2023
4 aandachtspunten waarmee je jullie gezinsleven verbetert
September 2023


‘4 aandachtspunten waarmee je jullie gezinsleven verbetert’, Voor de kracht van de jeugd, september 2023.

4 aandachtspunten waarmee je jullie gezinsleven verbetert

Je kunt je familieleden sterken zodat ze op hun best zijn door het evangelie van Jezus Christus na te leven.

Hoe sterk een gezin ook is, je familieleden kunnen altijd wat extra kracht gebruiken. Tegenwoordig lijkt het wel of het gezin constant wordt aangevallen. Dat komt doordat Satan weet dat gezinnen in het plan van onze hemelse Vader essentieel zijn. Als de tegenstander iets kan doen om het gezinsleven te verstoren, zal hij dat zeker proberen.

Hoewel geen enkel gezin perfect is, heeft dat van jullie iets wat geen ander gezin heeft: jou! En jij hebt het evangelie van Jezus Christus aan je zijde. Profeten en apostelen hebben ons geleerd: ‘De kans op een gelukkig gezinsleven is het grootst als de leringen van de Heer Jezus Christus eraan ten grondslag liggen.’1

Hier zijn enkele manieren waarop het evangelie van de Heer het gezin kan sterken en gelukkig maken:

  • Gezinnen kunnen voor eeuwig aan elkaar verzegeld worden.

  • Gezinnen kunnen tijd met elkaar doorbrengen, elkaar dienen, een gevoel van verbondenheid en van goddelijke identiteit ervaren.

  • Gezinnen kunnen op de macht van Jezus Christus vertrouwen om misverstanden, ruzies en problemen door bekering, vergeving en geloof op te lossen.

Hier zijn vier manieren waarop jij jullie gezin kunt sterken door het evangelie na te leven:

Afbeelding
biddende mensen

Illustraties, Lai T. Sheng

1 Moedig gebed aan

Gezinnen worden sterker als ze samen bidden. Gebed kan in jullie gezin vrede, liefde en harmonie teweegbrengen. Als bidden bij jou thuis geen gewoonte is, bid dan om te weten hoe je dat wel voor elkaar krijgt. Wees bereid om naar de antwoorden die je ontvangt te handelen.

2 Ga samen naar de kerk

In de kerk leren we over het evangelie van Jezus Christus. We nemen ook deel aan het avondmaal en sluiten een verbond met God dat we gewillig zijn de naam van Jezus Christus op ons te nemen en Hem altijd indachtig te zijn (zie Mosiah 18:8–10; Leer en Verbonden 20:77, 79).

Als we als gezin naar de kerk gaan, komen we dichter tot God en tot elkaar. Het vergt toewijding om elke week te gaan, maar God zal je bij je inspanningen bijstaan. Als je familieleden ervoor kiezen om niet met je mee naar de kerk te gaan, weet dan dat je kerkbezoek jou zal sterken en je zal helpen om andere manieren te vinden waarop je jullie gezinsleven kunt sterken.

Afbeelding
kerkgebouw

3 Heb lief en dien

De Heiland heeft gezegd: ‘[Heb] elkaar lief […], zoals Ik u liefgehad heb’ (Johannes 15:12). Vertel je familieleden hoeveel je van ze houdt, zelfs al weet je zeker dat ze dat al weten. Als je je liefde voor je familieleden in woord en daad uit, nodigt dat de Geest bij jullie thuis uit.

Familieleden dienen is een belangrijke manier om je liefde te tonen. En door samen anderen te dienen, komen je familieleden ook dichter tot elkaar en tot onze hemelse Vader. Je hoeft niet per se een groot dienstbetoonproject te organiseren. Dienstbetoon kan heel eenvoudig zijn, zoals een maaltijd voor een buur bereiden. Als gezin dienen, brengt vreugde, want zoals in de Schriften staat: ‘Wanneer u in dienst van uw medemensen bent, [bent] u louter in dienst van uw God’ (Mosiah 2:17).

Afbeelding
meisje en oma omhelzen elkaar

4 Leef het evangelie na

Veel gezinnen hebben leden die geen lid van de kerk zijn of die ervoor hebben gekozen om niet meer naar de kerk te gaan. Zonder steun van je familieleden kan het moeilijk zijn om actief in de kerk mee te doen. Als jij je in een soortgelijke situatie bevindt, bedenk dan dat je nog steeds een goede invloed kunt zijn door het evangelie na te leven.

Laat je familieleden zien dat je naleeft waarin je gelooft. Je weet nooit wanneer ze letten op wat je zegt en doet. Daardoor breng je het licht van het evangelie thuis. Wat je situatie thuis ook is, je voortdurende inspanningen om het evangelie na te leven kunnen de Geest uitnodigen om jullie gezin te leiden, te beïnvloeden en op te bouwen, en om hen dichter tot de Heiland, Jezus Christus, te brengen.

Afdrukken