2023
Drie lessen uit Joseph Smiths tienerjaren
September 2023


‘Drie lessen uit Joseph Smiths tienerjaren’, Voor de kracht van de jeugd, september 2023.

Drie lessen uit Joseph Smiths tienerjaren

Ontdek wat je tweehonderd jaar later van de profeet kunt leren.

Afbeelding
jongeman

Vind je het moeilijk om jezelf te zien in mensen uit het verleden? Ze leefden zo lang geleden – kunnen ze je echt iets leren? Jazeker! Joseph Smith is daar een geweldig voorbeeld van. Tegen de tijd dat hij 18 was, had hij al het een en ander geleerd over antwoord op zijn gebeden krijgen en over zijn band met zijn hemelse Vader. Die lessen kunnen ook voor jou nuttig zijn.

Les 1: Soms duurt het even voordat we antwoorden krijgen.

Antwoorden op gebeden komen soms niet snel. Wachten is niet makkelijk – vooral niet als er op het internet snel antwoord op bijna elke vraag te vinden is.

Als je vindt dat het lang duurt voordat God je antwoord geeft, ben je niet de enige. Joseph Smith was 12 toen hij ging nadenken over ‘het welzijn van [zijn] eeuwige ziel’.1 Hij worstelde daarna twee jaar met vragen over zijn eigen waardigheid en de goddeloosheid van de wereld. Hij moest twee jaar nadenken, de Schriften bestuderen en die vragen overpeinzen voordat God en Jezus Christus in het heilige bos aan hem verschenen.

Bij ons gaat het ook zo. Als we een vraag hebben, kan het dagen, maanden of zelfs jaren duren voordat we antwoord krijgen. Maar dat is niet erg. De moeite die we doen terwijl we wachten, is essentieel. Denk aan wat ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Het zaad [moet] verzorgd moet worden, en […] we moeten wachten tot het groeit.’2

Afbeelding
Joseph Smith leest de zendbrief van Jakobus

Les 2: God kent ons bij naam.

Nog voordat hij 18 werd, was Joseph door God de Vader, Jezus Christus en de engel Moroni bezocht. Dat is nogal indrukwekkend! En deze goddelijke personen kenden Joseph allemaal bij naam. Ze kenden hem persoonlijk!

God kent jou ook persoonlijk. Je bent zijn kind en Hij kent je naam. God heeft over zijn scheppingen gezegd: ‘Alle dingen zijn geteld bij Mij, want ze zijn van Mij en Ik ken ze’ (Mozes 1:35).

Joseph had onder meer het vertrouwen om te doen wat van hem gevraagd werd omdat hij begreep dat hij een kind van God was en dat God hem persoonlijk kende.

Afbeelding
Joseph Smith in het heilige bos

Les 3: Als we berouw hebben, zijn we ontvankelijk voor geestelijke ingevingen.

Een van de redenen dat Joseph naar het heilige bos ging, was om zich van zijn zonden te bekeren. Om diezelfde reden bad hij in de nacht dat de engel Moroni aan hem verscheen: ‘om vergeving voor al [zijn] zonden en dwaasheden’ (Geschiedenis van Joseph Smith 1:29). Daaruit leren we twee dingen:

Ten eerste, als we fouten hebben gemaakt, moeten we niet denken dat we niet waardig genoeg zijn om te bidden. Joseph had ‘zonden en dwaasheden’ begaan, maar hij wist nog steeds dat hij kon bidden en vergeving kon ontvangen.

Ten tweede, als we ons bekeren, kunnen we de Geest sterker voelen. Zoals ouderling Jörg Klebingat van de Zeventig heeft uitgelegd: ‘Uw spirituele vertrouwen neemt toe als u zich […] vrijwillig en vreugdevol van uw […] zonden bekeert.’3

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat we door bekering meer op de Heiland kunnen gaan lijken. Als we ons bekeren, openen we de deuren van de hemel. ‘We kiezen voor geestelijke groei en vreugde – de vreugde van verlossing in Hem.’4

Dus als je je ergens van moet bekeren, doe het dan! Het zal je niet alleen gemoedsrust brengen en je helpen om meer op de Heiland te lijken, maar je kunt daardoor ook de Geest sterker voelen en antwoord op je gebeden krijgen.

Joseph Smith leefde misschien lang geleden, maar de lessen die hij als tiener leerde, kunnen nog steeds nuttig voor jou zijn. Dat is nog een reden om dankbaar te zijn voor de profeet Joseph Smith.

Afdrukken