Toisinaan myös vertaan itseäni muihin. Entä sinä? Onko sinulla heikkouksia? Ehkäpä sinulla on vaikeuksia pelon tai kiusausten kanssa. Ehkäpä sinulla on fyysinen heikkous, joka aiheuttaa sinulle tuskaa tai vaikeuksia. Ehkä heikkoutenasi on se, että sinun on vaikea antaa anteeksi muille tai että jopa haluat olla vihainen Jumalalle siitä, mitä sinulle on tapahtunut. Meillä kaikilla on heikkouksia.

Itse asiassa apostoli Paavalilla oli heikkouksia. Paavali kirjoitti, että Herra oli antanut ”pistävän piikin” hänen ruumiiseensa estämään häntä tulemasta ylpeäksi (2. Kor. 12:7). Emme tiedä, mitä se tarkoitti, mutta se oli jonkinlainen heikkous. Paavali ei ainoastaan pyytänyt Herralta vaan aneli Herraa ottamaan tämän heikkouden pois. Eikä hän anellut sitä vain yhden kerran. Hän aneli kolme kertaa Herraa ottamaan pois hänen heikkoutensa (ks. 2. Kor. 12:8).

Ehkä sinusta on tuntunut samalta. Ehkäpä olet monta kertaa anonut Herraa ottamaan pois jonkin tietyn piikin ruumiistasi. Mutta Herra ei poistanut Paavalin heikkoutta. Vaikka Paavali jatkuvasti pyysi, että se otettaisiin pois, Herra sanoi: ”Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” (2. Kor.12:9.)

Ajattele noita sanoja. Onko se tosiaan totta? Voiko Kristuksen voima todella korvata heikkoutemme? Hänhän valitsi nuoren miehen, joka oli varttunut jumalattoman isän luona, tulemaan Abrahamiksi, monien kansakuntien isäksi. Ja Hän valitsi vangin nimeltä Joosef estämään nälkiintymisen Egyptissä ja Hän valitsi Josephin, oppimattoman 14-vuotiaan nuorukaisen, palauttamaan evankeliuminsa. Hän myös käski Gideonia vähentämään sotajoukkonsa lukumäärän kolmeensataan, kun tällä oli edessään valtava sotajoukko, ja Hän auttoi vierasmaalaista leskeä nimeltä Ruut aloittamaan kuninkaallisen sukulinjan.

Voiko Kristuksen voima todella muuttaa meidän heikkoutemme vahvuudeksi?

Elia pystyi yksin voittamaan yli 400 Baalin pappia. Kun Jumala kutsui Jeremian, tämä sanoi: ”En minä osaa puhua, minä olen niin nuori” (Jer. 1:6). Silti hän sen jälkeen palveli profeettana noin 40 vuotta. Ja Herra toimi juutalaisen orpotytön, Esterin, välityksellä pelastaen kokonaisen valtakunnan. Itse asiassa Herra todellakin tekee monia ihmeitä heikkouksiemme kautta!

Kuva
Jeesus Kristus

Muista Vapahtajan sanat: ”Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” Kun ruumiissasi olevien omien piikkien tähden tunnet olevasi heikko, muista, että Jumala voi käyttää ja käyttääkin sinua – heikkouksista huolimatta – omiin tarkoituksiinsa.

Eräs ystäväni kävi äskettäin temppelissä. Odottaessaan kappelissa hän huomasi erään iäkkään miehen soittamassa urkuja. Häneen teki vaikutuksen, kuinka hyvin mies soitti – ja vielä enemmän hän vaikuttui huomattuaan, ettei tällä ollut lainkaan nuotteja. Mies soitti useita lauluja lähes täydellisesti. Ystäväni sanoi minulle: ”Sain myöhemmin tietää, että tämä mies on sokea. Hän oli minulle siunaukseksi, koska hänen pyhittäytynyt elämänsä kosketti minua.”

Jeesuksen Kristuksen voima on äärettömän paljon suurempi kuin mikään heikkous, jonka kanssa sinä tai minä saatamme kamppailla. Ehkäpä se, kun tunnemme olevamme heikkoja, on merkki siitä, että Kristuksen voima toimii pian elämässämme, jos kutsumme Hänet elämäämme.

Vapahtajan armo eli Hänen kaiken mahdollistava voimansa on keskeinen osa Hänen sovitustaan. Hän ”auttaa meitä näkemään ja tekemään hyvää sekä tulemaan hyviksi tavoin, joita emme milloinkaan huomaisi tai saisi aikaan tavanomaisin kuolevaisin voiminemme”1.

Sovituksensa ansiosta Vapahtaja on valmiina auttamaan meitä tekemään parannuksen synneistämme ja myös vahvistamaan meitä, kun tunnemme olevamme heikkoja. Saattaa olla asioita, joita sinä ja minä emme rehellisesti sanoen pysty tekemään – omilla rajallisilla kyvyillämme – mutta Kristuksen kaiken mahdollistavan voiman avulla me kykenemme siihen.

Herra sanoi Moronille: ”Sinä olet ollut uskollinen; sen vuoksi sinun vaatteesi puhdistetaan. Ja koska sinä olet nähnyt heikkoutesi, sinusta tehdään vahva, jopa niin että voit istua sille sijalle, jonka minä olen valmistanut Isäni huoneisiin.” (Et. 12:37.)

Huomaa, ettei Herra sanonut Moronille: ”Sinusta tulee vahva tässä elämässä.” Moronin tapauksessa täysin vahvaksi tuleminen tapahtuu seuraavassa elämässä. Kuten presidentti Nelson on opettanut, meidän jokaisen kohdalla kuolevaisuudessa ”täydellisyys on edessäpäin. Se voi tulla täydeksi vasta ylösnousemuksen jälkeen ja vain Herran kautta.”2

Saatuaan tämän sanoman Herralta Moroni neuvoi nykypäivän lukijoille, kuinka pysyä Jumalan armossa. Hän sanoi: ”Ja nyt, minä tahtoisin kehottaa teitä etsimään tätä Jeesusta, josta profeetat ja apostolit ovat kirjoittaneet, jotta Isän Jumalan sekä Herran Jeesuksen Kristuksen ja heistä todistavan Pyhän Hengen armo olisi ja pysyisi teissä ikuisesti” (Et. 12:41).

Kuva
nuori nainen

Kun etsimme Jeesusta, tunnemme Hänen vahvistavan voimansa auttavan meitä kohtaamissamme haasteissa. Kun tunnet olevasi heikko, se voi olla Herran tapa kutsua sinua hyödyntämään Hänen vahvuuttansa ja voimaansa.

Viitteet

  1. David A. Bednar, ”Herran voimassa”, lokakuun 2004 yleiskonferenssi (Liahona, marraskuu 2004, s. 77).

  2. Russell M. Nelson, ”Kohti täydellisyyttä”, lokakuun 1995 yleiskonferenssi (Valkeus, tammikuu 1996, s. 87).

Tulosta