2023
Het antwoord op iemands gebed zijn
Juli 2023


‘Het antwoord op iemands gebed zijn’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2023.

Kom dan en volg Mij

Handelingen 3

Het antwoord op iemands gebed zijn

Door onze ingevingen te volgen, kunnen we het verschil maken.

Afbeelding
Petrus en Johannes genezen een man bij de tempel

Wat ik heb, dat geef ik u, Walter Rane

Petrus en Johannes genezen een man bij de tempel.

Je denkt misschien dat je niet veel te bieden hebt. Maar je hebt geloof in Jezus Christus, en jouw geloof in Hem is genoeg om tot wonderbaarlijke dingen te leiden.

Kort na de dood en opstanding van Jezus Christus gingen Petrus en Johannes naar de tempel, waar een verlamde man zat die om geld vroeg.

Petrus zei tegen hem: ‘Zilver en goud heb ik niet, maar wat ik heb, dat geef ik u: in de Naam van Jezus Christus de Nazarener, sta op en ga lopen!’ (Handelingen 3:6; cursivering toegevoegd.)

Petrus hielp de man overeind. Voor het eerst in zijn leven stond de man rechtop. Hij liep en sprong van vreugde zelfs in de lucht. Petrus’ geloof in Christus gaf hem de moed om de man door de macht van het priesterschap te genezen.

Maar laten we eerlijk zijn. Je zult waarschijnlijk niet de hele tijd allerlei lichamelijke kwalen genezen. Maar je geloof kan op andere manieren helpen. Net als Petrus kun je geven wat je hebt.

Afbeelding
jongemannen

Foto, Getty Images

Het verschil maken

Heb je ooit gebeden om je minder eenzaam te voelen? Of om een vriendschap te sluiten?

Kwam iemand precies op dat moment bij je langs, of heeft iemand je toen gebeld of een berichtje gestuurd? Misschien gaf hij of zij gehoor aan een ingeving, en probeerde hij of zij zich net als jij te verbeteren. Ze maakten simpelweg gebruik van een deel van hun tijd, een beetje moed en vriendelijkheid – met andere woorden: dat wat ze hadden. Ook jij kunt door geloof gehoor geven aan je ingevingen.

Ouderling Ronald A. Rasband van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Wij hebben de heilige taak om [de] invloed [van de Heilige Geest] op ons leven te leren herkennen, en daarop te reageren.’1

Je merkt het niet altijd als je iets voor iemand hebt betekend, dus het kan moeilijk zijn om het nut van het volgen van ingevingen in te zien.

Maar als je probeert te dienen – door te doen wat je kunt – zul je gelukkig en succesvol zijn, al zie je niet altijd het resultaat. Als je naar je ingevingen luistert, leert de Heilige Geest je hoe je anderen kunt dienen, zelfs als je het druk hebt. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Gebeden worden beantwoord […] meestal […] doordat God andere mensen gebruikt. Ik bid dat Hij ons zal gebruiken. Ik bid dat wij de gebeden van onze naasten zullen beantwoorden.’2

Vreugde voor iedereen

Door goed te doen, kun je het antwoord op de gebeden van anderen zijn en ondertussen – en in de eeuwigheid – vreugde vinden. Ouderling Rasband heeft gezegd: ‘We krijgen die vreugde in tijden van ontbering of hartzeer. Die vreugde geeft troost en moed, onthult evangeliewaarheid en vergroot onze liefde voor de Heer en al Gods kinderen.’3 Met andere woorden, je gaat ook meer op Christus lijken.

Geef gewoon wat je hebt, te beginnen met wat tijd en gehoorzaamheid.

Soms ben jij natuurlijk degene die wat extra hulp kunt gebruiken. Ook dan geeft een liefdevolle hemelse Vader ingevingen aan anderen. Zij kunnen vreugde vinden door het antwoord op jouw gebeden te zijn, net zoals jij het antwoord op hun gebeden kunt zijn. Dat betekent dat er miljarden mogelijke antwoorden zijn, en het volgende zou nu langs kunnen lopen om je te begroeten.

Afdrukken